Volvo C40 Recharge | dit is hem




Toen BMW in 2007 de X6 aan de wereld toonde waren de meningen flink verdeeld. Een SUV met een aflopende daklijn, minder bagageruimte en vrijwel geen offroad-capaciteiten. Wat moest je daar nou mee? Het tegendeel bleek waar. De opvallende SUV-coupé werd een ware verkoop knaller. Inmiddels is de SUV-coupé of Crossover-coupé niet meer weg te denken uit het straatbeeld.







De hippe auto’s met aflopende daklijn en hoge instap zijn een regelrechte hit onder zowel de jonge als oudere kopers. De hype stopt niet bij benzine en dieselauto’s, ook elektrische auto’s doen vrolijk mee. Eerder bracht Audi de e-tron Sportback op de markt. Vandaag is het tijd voor de gloednieuwe Volvo C40 Recharge.


Een XC40 met aflopende daklijn?



De C40 Recharge is het tweede volledig elektrische model van het Zweedse merk. De XC40 Recharge ging de elektrische Crossover-coupé voor. In tegenstelling tot de XC40 komt de C40 uitsluitend als volledig elektrische auto op de markt. Een snelle blik op de foto’s en je zou concluderen dat de C40 Recharge simpelweg een XC40 Regcharge met aflopende daklijn is. Toch is dat niet helemaal het geval.







Uiteraard zijn er flink wat uiterlijke overeenkomsten te melden met zijn broertje. Maar wie verder kijkt ziet toch een aantal verschillen, al zit het in de details. De achterzijde is daarentegen volledig anders. De dakspoiler, schuine achterruit en doorlopende achterlichten maken het totaalplaatje af. Volvo durft een stap verder te gaan door de C40 Recharge aan te merken als de eerste EV die het merk van de grond af aan als volledig elektrische auto is ontwikkeld.


408 pk en 1.800 kg trekgewicht



Volvo pakt het wederom groots aan wat betreft de specificaties. Allereerst is er goed nieuws voor de caravan liefhebbers: de C40 Recharge kan namelijk 1.800 kg trekken. Overigens lever je volgens Volvo slechts een centimeter hoofdruimte in op de achterbank ten opzichte van de XC40. Daarnaast is de C40 4,43 lang, 2,03 meter breed en 1,58 meter hoog.







Onderhuids deelt de C40 wederom veel met de XC40. De stekkerauto is voorzien van twee elektromotoren: eentje op de vooras en een op de achteras. Opgeteld leveren de elektromotoren 408 pk en 660 Nm. Voor de caravantrekker met haast zijn er dus ook voldoende mogelijkheden. De C40 sprint namelijk in 4,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is naar goed nieuw-Volvo gebruik begrensd op 180 km/u.


Actieradius en opladen



Het accupakket heeft een bruikbare capaciteit van 75 kWh. Op een volle accu is het mogelijk om een afstand van

420 kilometer

op een enkele lading af te leggen, volgens de WLTP.







Het opladen kan aan een snellader met een maximum laadvermogen van 150 kW. Daarmee is de C40 binnen 40 minuten voorzien van een lading tot 80%. Aan een AC-laadpaal neemt het opladen tot 100% ongeveer 8 uur in beslag.


Prijs, bijtelling en levertijd



Wat de C40 moet kosten is nog onduidelijk. De hippe elektrische Volvo moet in de herfst van 2021 leverbaar zijn. In tussentijd zullen de prijzen bekend gemaakt worden. In tegenstelling tot andere modellen in het gamma van Volvo zal de C40 niet terug te vinden zijn in de showrooms van de lokale dealer. De C40 Recharge zal uitsluitend online worden verkocht via de website van Volvo.




Voor de zakelijke rijder is het mogelijk om te profiteren van 12%



bijtelling



over de eerste 40.000 euro. Alles daarboven zal worden belasting met een percentage van 22%. Meer over de bijtellingsregels kun je



hier



vinden.



Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *