Snelle laadkabel | Ford vraagt patent aan




Wie in bezit is van een benzine of dieselauto en overweegt de overstap te maken naar een volledige elektrische auto heeft vaak nog een aantal bezwaren. Waarvan het grootste bezwaar overwegend de laadsnelheid van elektrische auto’s is. Ondanks ontwikkelingen zoals  900V techniek voor de nieuwe Lucid Air, kan de laadtijd nog altijd een drempel zijn. Het tanken van een brandstof auto is immers in een kleine 5 minuten wel achter de rug. Speciaal voor deze groep mensen is Ford volop in ontwikkeling. En daarbij maakt het progressie. Flinke progressie, zo blijkt nu. Het merk vraagt zelfs een patent aan op een ‘extra snelle laadkabel’.






Extra snelle laadkabel





Een extra snelle laadkabel, hoe werkt zoiets? Nou, voor het



opladen



van een elektrische auto zijn er verschillende opties





. Uiteraard hebben we deze opties op Autovanmorgen al eens uitgebreid onderhandeld. Mocht je het even gemist hebben geven we hierbij de verkorte versie. Allereerst kun je opladen middels wisselstroom.


Afhankelijk van het voertuig kan dit met een laadvermogen oplopend tot 22 kW. Voor wie meer haast heeft kan gebruik maken van een snellader waar geladen kan worden middels


gelijkstroom (DC)



. Hierbij zijn veel hogere laadvermogens haalbaar. 






Het snelladen van een voertuig kent echter één groot probleem en dat is hitte. Hoe hoger het laadvermogen hoe hoger de temperaturen oplopen. Niet iets dat je wilt tijdens je laadpauze. Nu is het met de huidige laadpalen en laadkabels best goed geregeld maar men wil sneller laden dus zullen er nieuwe technieken ontwikkeld moeten worden. In samenwerking met Purdue University heeft Ford daarom een vloeistof gekoelde kabel ontwikkeld die – in theorie – een hoger laadvermogen moet kunnen halen zonder dat de temperaturen oplopen. 








De nieuwe



laadkabel



maakt gebruik van vloeistofkoeling waarbij de vloeistof is omgezet in damp waardoor er meer warmte opgenomen kan worden dan bij conventionele vloeistof gekoelde kabels, aldus Ford. Voor de laadkabel heeft Ford nu patent aangevraagd. Helemaal nieuw is een gekoelde kabel overigens niet. Onder andere snelladerfabrikant


Alpitronic



maakt gebruik van vloeistof gekoelde kabels. Veel fabrikanten adviseren tevens het gebruik van gekoelde kabels bij laadvermogens hoger dan 150 kW. Op de gekoelde kabel van Ford moeten we nog wel eventjes wachten. Het merk geeft te kennen dat het nog minimaal twee jaar gaat testen voordat de laadkabel mogelijk op de markt komt.







Een video zegt meer dan duizend woorden en daarom legt Purdue University het je graag uit, check de onderstaande video.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *