Volkswagen ID Buzz – eigentijds met hang naar nostalgie


De echte liefhebber van de Volkswagen heeft er lang op moeten wachten. Meer dan twintig jaar heeft het geduurd totdat er nu een echte versie staat: de Volkswagen ID Buzz. Lang geleden werd het model al aangekondigd. Er zijn tussenversies geweest met de Microbus (2001), de Bully EV (2011) en in 2016 de Buddy, maar dat is geen vergelijk met wat er nu eindelijk staat.




De ID Buzz is een elektrische personenbusje voor 5 personen. De Buzz wordt ook als bedrijfsbusje gebracht onder de naam Cargo. Ook is er een sportievere versie. Deze kondigden we een dikke maand geleden al aan:



ID Buzz GTX



.




Volkswagen ID Buzz

Aan de buitenkant heeft het een zogenaamde two-tone concept. De bovenkant is wit en de onderkant zijn in diverse frisse kekke kleuren uitgebracht. Er zijn overigens ook uitgaven met één kleur, maar dan is het hippe van de auto er wel een beetje af.

De wagen heeft frisse kleuren aan de binnenkant. En er is veel ruimte. De achterbank kan dichtgeklapt voor nog meer ruimte. Bediening is zoals die van de Volkswagen ID3 en ID4, dus met een digitaal bedieningsconcept. De leverancier geeft aan de binnenkant de naam ‘digitale woonruimte’. Met alle technische snufjes en technologische voorzieningen is daar wel iets van te zeggen.

Wat heeft de ID Buzz te bieden?



Best wel veel. Maar daar is de prijs ook naar. De stekkerbus kost rond de 70.000 euro. Behoorlijk aan de prijs kun je zeggen. Er komt nog wel een goedkopere versie van rond de 55.000 euro. Gaat het jou sec om een personenbus dan heeft de concurrent goedkopere modellen. Bij de ID Buzz betaal je dus vooral ook voor de naam. En de auto heeft toch ook wel veel extra’s te bieden.




ID Buzz bied veel interessants op elektronisch gebied. Zo kunnen inparkeerbewegingen worden opgeslagen voor een volgende keer op dezelfde plek. De voorkant heeft veel cameravoering waarmee veel informatie wordt opgeslagen die hergebruikt kan worden of gedeeld met andere weggebruikers. Ook het voice control systeem is naar een hoger technologisch niveau gebracht.



Het bereik is meer dan 400 km. Best knap, als je na gaat dat dergelijke busjes veel wind vangen. Het komt deels doordat de elektrische bus een lage luchtweerstand heeft. Het vermogen van de accu is 77 kWh. Het trekgewicht van de 5-zitter is 1000 KG. De aandrijving zit aan de achterkant waardoor aan de voorkant ruimte is voor een veel kortere draaicirkel.




De ID Buzz is een mooie kekke auto en heeft veel te bieden. Fors aan de prijs maar de echte liefhebber met het geld op de bank gaat ervoor.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *