CHAdeMO-laden – wat is het en hoe werkt het?




Voor het



opladen




van elektrische auto’s zijn er flink wat mogelijkheden. Dit is grotendeels te danken aan de verschillende standaarden voor het opladen van elektrische voertuigen. In eerdere artikelen schreven we over de



verschillen tussen een Type 1 en Type 2 oplaadkabel




en hebben we



CCS opladen uitgelegd



.







Naast CCS-laden is er nog een mogelijkheid om een elektrische auto te kunnen snelladen. Deze optie, de

CHAdeMO

-standaard is een veelvoorkomende connector bij DC-snelladers. Maar wat betekent CHAdeMO en hoe werkt het?


Wat is een CHAdeMO stekker?



Wie zijn elektrische auto wil voorzien van een volle batterij kan gebruik maken van een AC-laden of DC-laden. Wie gebruik maakt van een laadpaal thuis, op het werk of in een parkeergarage maakt veelal gebruik van een AC-lader. Deze laadpalen maken gebruik van wisselstroom. Om een auto aan een AC-lader op te laden maakt gebruik van een Type 1 of Type 2 laadkabel.






Wie sneller wil laden kan gebruik maken van een DC lader. Deze worden ook wel snelladers genoemd. Snelladers werken op basis van gelijkstroom en kunnen, door het omzeilen van de omvormer in de auto, de accu veel sneller voorzien van een nieuwe lading. Evenals bij AC-laden gelden er twee standaarden bij snelladers. De meest voorkomende opties zijn een CCS connector of een CHAdeMO connector.



Met een CHAdeMO connector is het dus mogelijk om een elektrische auto middels gelijkstroom (DC) te kunnen laden. CHAdeMO is in 2010 ingesteld als standaardaansluiting voor elektrische auto’s door onder andere Toyota, Nissan en Mitsubishi. CHAdeMO is een verzamelnaam van de woorden Charge de Move. Het idee van de Japanse merken was om een laadstandaard te creëren voor elektrische auto’s.





Welke auto’s hebben een CHAdeMO aansluiting?


In Europa werd CCS aangesteld als standaard voor opladen. Europese auto’s werden uitgerust met een CCS-laadpoort en DC laders werden voorzien van een vaste laadkabel met CCS connector. In Japan werd CHAdeMO aangesteld. Japanse auto’s werden voorzien van een CHAdeMO-laadpoort en snelladers kregen een vaste kabel met CHAdeMO-connector.




Aangezien Japanse auto’s niet uitsluitend in Japan worden verkocht vond CHAdeMO ook de overtocht naar Europa. Wie gebruik maakt van een snellader in Europa zal opvallen dat beide opties aanwezig zijn. Niet geheel verrassend zijn het voornamelijk Japanse merken die gebruik maken van de CHAdeMO-aansluiting als standaard. Een CHAdeMO-laadpoort is onder andere te vinden op de



Nissan Leaf




, Mitsubishi Outlander PHEV, Toyota Prius PHEV, Nissan e-NV200,



Kia Soul EV



en Citroen Berlingo Electric.

Hoe snel kan ik laden met een CHAdeMO stekker?


Het laadvermogen voor elektrische auto’s met een CHAdeMO aansluiting verschilt natuurlijk per auto. Dit is eveneens het geval bij auto’s met een CCS-aansluiting.



Stekkerauto’s die voorzien zijn van een CHAdeMO aansluiting kunnen over het algemeen opladen met een laadvermogen van zo’n 50 kW. De ontwikkelingen gaan in razend tempo en het zal daarom niet lang duren voordat hogere laadvermogens beschikbaar zullen zijn. CCS laat dit reeds zien met laadvermogens die kunnen oplopen tot bijna 300 kW. Hiermee zijn EV’s in slechts enkele minuten voorzien van een nieuwe lading. 



Is CHAdeMO beter dan CCS?


In beide gevallen, zowel CCS als CHAdeMO, is het opladen uiterst veilig. Er is dan ook geen winnaar of verliezer aan te wijzen op dit gebied. We kunnen wel concluderen dat het aantal auto’s met CCS-aansluiting enorm toeneemt terwijl CHAdeMO iets afneemt. Daarnaast is het laadvermogen bij CCS aanzienlijk hoger en de bijbehorende laadtijd logischerwijs een stuk korter.


Een groot voordeel van de CHAdeMO stekker ten opzichte van een CCS stekker is de mogelijkheid tot



bidirectioneel




opladen. Deze bijzondere techniek die men ook wel



V2

G


(vehicle-to-grid)


noemt maakt het mogelijk om opgeslagen stroom in de auto terug te leveren aan het net.




Kan mijn elektrische auto met CHAdeMO en CCS opladen?



Vrijwel iedere openbare snellader is uitgerust met zowel een CCS-stekker als een CHAdeMO-stekker. Afhankelijk van de aansluiting op jouw auto kies je de stekker die je nodig hebt. Ben je in bezit van een auto met een CHAdeMO-aansluiting dan is het gebruik van een CCS-stekker niet mogelijk. En andersom ook niet. 








Een uitzondering op deze regel is Tesla. De



Tesla Model S



en Model X zijn in eerste instantie uitgerust met een eigen standaard aansluiting. Tesla bied een adapter om toch te kunnen opladen via CHAdeMO of CCS of kan een ombouw naar een CCS-aansluiting verzorgen.



Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *