Top 5 opvallende portieren van elektrische auto’s

 




Door de jaren heen wisten autofabrikanten de nodige unieke creaties aan de wereld te tonen. Opvallende of kenmerkende designelementen zijn immers voer voor gesprekstof en geeft de nodige aandacht aan het model. Met de transitie naar elektrische auto’s is deze trend niet gestopt. Sterker nog, het is flink toegenomen. Opvallend genoeg kiest vrijwel iedere fabrikant voor ‘unieke’ portieren. Zo uniek dat je het haast zou vergeten. Daarom zetten wij vandaag de meest opvallende modellen op een rijtje.





Nummer 5: Fiat 500e 3+1


De gloednieuwe Fiat 500 is misschien wel een van de leukste elektrische auto’s van het moment. Zelfs zonder de opvallende deuren weet de compacte stadauto zijn weg te vinden in menig lijstje over iconische ontwerper. Nog altijd is ontwerp van de eerste 500 te herkennen in de moderne interpretatie. 



De elektrische Italiaan is te krijgen in verschillende smaakjes. De meest unieke is de ‘3+1’. Waar alle andere varianten het moeten doen met twee deuren krijg je bij de 3+1 er een extra deur bij. Op deze manier is het gemakkelijk in- en uitstappen achterin de staksrakker. De zogenaamde suicide-door is compact en is alleen te openen wanneer het voorste portier ook geopend is. Overigens krijg je de deur slechts alleen aan de rechterzijde.





Nummer 4: BMW i8


Het is een beetje valsspelen want de BMW i8 is namelijk geen volledige elektrische auto maar een PHEV. Toch is de range extender dusdanig minimaal dat we het niet kunnen laten om de het bijzondere ontwerp van de BMW sportwagen niet te vermelden. 



Om te bewijzen dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn kwam BMW met de BMW i8 op de markt. De sportwagen kreeg naast leuke en sportieve rijeigenschappen ook een uniek design mee. Het meest in het oog springend zijn wellicht de deuren. Deze doen nog het meeste denken aan de portieren van een Lamborghini. In plaats van opzij openen de deuren schuin omhoog. Niet alleen de coupe versie van de i8 kreeg de blitse deuren mee, ook met de Roadster ben je de bom op menig feestje.





Nummer 3: Mazda MX30


De Mazda MX-30 is de eerste elektrische auto van het merk. Echt een succes is het nog niet. Mede dankzij de tegenvallende actieradius en de relatief hoge prijs weet de elektrische crossover nog weinig kopers te overtuigen. 



Behalve de cijfers zijn er meer opvallende punten te bespeuren. Het is een crossover met aflopende daklijn. Super onpraktisch maar super hip en gewild. Verder zien we de kenmerkende Mazda designelementen en.. jawel, suicide-doors! In tegenstelling tot de Fiat krijgt de MX-30 aan beide zijden een andersom te openen deur. Het geeft de auto een sportieve uitstraling en het gevoel van een coupe. Of het de meest praktische oplossing is valt te betwisten. Maar geef toe, hoe vaak zit er nou iemand bij jou op de achterbank?





Nummer 2: BMW i3


Fiat en Mazda waren niet de eerste merken die de suicide-doors terugbrachten op moderne auto’s. Natuurlijk kennen we het van de statige modellen van Rolls Royce en wie verder in het verleden graaft ziet dat de deuren op veel auto’s verschenen.



Het was echter BMW die het voor het eerst wist te tonen op een elektrische auto. De BMW i3 is inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Het kenmerkende design met smalle bandjes valt niet bij iedereen in de smaak maar is voor het Duitste merk een prima succes te noemen. Het principe van de deuren werkt hetzelfde als op de Mazda en Fiat. De achterportieren openen andersom en zijn uitsluitend te openen wanneer de voorste portieren worden geopend. 





Nummer 1: Tesla Model X


Uiteraard kan de Model X niet ontbreken in deze lijst. Toegegeven, in vrijwel ieder lijstje over auto’s-met-een-stekker weet het Amerikaanse Tesla wel een plekje te veroveren. In dit geval dankzij de nogal opvallende achterdeuren van de Model X.



De zogenoemde Falcon-Wing deuren openen namelijk niet als reguliere deuren. Nee, de elektrische SUV weet zich te onderscheiden door portieren die naar boven toe openen. Autokenners zullen het concept herkennen van de Mercedes SLS AMG met haar Gullwing deuren. De deuren zit vol met sensoren om aanrakingen met andere voertuigen, plafonds of muren te voorkomen en kunnen om meerdere punten scharnieren. Daarnaast zijn de deuren te bedienen via de app met leuke animaties tot gevolg. 






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *