Wanneer rijden we allemaal in een elektrische auto?





Het is nog altijd een veelbesproken onderwerp tijdens een verjaardag. Gaan we allemaal massaal een elektrische auto kopen? Wordt het toch waterstof? Of blijven de oude vertrouwde brandstofauto’s nog wel even aan? Mede dankzij de Diesel-Gate, de klimaatdoelstellingen en de



flinke subsidies



lijkt elektrisch rijden steeds dichter bij te komen. Veel autofabrikanten hebben aangegeven te zullen stoppen met diesel en benzine motoren of zijn er zelfs al mee gestopt. De actieradius neemt toe en stukje bij beetje dalen de prijzen.









Keiharde doelstellingen



Inmiddels staat de teller op ruim 174.000 elektrische auto’s in Nederland. Het aantal publieke laadpunten overtreft met bijna 70.000 ook het aantal tankstations in het land. De enorme toestroom van stekkerauto’s is natuurlijk grotendeels te danken aan de aantrekkelijke bijtellingspercentages op Plug-In Hybride auto’s en volledig elektrische auto’s de afgelopen jaren. Maar ook






de komende jaren



tot aan 2026


blijft een batterijauto aantrekkelijk voor de zakelijke rijder.






De financiële voordelen en subsidies hebben een reden. Om in 2030 te voldoen aan de Europese CO2 uitstooteisen is het noodzakelijk de uitstoot terug te dringen. Of dat grotendeels te behalen valt door brandstofauto’s steeds zwaarder te belasten valt te betwisten maar het feit blijft dat er veel uitstootbeperking gerealiseerd kan worden wanneer men overstapt over EV’s.






Alle auto’s elektrisch in 2030 is niet duurzaam


Huh? Niet duurzaam? Maar hoe meer elektrische auto’s hoe beter, toch? Nou, niet helemaal. De gemiddelde levensduur van een auto is zo’n 18 jaar. Hoewel steeds meer nieuwe auto’s de showroom verlaten met een accupakket in plaats van en brandstofmotor is het aandeel van elektrische auto’s in het bestaande wagenpark nog altijd beperkt. 



Let wel, de doelstellingen van 2030 zijn er op gemaakt om

nieuwe

auto’s uitsluitend als elektrische auto te verkopen. Zelfs wanneer er dus geen benzine en dieselauto’s per 2030 als nieuw worden verkocht zou dit betekenen dat er nog steeds een groot deel van het wagenpark met reguliere brandstofmotor zijn levenscyclus van 18 jaar heeft bereikt. Het zou enorm milieuvervuilend zijn om deze auto’s vervroegd van de weg te halen. 

Maar rijden we dan allemaal elektrisch in 2030?



Zeer waarschijnlijk is dat niet het geval. Het aantal elektrische auto’s zal de komende jaren in record tempo toenemen, eventueel mede dankzij extra overheidssteun. Daarnaast investeren autofabrikanten ook groots in de techniek en trekken ze zelf de stekker (hoe ironisch) uit de benzine- en diesel motoren.







De kans dat er in 2030 uitsluitend elektrische auto’s worden geregistreerd is daarom wel aannemelijk. Sterker nog, dit zijn keiharde doelstellingen van de Nederlandse overheid. Op termijn zal de benzine en dieselauto daarom verdwijnen. Toch, voor degene met benzine in de aderen, kun je gerust ademhalen. Hoewel de prijzen van benzine aan de pomp en benzineauto’s drastisch zullen toenemen zullen de auto’s toch nog wel eventjes aanblijven.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *