Shooting Brake – het verhaal achter de Nederlandse Tesla Model S




Dit is het verhaal achter de bijzondere

Tesla Model S based Shooting Brake

met een Nederlands tintje. Voor ons een verhaal uit-den-ouden-doos. Maar te mooi om nog eens te publiceren.







Tesla is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een waardige speler in de wereld van elektrische auto’s. Niet alleen verbluft het Amerikaanse merk nog altijd met een



grote actieradius



het weet altijd ook op een bijzondere manier het nieuws te halen. Dit is deels te danken aan de eigenzinnige CEO Elon Musk. Onder zijn leiding werd de


Tesla Model X




voorzien van vleugeldeuren, kreeg de Model 3 een ‘scheetkussen-functie’, schoot hij een



Tesla Roadster



de ruimte in, presenteerde een kogelvrije elektrische pick-up truck en kreeg hij vrijwel heel zakelijk Nederland in een elektrische



Model S



.








We zouden een heel artikel kunnen vullen met alle bijzondere feiten over het merk en de interessante dagelijkse bezigheden van Elon Musk. We schrijven maart 2021. We kijken naar iets wat Tesla nog



niet



heeft gedaan. En toen dat was de productie van een elektrische stationwagen. Voor een ieder met een voorliefde voor elektrische auto’s, twee kinderen en een Labrador waren er voldoende alternatieven, zou je denken. Toch zijn er creatievelingen die liever zelf de zaag en hamer uit de schuur pakken. En het resultaat mag er zijn!






Een autoverhaal was geboren.





De een zijn dood de ander z’n brood



Toen flink wat jaren geleden de ‘automobiel’ werd geïntroduceerd en gefortuneerden massaal hun paard en wagen achterwege lieten ontstond ook de vraag naar unieke carrosserieën. Veelal kocht men een chassis met wielen, motor en een stuur en werd het geheel naar een carrosseriebouwer gestuurd om er naar eigen smaak iets fraais van te maken. In de loop der tijd  veranderde de sector naar meer betaalbare productiemodellen met een gelijke koets. Carrosseriebouwers maakten plaats voor fabrieken. 







Voor wie toch iets exclusiefs wilde en was voorzien van een goed gevulde portemonnee kon gelukkig nog aankloppen bij een aantal overgebleven bedrijven. De meest bekende zijn toch vaak de Italiaanse plaatwerk-meesters zoals Pininfarina, Bertone, Zagato en Carrozzeria Touring Superleggera. Deze carrosseriebouwers zijn voornamelijk bekend dankzij bijzondere creaties met als basis een Ferrari, Lamborghini of Aston Martin.







Terug naar het heden. Hoewel je zou denken dat het vak inmiddels is uitgestorven zijn er nog altijd een aantal bedrijven te vinden die, tegen betaling, jouw auto naar wens weten te verbouwen. Een van deze namen is het



Nederlandse Remetzcar



. Het bedrijf zag markt in een elektrische lijkwagen. Deze werd gebouwd op basis van de Tesla Model S. Dit bracht een Nederlandse bezitter van een Model S op ideeën voor een eigen Tesla Model S in station vorm. Het idee van de Model S Shooting Brake was geboren.


Van brullende Ferrari naar muisstille Tesla



De toenmalige eigenaar van de Tesla Model S, Floris de Raadt, plaatste zijn geliefde stekkerauto in 2017 in de werkplaats van RemetzCar waarna een reeks brainstromsessies en schetsen volgden. Uiteindelijk werd



Niels van Roij




ingeschakeld voor het uiteindelijke ontwerp van de Shooting Brake. De Nederlandse auto-ontwerper staat bekend om zijn rol in verschillende ‘coachbuilding-projecten’ waaronder een



Rolls Royce Shooting Brake




, een



Ferrari ‘Breadvan’




en een tweedeurs versie van de



Range Rover Sport



. Inmiddels is zijn automotive design studio gevestigd in Londen. Het plan stond, op papier althans.

Van design naar definitief ontwerp


Met het unieke ontwerp van de Shooting Brake ging RemetzCar aan de slag om de bijzondere wagen daadwerkelijk te ontwikkelen. Frank Reijenga, engineer bij RemetzCar vertaalde de ontwerpen van Niels van Roij naar technische tekenen. Ieder millimeter van de Tesla werd nauwkeuring in kaart gebracht en met de nodige computer software vastgelegd.



Na een reeks herontwerpen, waarbij het gewenste design passend werd gemaakt op basis van de technische mogelijkheden ontstond het uiteindelijke design. Hierbij bleven de structurele delen intact en de kreukelzones bleven behouden, wel zo veilig. Met alle vergaarde informatie werden middels 3D-software de eerste mallen gemaakt die de uiteindelijke vorm van de Shooting Brake zouden definiëren. 

Handwerk en vakmanschap


Met de mallen gereed werd het tijd om de Model S te ontdoen van het complete interieur. Van stoelen tot display, de Tesla werd vakkundig gedemonteerd. Dit alles om met het opbouwen van de auto te kunnen beginnen. De nieuwe carrosseriepanelen werden vervaardigd uit aluminium. Zoals het echte vakmannen beaamd werd alles met de hand uitgevoerd. Stukje bij beetje werd de auto met handwerk bijgewerkt totdat het eindresultaat werd verwerkt.



De ontwikkeling van de Tesla Model S Shooting Brake bracht overigens meer met zich mee dan enkel het plaatsen van een extra kofferruimte. RemetzCar hield rekening met aerodynamica en functionaliteit. Daarnaast werd de achter ruitenwisser vakkundig weggewerkt en werd er een nieuwe derde-remlicht ontworpen en gemonteerd. Het geheel werd hierop onderworpen aan de nodige computersimulaties.

Groen moet je doen!


Niet alleen van buiten dient de auto er uit te zien alsof het nooit een limousine is geweest, de binnenzijde is eveneens belangrijk. Daar kwam meer bij kijken dan een nieuwe rubbermat en wat stoffering. De Tesla is namelijk voorzien van de nodige bedrading. Vrijwel ieder interieurpaneel, sierlijst en stukken hemelbekleding werd nieuw geproduceerd. Voordat deze nieuwe panelen gemonteerd zulle worden is het eerst tijd voor een nieuwe kleur.



Alvorens de auto werd ondervonden aan een nieuwe kleurstelling werd het volledige exterieur grondig gecontroleerd. Met dit inspectieproces werd het oppervlakte tot in detail klaar gemaakt voor de nieuwe lak. De gekozen kleur werd net als de auto uniek. In tegenstelling tot een van de standaard Tesla-kleuren werd er gekozen voor een aangepaste donkergroene kleur.

Van droom naar werkelijkheid


Het project is aangekomen bij de laatste fase, de wederopbouw. De nieuwe chromen sierlijsten, die een prominent aandeel hebben in het design en vele uren hebben gekost, worden gemonteerd. Het interieur kwam van zolder en werd geïnstalleerd en als laatste werden de RemetzCar logo’s op de dorpers en exterieurdelen toegevoegd. De vakmannen bij RemetzCar onderwerpen de auto aan een laatste goedkeuring waarbij ieder onderdeel tot in detail werd gecontroleerd en met een grondige poetsbeurt werd het tijd voor de overdracht.



De sleutel van de RemetzCar Model SB, zoals het eindresultaat werd gedoopt, werd aan huis aan de trotse eigenaar overhandigd. Een prachtige staaltje Nederlandse vakmanschap, doorzettingsvermogen en oog voor duurzaamheid gecombineerd.




Meer lezen? Bekijk het hele verhaal inclusief meer foto’s op de



website van RemetzCar



.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *