Volgende generatie Audi R8 is volledig elektrisch




De transitie naar elektrisch rijden brengt veel voordelen met zich mee. Elektrische auto’s zijn goed voor het milieu, ze zijn stil en een dure onderhoudsbeurt is verleden tijd. Langzaam maar zeker kunnen we stellen dat elektrisch rijden simpelweg de toekomst is. Vrijwel iedere autofabrikant zet in op deze techniek en de verkoopaantallen nemen gestaagd toe. Oh, en laten we niet vergeten dat je tegenwoordig keihard afgestraft wordt middels een BPM-boete wanneer je een benzine of dieselauto durft aan te schaffen. 







Toch kent de transitie ook nadelen. Autoliefhebbers moeten hun heil elders gaan zoeken. Het geluid van een dikke benzinemotor en die perfecte schakeling van een handmatige versnellingsbak horen over een tijdje immers tot het verleden. Vandaag zal de autoliefhebber met benzine in de aderen wederom een traantje moeten laten. Audi heeft namelijk besloten de opvolger van de R8 te voorzien van een elektrische aandrijflijn. Ofwel, de Audi V10 zal uitsterven. 


V10 uit Audi R8 keert niet terug



Audi verraste vriend en vijand toen het in 2006 op de autosalon van Parijs de R8 voorstelde. Een strak vormgegeven supercar met een krachtige 4.2 liter V8 met quattro vierwielaandrijving. Voor wie dat niet genoeg was kwam er in 2009 een R8 met 5.2 liter grote V10. Toen in 2015 de tweede generatie van de Audi R8 op de markt verscheen kwam deze uitsluitend met een heerlijke V10 met minimaal 540 pk. Dat het kloppend hart van de volbloed supercar niet heel lang meer zou aanhouden is inmiddels een feit. Aangezien de huidige generatie R8 al een tijdje meegaat hoor je in de wandelgangen de voorzichtige geluiden over een opvolger. 







En nee, deze krijgt geen V10, V8 of zelfs maar een V6 met elektro-goodies. De derde generatie Audi R8 krijgt een volledig elektrische aandrijflijn. Dat bevestigt het hoofd product marketing, Linda Kurz, van Audi Sport tegenover CNET.com. Eigenlijk is de keuze best opvallend. Audi heeft namelijk aangegeven dat het merk vanaf 2026 alleen nog elektrische auto’s op de markt zal brengen. Een R8 die (deels) met benzinemotor aangedreven wordt zou dus nog prima kunnen voor een paar jaar. En de vorige



volledig elektrische R8, de R8 e-tron



, was nou ook geen succes te noemen. Hoewel dit groten deels te danken was aan de absurd hoge prijs.







Het lijkt allemaal niet te gebeuren. Volgens Kurz zal ook het R-segment er aan moeten geloven. Daarom ons dringende advies: verkoop je crypto en schaf een R8 V10 aan. Het is je laatste kans.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *