Vattenfall test nieuwe manier van snelladen met ‘bufferaccu’




Energieleverancier Vattenfall is inmiddels een bekende speler in het plaatsen van openbare laadstations. Het merk heeft duizenden laadpalen geplaatst door het hele land en ook bedrijven en particulieren kunnen aankloppen voor een laadpaal. Hoofdzakelijk blijft Vattenfall echter energieleverancier. Echter, de opkomst van de elektrische auto kent uitdagingen voor het elektriciteitsnet. Om problemen te voorkomen kijkt Vattenfall vooruit en start een test met een ‘bufferaccu’






Problemen met elektriciteitsnet voorkomen



Vattenfall is een test gestart met het snelladen van elektrische auto’s. Nu is daar natuurlijk niet veel bijzonders aan. Het land staat immers vol met zogenoemde DC-laders. Wat het opladen uniek maakt is de toepassing van een extra accu. Hiermee wil Vattenfall piekbelasting in het net kunnen voorkomen. 







De test locatie is een parkeerplaats op Zeeburgereiland in Amsterdam. De test locatie is samen met de gemeente Amsterdam en Heijmans ingericht en heeft, normaal gesproken, de mogelijkheid tot het opladen van 16 auto’s. Wanneer 16 auto’s tegelijk gebruik maken van de snelladers vergt dit veel van het net. Door het plaatsen van de bufferaccu, of oplaadhub zoals Vattenfall het zelf omschrijft, kan de accu worden gevuld om de momenten van minder belasting en de stroom uit de accu worden toegepast op drukke momenten.







De accu heeft een totaal vermogen van 336 kWh waaruit de auto’s hun stroom kunnen ontvangen. De auto’s worden middels de reguliere snelladers geladen. Grote kans dat je niet eens door zult hebben waar de stroom van afkomstig is. De komende jaren zal Vattenfall de techniek verder testen en waar nodig ook op andere locaties gaan toepassen.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *