Subsidie elektrische auto 2024 | Autovanmorgen


Mochten de plannen vanuit Den Haag niet veranderen, dan zullen er binnen afzienbare tijd nog weinig subsidies voor het elektrisch rijden verstrekt worden. Als je de plannen van de overheid bekijkt merk je nog weinig klimaatambitie. Teleurstellend en riskant, want een succesvolle elektrificatie van het wagenpark kan nog wel een zetje gebruiken. Belangrijkste argument voor de overheid om de subsidies af te bouwen ligt in het feit dat de EV’s gestaag goedkoper worden.

 

Wat er dan nog aan subsidies in 2024 voor de elektrische auto overblijft zetten we hier op een rij.

Elektrische cabrio Jaguar e-type Zero

Subsidie elektrische auto 2024 voor particulieren


Aanschafsubsidie elektrische auto’s


Wanneer je als particulier op zoek bent naar een, volledige elektrische, kleine of compacte middenklasser kom je mogelijk in aanmerking voor de



Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)


.

 

Helaas houdt deze subsidie na 2024 op te bestaan. In het laatste jaar van deze regeling wordt er € 2.550 verstrekt bij aanschaf van een nieuwe auto. Voor een tweedehandse auto wordt nog € 2.000 uitgekeerd. De subsidie blijkt overigens steeds minder populair te zijn. Waar je er in de beginjaren nog bovenop moest zitten om een subsidiebedrag binnen te slepen voordat de bodem subsidiepot werd bereikt zit er op moment van schrijven (begin september 2023) voor de occasions nog 9,95 miljoen in de pot (op een totaalbudget van 32,4 miljoen euro). Voor nieuwe auto’s ligt er nog altijd 35,25 miljoen klaar op een totaalbudget van 67 miljoen euro.


 

Vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB)


Ook deze subsidie voor volledig elektrische auto’s geldt nog voor het jaar 2024.



Vanaf 2025 geldt de regeling niet meer.



Een plug-in hybride heeft in 2024 nog 50% korting op de MRB mits het voertuig niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot.


 

BPM-vrijstelling


De BPM-vrijstelling voor volledig elektrische auto’s geldt in elk geval nog in het jaar 2024. Vanaf 2025 wordt jaarlijks een vast bedrag aan BPM gerekend dat jaarlijks met de inflatie mee loopt. In 2025 geldt een bedrag van € 360 voor elektrische auto’s. De



BPM-berekening voor hybrides



ligt wat complexer.


Hyundai Ioniq 5 aan laadpaal

Subsidie elektrische auto 2024 voor zakelijke rijders



Ook de zakelijke rijder kende de afgelopen enkele aantrekkelijke subsidies. Voor de BPM- en MRB-vrijstelling geldt hetzelfde als bij de particulieren, nl. dat de subsidie vanaf 2025 niet meer geldt. Dat geldt tevens voor de MIA/VAMIL-regeling die sinds 2022 al behoorlijk terug is geschroefd. De regeling blijft wel bestaan maar de



eisen aan een investering in duurzame mobiliteit



zijn steeds specifieker, zoals de aanschaf van een door waterstof aangedreven automobiel.





De



subsidieregeling voor bedrijfsauto’s



blijft nog een jaar langer bestaan tot eind 2025. In tegenstelling tot de SEPA-regeling is de subsidiepot 2023 voor bedrijfsauto sinds eind augustus wel leeg geraakt.




Van de kortingsregeling op bijtelling voor EV’s is algemeen bekend dat deze steeds verder worden afgebouwd en in 2026 op het normale tarief zit van 22%.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *