Wat is Dynamic Load Balancing en hoe werkt het?









Maak je de overstap van een benzine- of dieselauto naar een elektrische auto dan is de kans groot dat je te maken krijgt met groot scala aan nieuwe termen en afkortingen. Vooral in de wereld van laadpalen is het soms lastig te begrijpen. De verschillen tussen 1 fase en 3 fase,



de verschillende stekkers



,


V2G-techniek




,



V2L-techniek



en

Dynamic Load Balancing

zijn een greep uit alle afkortingen en begrippen. Vandaag richten we ons op de term Dynamic Load Balancing, of afgekort DLB.

Wat is het, hoe werkt het

en heb ik het nodig? 

Wat is Dynamic Load Balancing?



Wanneer je de overstap hebt gemaakt van een brandstof auto naar een elektrische auto krijg je te maken met opladen. Een laadpaal aan huis kan dan niet ontbreken. Voorafgaand aan de aanschaf van een thuislader is het goed om een aantal zaken op een rijtje te zetten. Ga naar onze



handige informatiepagina



waarop alle punten veel informatie te vinden is.








Eén van de belangrijkste punten is het controleren van de hoofdaansluiting. Hoeveel capaciteit is er beschikbaar om jouw elektrische auto te kunnen opladen? Wanneer er een flink aantal apparaten in de woning aanwezig zijn kan het zijn dat de hoofdaansluiting bijna geheel belast is. Er is weinig capaciteit over voor een laadpaal. En zo’n laadpaal wil graag veel stroom gebruiken om de auto zo snel mogelijk te laden.










Voorbeeld:





De woning van Piet heeft een totale capaciteit van 3x25A (Ampère). Dit kon Piet controleren door naar de hoofdzekering van de stroomaansluiting te kijken. Piet heeft meerdere apparaten in huis die stroom verbruiken waaronder de wasmachine, droger, elektrische oven en de lampen. Wanneer Piet alle apparaten in zijn huis tegelijk aan zou zetten komt de totale belasting uit op zo’n 3x20A.









Piet heeft recent een



Volkswagen ID.3



aangeschaft. Deze auto heeft een maximaal laadvermogen van 3x16A (11kW). Wanneer Piet de auto zou gaan laden en tegelijk een aantal andere apparaten in de woning gaan gebruiken zullen de stoppen doorslaan. De combinatie van de gevraagde stroom van de auto en andere apparaten komt namelijk boven de maximaal beschikbare 3x25A. Er moet dus een oplossing komen. En daar kan Dynamic Load Balancing bij helpen.






Tip:

Hoe vind je de totale capaciteit van jouw meterkast? Dit staat op de hoofdzekering of vaak op een factuur van je netbeheerder.



Wat doet Dynamic Load Balancing?


Wanneer de gevraagde hoeveelheid stroom hoger is dan de beschikbare capaciteit zijn er een aantal oplossingen. We zetten alle opties op een rijtje inclusief de voor en nadelen.

  1. Het verzwaren van de hoofdzekering in de meterkast;

  2. Het laadvermogen van de auto/laadpaal verlagen;

  3. Dynamic Load Balancing gebruiken.

In het geval van optie 1 voorkom je overbelasting maar kost de aanpassing geld. Je maandelijkse lasten naar de netbeheerder gaan omhoog. En is dit nodig? Nee, eigenlijk niet. Je laadt de auto namelijk niet de hele dag maar probeert een piekmoment in de belasting te voorkomen. Kies je voor verzwaren zal je in de meeste gevallen extra kosten maken voor maar een klein deel van de dag.



De tweede optie, het verlagen van het laadvermogen van de auto of de laadpaal, is vaak de goedkoopste optie. Het grote nadeel: het opladen duurt een stuk langer. Voor wie zijn elektrische auto snel geladen wil hebben is dit geen optie.



Dan blijft optie 3 over. Dynamic Load Balancing. Dynamic Load Balancing zorgt ervoor dat je maximaal kunt opladen zonder de kans dat de stoppen er door vliegen. De techniek beschermt tegen overbelasting en voorkomt dat de stroom uitvalt. Dit is mogelijk door een verbinding tussen de laadpaal, het internet en het DLB-systeem in de meterkast. 



Het Dynamic Load Balancing systeem detecteert wanneer een gebruiker, bijvoorbeeld een wasmachine, in de woning aan gaat en stroom vraagt. Aangezien de maximale capaciteit van de meterkast is opgegeven aan het systeem kan het systeem er voor kiezen om het laadvermogen naar de laadpaal tijdelijk te verlagen.



Wanneer het DLB-systeem opmerkt dat er weer voldoende stroom beschikbaar is zal het laadvermogen weer worden verhoogd. Het gehele proces zal continu worden gemeten en aangepast op het gebruik zodat overbelasting vrijwel onmogelijk is. En alles gaat volledig automatisch.



Kun je door Dynamic Load Balancing sneller laden?


Of het opladen daadwerkelijk sneller gaat is natuurlijk afhankelijk van hoe vaak het systeem maatregelen treft om overbelasting te voorkomen. Feitelijk gaat het natuurlijk een stuk sneller dan wanneer je dag in dag uit de knop in de meterkast weer om moet zetten omdat de stroom weer is uitgevallen. 



De snelste manier is uiteraard met zoveel mogelijk capaciteit. Maar, zoals we dit in de bovenstaande opties al omschreven, is dit een dure optie. Een Dynamic Load Balancing systeem is vaak een flink stuk goedkoper of is zelfs standaard bij sommige fabrikanten.



Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *