Audi Quattro Spyder | vergeten concept uit 1991




We leven in een tijd waar de wereld in sneltreinvaart lijkt te veranderen. Zeker op het gebied van mobiliteit. De ontwikkelingen rondom elektrisch rijden gaan in razend tempo en de ene na de andere unieke stekker auto weet de aandacht op zich te vestigen. Nieuwe merken zoals Tesla en Polestar schieten als paddenstoelen uit de grond. Voor de een kan de transitie naar elektrisch rijden niet snel genoeg gaan, de ander kijkt met weemoed terug op de dagen van handgeschakelde kunstwerken met heerlijke V6 motoren. Voor de laatste groep doken wij in de archieven. En daar kwamen we een prachtige concept tegen die wie niet zonder schrijven voorbij kunnen laten gaan. Maak kennis met de

Audi Quattro Spyder.





Audi Quattro Spyder | gaafste concept uit 1991?



1991, het jaar van de Golfoorlog, de grootste vulkaanuitbarsting van de twintigste eeuw en de kunstroof in het Van Goghmuseum. Een snelle blik in de agenda leert ons dat het inmiddels al weer 30 jaar geleden is. Naast een aantal historische gebeurtenissen zat ook de autowereld niet stil. Bijzonder sportwagens, ontzettend gave rally’s en heerlijk klinkende Formule 1 wagens. Op de jaarlijkse IAA in Frankfurt was het smullen voor de gemiddelde autoliefhebber.







Het was dan ook in 1991 op de IAA in Frankfurt dat Audi de wereld liet kennis maken met de Quattro Spyder. De Duitse autofabrikant had grootse plannen met de sportieve coupe. De feloranje bolide kreeg dan ook veel lof van journalisten. Het ging niet eens om een kleimodel maar een daadwerkelijke concept met motor! Uiteindelijk werd er slechts één prototype geproduceerd. Diezelfde auto die iedereen zo hebberig wist te maken op de autobeurs in Frankfurt.






Voorbode voor Audi R8



De Audi Quattro Spyder wist heel wat tongen los te maken. Niet alleen dankzij het dragen van de iconische naam ‘quattro’, die verwees naar de sportcoupe-serie Audi Quattro die werd gebouwd tussen 1980 en 1991 maar ook het unieke design, de aluminium body en dwarsgeplaatste V6 benzinemotor droegen bij aan het enthousiasme van velen.







De strakgelijnde tweedeurs coupe moest een echte sportwagen worden. Er was geen lijn of vouw teveel te vinden op de concept. Een haast symmetrisch design en kenmerkende Audi grille maakten de Audi Qattro Spyder een lust voor het oog. Naast de uiterlijke kenmerken wist ook de motorisering te overtuigen. Dit betrof een 2,8 Liter grote V6 centraal achterin geplaatst in de auto. Hoewel het verre van vergelijkbaar is met de magische V10 uit de moderne V10 uit de Audi R8 paste de V6 goed bij het karakter van de auto.







De V6 was afkomstig uit de Audi 100 en voorzien van 172 pk en 245 Nm aan koppel. Uiteraard was de auto voorzien van quattro-vierwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak. Goed, het vermogen is niet direct om over naar huis te schrijven maar Audi wist het gewicht van de tweezits sportwagen te beperken tot slechts 1.100 kilo. Dit alles is te danken aan een geheel uit aluminium vervaardig chassis en koetswerk.






Audi Quattro Spyder concept doorkijk

Van honderden reserveringen naar stoffige garage



De reserveringen stroomden binnen voor de Audi Quattro Spyder. De strakke lijnen en 6-spaaks aluminium velgen kon de bezoeker van de autobeurs in 1991 maar moeilijk weerstaan. En dan hebben we het nog niet gehad over het glazen dak wat in zijn geheel verwijderd kon worden. Ah, zodoende de toevoeging ‘Spyder’. Verschillende Audi dealers wisten duizende pre-orders te ontvangen voor de Audi met Nederlands kleurtje. 







De brochures werden gedrukt, miniaturen werden geproduceerd en een reclamefilm werd geschoten. Tot op het laatste moment Audi besloot de stekker uit het project te trekken. De Audi Quattro Spyder verdween als sneeuw voor de zon. Waarom? Nadat de boekhouders binnen het bedrijf zich eens hadden gebogen over de wilde plannen van Audi bleek dat het een financieel drama zou worden om de auto winstgevend te maken. Om enigszins geld te kunnen verdienen aan de bijzondere sportwagen zou de auto zo’n 100.00 Duitse marken moeten kosten. Dat leek niet realistisch om de auto ook daadwerkelijk te gaan produceren.






Techniek niet verloren



Hoewel de Audi Quattro Spyder nooit de Europese wegen heeft mogen bewonderen werd de techniek wel degelijk goed gebruikt. De V6 vond zijn weg naar de Audi 100 C4 en Audi 80 B4. En het idee voor een aluminium carrosserie werd voor het eerst op een productieauto toegepast in 1994 voor de Audi A8. Het zou tot 1995 duren voordat Audi weer de moet had verzameld voor een sportcoupe. Ditmaal de Audi TT, die wel het productiestadium wist te halen.







Vandaag de dag is de bijzondere Audi Quattro Spyder te bewonderen in Audi’s museummobiel in Ingolstadt, Duitsland.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *