Wat is het verschil tussen een marge- en BTW-auto?




Wie op zoek is naar een nieuwe of gebruikte auto is het in de advertentieomschrijving vast wel eens tegengekomen: de vermelding ‘marge auto’ of ‘btw-auto’.

Maar wat zijn precies de verschillen tussen een marge- en BTW-auto?

En heeft het invloed op de aanschafprijs?


Wat is een marge auto?



Op alle producten in Nederland dient belasting afgedragen te worden in de vorm van btw. Dat geldt ook voor auto’s en bedrijfswagens. Koop je een gloednieuwe auto dan betaal je de prijs inclusief de btw. Dit is een percentage van 21%. Wanneer deze auto eenmaal op de occasionmarkt in particulier bezit komt, dus op naam van een particulier en geen bedrijf of onderneming, wordt de auto automatisch een marge auto. De btw kan dan niet meer worden teruggevorderd. Ook niet wanneer de auto later alsnog aan een bedrijf zal worden verkocht.


Wat is een btw-auto?



Wat dan een btw-auto is laat zich al raden. Een auto is vanaf nieuw altijd een btw-auto. Zodra deze op naam gezet wordt kan dit veranderen. Wanneer je de auto nieuw koopt en de eigenaar is jouw bedrijf dan blijft de auto een btw-auto. Als ondernemer kun je vervolgens de 21% btw die je als het ware hebt voorgeschoten terugvorderen van de Belastingdienst.







Wanneer je de auto inruilt blijft dit vooralsnog een btw-auto. De auto komt namelijk eerst op de handelsvoorraad van het autobedrijf. Schaft een bedrijf de inmiddels gebruikte auto aan dan blijft het wederom een btw-auto. Komt de ocassion in particuliere handen dan verandert de auto in een marge auto en is dit niet meer te veranderen.


Wanneer koop je een btw-auto en wanneer een marge auto?



Ben je als particulier in de markt voor een nieuwe of gebruikte auto dan heeft het geen invloed of je kiest voor een marge- of btw-auto. Als particulier betaal je namelijk altijd de prijs inclusief btw. Dit is anders wanneer je als zakelijke koper op zoek bent naar een voertuig. Het kan dan raadzaam zijn om de auto zakelijk aan te schaffen en zo de btw terug te kunnen vorderen. Dit scheelt toch weer 21% op het aankoopbedrag. Uiteraard is het aanschaffen van een btw-auto voor een bedrijf niet verplicht. Echter dient deze dan wel te accepteren dat de btw niet teruggevorderd kan worden. Wanneer een auto eenmaal een marge-auto is dan is dit onomkeerbaar.






Zijn er prijsverschillen tussen een btw en marge auto?



Over het algemeen zijn er geen grote prijsverschillen tussen marge- en btw-auto’s. Op de occasionmarkt kunnen de verschillen misschien iets groter zijn omdat veel zakelijke kopers specifiek op zoek zijn naar een btw-auto. De verschillen zijn haast te verwaarlozen. Ook omdat met de komst van het aantal private lease auto’s op de occasionmarkt (de eigenaar van de auto was namelijk de leasemaatschappij) het aantal btw-auto’s op de gebruikte auto’s markt behoorlijk toeneemt.








Tip:

Om de btw uit te rekenen dien je eerst het BPM-bedrag van het aankoopbedrag af te halen. Over de BPM betaal je namelijk geen btw. 






Waar kan ik zien of een auto een btw of marge auto is?



Vaak staat in de advertentieomschrijving vermeld of het een btw of marge auto betreft. Heeft de auto nog geen kenteken (nieuwe auto) dan is dit altijd een btw-auto. Wanneer de auto wel een Nederlands kenteken heeft kun je het kenteken invoeren op de website van de RDW via de



RDW Kentekencheck



en onder het kopje ‘Algemeen’. Onder ‘Aantal eigenaren privé / zakelijk staat aangegeven hoeveel eigenaren de auto heeft gehad. Staat er bij privé iets anders dan ‘0’ dan betreft het een marge auto.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *