Wat is CCS laden en hoe werkt het?




Een

CCS

-aansluiting, CCS opladen of een CCS-stekker, de afkorting ‘CCS’ komt met enige regelmaat voorbij in de wereld van elektrisch rijden. CCS staat voor

Combined Charging System

. Maar wat betekent CCS en hoe werkt het?


Wat is CCS?



Het Combined Charging System, ofwel CCS, is de Europese standaard connector voor het laden middels gelijkstroom (DC) van elektrische voertuigen aan snelladers. 







Het opladen van elektrische auto’s kan op verschillende manieren. De meest voorkomende zijn het gebruik van een laadpaal thuis, op het werk of in het openbaar (AC) of een snellader (DC). Bij gebruik van een reguliere laadpaal maakt men gebruik van wisselstroom om zo de auto te voorzien van stroom. Wanneer je in korte tijd veel wilt opladen kun je gebruik maken van een lader die werkt op gelijkstroom. In de praktijk zijn dit snelladers. Deze laders omzeilen de omvormer in de auto en voorzien de accu direct van stroom. Doordat er geen beperkingen, zoals een omvormer, zijn kun je de auto veel sneller laden.







Bij het opladen aan een reguliere laadpaal maak je gebruik van een laadkabel. In sommige gevallen zit deze gemonteerd aan de laadpaal, in andere gevallen dien je de laadkabel zelf mee te brengen. Afhankelijk van het type auto maak je gebruik van een



Type 1 of een Type 2 laadkabel



. De laadkabel-zijde voor de laadpaal is in beide gevallen gelijk.






Om te kunnen snelladen zijn deze kabels echter niet voldoende. Snelladers zijn daarom uitgerust met vaste oplaadkabels. Evenals bij AC opladen er twee verschillende standaarden zijn (Type 1 en Type 2) geldt dit ook voor DC-snelladen. Hierbij bestaan de (meest voorkomende) opties uit een CCS connector of een CHAdeMO connector.





CCS en CHAdeMO wat is het verschil?


Er zijn een aantal verschillen tussen de CCS laadkabel en de CHAdeMO laadkabel. De meest voorkomende connector is namelijk de CCS aansluiting. Dit is de standaard voor alle Europese auto’s zoals de Audi e-tron, Jaguar I-pace of Volkswagen ID.3. Daarnaast maakt inmiddels ook Tesla met de populaire Model 3 gebruik van CCS. 


De CHAdeMO laadkabel is daarentegen veelal voor Japanse merken zoals de Nissan Leaf.



Een ander groot verschil is de laadsnelheid. Bij CHAdeMO is deze nog beperkt tot ongeveer 100 kW. Bij CCS loopt dit al op tot bijna 400 kW. Daarbij is de aansluiting van de CHAdeMO stekker volledig anders dan bijvoorbeeld de Type 1 stekker voor AC-opladen. Dit in tegenstelling tot de CCS stekker, waarbij het bovenste gedeelte de Type 2 aansluiting betreft en het onderste gedeelte, bestaande uit twee extra stroomcontacten, speciaal bedoeld is voor snelladen. Hiermee is de CCS stekker is staat om zowel AC- als DC te kunnen opladen.






Een groot voordeel van de CHAdeMO stekker is de mogelijkheid tot



bidirectioneel opladen



. Deze bijzondere techniek die men ook wel


V2G-opladen



noemt maakt het mogelijk om opgeslagen stroom in de auto terug te leveren aan het net.



Kan ik van beide stekkers gebruik maken?



Vrijwel iedere openbare snellader is uitgerust met zowel een CCS-stekker als een CHAdeMO stekker. Afhankelijk van de aansluiting op jouw auto kies je de stekker die je nodig hebt. Ben je in bezit van een auto met een CHAdeMO aansluiting dan is het gebruik van een CCS-stekker niet mogelijk. En andersom ook niet. 







Een uitzondering op deze regel is Tesla. De Tesla Model S en Model X zijn in eerste instantie uitgerust met een eigen standaard aansluiting. Tesla bied een adaptor om toch te kunnen opladen via CHAdeMO of CCS of kan een ombouw naar een CCS aansluiting verzorgen.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *