Wat is downsizen bij auto’s en is het wel betrouwbaar?




Naast elektrisch rijden is al jaren een andere trend zichtbaar in de autowereld. Autofabrikanten doen namelijk massaal aan ‘donwsizing’. Vrijwel ieder merk en ieder model ondervind de gevolgen van downsizen. Maar wat is het eigenlijk en welke gevolgen heeft het voor de betrouwbaarheid van auto’s?






Wat is downsizen van motoren?



Het downsizen van motoren is feitelijk het verkleinen van de cilinderinhoud van de motor terwijl het vermogen juist zal stijgen. Veelal gaat dit in combinatie met minder cilinders en de toevoeging van turbo’s of directe injectie. De techniek is er op gericht om de uitstoot van moderne auto’s te verlagen en de prestaties gelijk te houden of juist te verbeteren. Ook het brandstof verbruik van dergelijke motoren neemt flink af.




Voorbeelden van downsizing in de praktijk



Downsizing is eigenlijk van alle tijden maar heeft de laatste jaren een vogelvlucht genomen door de steeds strenger worden de emissie-eisen van voertuigen. De vraag naar goedkoper en zuinige auto’s met toch ruim voldoende vermogen om goed in het verkeer mee te komen steeg flink. Tegenwoordig is downsizing terug te zien in vrijwel iedere auto, zelfs de Ferrari’s en Lamborghin’s van deze tijd.







Dat vertaald zich bij de sportwagenmerken vooral in het verkleinen van het aantal cilinders en het toevoegen van hybride techniek. Neem de



nieuwe Ferrari 296 GTB



als voorbeeld. Waar Ferrari als sinds mensenheugenis bekend staat om flinke motoren met uitmuntende prestaties is de 296 GTB gekort in het aantal cilinders. In plaats van een V12 of V8 is gekozen voor een V6 met hybride techniek. Ondanks de downsizing is de gloednieuwe sportwagen een van de snelste Ferrari’s ooit gemaakt. 







Ook bij reguliere personenauto’s speelt downsizing een rol. Een Volkswagen Golf is bijvoorbeeld leverbaar met een scala aan 3 cilinder motoren. In het verleden waren dit altijd 4 cilinders of meer. Terwijl het vermogen in de meeste gevallen juist is toegenomen. 


Is downsizing slecht voor een auto?


Om maar met de deur in huis te vallen: ja. Hoewel het wel iets genuanceerder ligt dan een simpele ja. In de basis geldt dat hoe meer cilinders, hoe meer inhoud en hoe minder vermogen dat de motor een stuk minder hard hoeft te werken en logischerwijs minder zal worden belast. Dit resulteert in minder slijtage wat op zijn beurt weer zal worden voor een langere levensduur.



Nu vier cilinders plaatsmaken voor drie cilinders en het vermogen, door de toepassing van turbo’s, alleen maar stijgt heeft dit zijn effect op de levensduur van motoren. Volgens een aantal experts wordt er door autofabrikanten dusdanig ingezet op het behalen van milieudoelstellingen dat de de technische grenzen nog wel eens worden opgezocht. Het is niet merkgebonden, vrijwel iedere autofabrikant met downsize motoren, denk aan Renault met TCe, Peugeut met THP, Ford met Ecoboost en Volkswagen met 1.0 TSI.



Waarom downsize motoren alsnog duur kunnen zijn



Zijn alle kleine turbomotoren dan daadwerkelijk zo slecht? Zeker niet. Bij normaal gebruik zijn het prima motoren met een gunstig verbruik. Wie echter kiest voor een opgeblazen 3 cilinder met turbo en veel vermogen en dat ook regelmatig aanspreekt kan wel rekenen op vroegtijdige slijtage en reparaties. De betrouwbaarheid loopt simpelweg terug.







En dat is ook precies de reden dat downsize motoren alsnog duur kunnen uitpakken. Reparaties naderen eerder en vervanging van bepaalde onderdelen is sneller nodig. Daarnaast zijn de motorblokken gewoon niet gemaakt om een miljoen kilometer of meer te halen. Iets wat, met een beetje onderhoud, bij de meeste 5-, 6 of 8 cilinders wel goed mogelijk is. Ondanks de uitstoot van dergelijke motoren is de levensduur aanzienlijk langer en in een bepaald opzicht een stuk duurzamer. 




Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *