Retro concept | dit zijn de gaafste elektrische auto’s




De trend om een echte

retro concept

auto te presenteren is voor autofabrikanten niet nieuw. Denk aan de Volkswagen Beetle of de populaire Fiat 500. Toch zijn er heel wat conceptcars die het productiestadium niet halen. Om het hart van de autoliefhebber alsnog wat sneller te laten kloppen zetten wij de leukste concept auto’s op een rijtje. En natuurlijk alleen de volledig elektrische auto’s.






Nissan IDX Freeflow



De Nissan IDX Freeflow concept werd in 2013 op de Tokyo Motor Show aan de wereld getoond. De strak gelijnde, futuristische Nissan is geïnspireerd op auto’s uit het verleden zoals de Datsun 1600 en Nissan Skyline. De IDX Freeflow was voorzien van een retro interieur met vier zitplaatsen. De compacte en minimalistische coupe, zoals Nissan de concept omschreef zou in eerste instantie worden voorzien van een 1.2 Liter of 1.5 Liter benzine motor. In een later stadium werd er gedacht aan een volledig elektrische aandrijflijn. Geen van deze opties zag echter het levenslicht aangezien het bij een concept bleef.  






Peugeot e-Legend



Met de e-Legend liet Peugeot een ontwerptechnisch hoogstandje zien. Alles en iedereen was laaiend enthousiast toen het Franse merk de prachtige conceptauto in 2018 tijdens de Autosalon van Parijs onthulde. De volledig elektrische e-Legend is een ode aan de Peugeot 504 Coupe. Peugeot nam kwam niet over de brug met enkel een vertoning van de e-Legend. Nee, er werd een scala aan informatie gedeeld over de aandrijflijn, specificaties, rijmodi en actieradius.







De concept was namelijk in staat om volledig autonoom te rijden. Voor de liefhebbers van zelf sturen bood Peugeot deze optie ook. De bestuurder kon kiezen uit twee volledig autonome of twee manuele standen. Er werd een 100 kWh sterke batterij gekoppeld aan een elektromotor. Dit resulteerde in 463 pk en 800 Nm koppel. Met een topsnelheid van 220 km/u en een sprinttijd van minder dan vier seconden naar de honderd was de Peugeot alles behalve een trage auto. Prima waarden, zelfs drie jaar later. Peugeot, het is nog niet te laat om deze fraaie coupe alsnog in productie te nemen.






Honda Sports EV



Ook Honda mengt zich in de trend om retro elektrische auto’s te gaan bouwen. Met hun eerste volledig elektrische auto, de Honda-e, toont het Japanse merk een een retro stadauto. Maar daar blijft het niet bij. In september 2017 werd de Honda Sports EV getoond op de Tokyo Motor Show. Evenals bij de Honda-e maakt Honda ook bij deze sportieve tweezitter gebruik van een minimalistisch en strak design.







Volgens Honda zou de Sports EV in iedere livestyle moeten passen door de vriendelijke uitstraling, gladde oppervlakten en natuurlijk de milieuvriendelijke aandrijflijn. Over de aandrijflijn is overigens weinig bekend, behalve dat deze volledig elektrisch is. Wie goed kijkt zal design elementen herkennen uit de Honda S2000 en de Toyota 2000GT. Of, en wanneer de Sports EV in productie zal gaan is nog afwachten.






Volkswagen ID. BUZZ



Als het aankomt op prototypes met een elektrische aandrijflijn kan Volkswagen goed meekomen. De een na de andere stekkerauto vliegt ons om de oren. En het zijn geen loze plannen, Volkswagen is serieus op weg om een elektrisch offensief op de markt te brengen. De eerste auto’s uit de ID reeks zijn inmiddels verkrijgbaar.







Naast moderne en nieuwe modellen blikt de Duitse autobouwer ook terug op het verleden door hun iconische Transporter bus in een nieuw jasje te steken. Met de elektrische ID. BUZZ pakt Volkswagen het serieus aan. Twee elektromotoren maken het mogelijk om 600 kilometer ver te komen. Het accupakket heeft een capaciteit van 111 kWh. Gezamenlijk zijn de elektromotoren goed voor 374 pk. Zoals het uiterlijk doet vermoeden is de ID. BUZZ gebaseerd om de iconische Volkswagen T1 die in 1950 op de markt kwam. En het blijft niet bij een concept, de productie van de ID. BUZZ zal eind 2022 starten aldus Volkswagen.






Infiniti Prototype 9



Infiniti, het luxemerk van Nissan, heeft in Nederland nooit echt de voeten aan de grond kunnen krijgen. Behalve het feit dat het Infiniti logo al jaren op de zijflanken van Formule 1 auto’s van eerst Red Bull Racing en inmiddels Renault te zien is heeft het merk zelf nooit een Formule 1 auto gebouwd. Tot de Concours d’Elegance op Pebble Beach in 2017 plaatsvond. Daar verraste de Japanners vriend en vijand met een prachtig vormgegeven concept wagen gebaseerd op vroegere F1 raceauto’s.







De bijzondere auto krijgt de naam Prototype 9 en laat zien dat, naast het hebben van een geweldige design-afdeling, het merk serieus bezig is met het ontwikkelen van elektrische auto’s. Toegeven, in dit geval zal het gaan om de techniek en niet zozeer om het uiterlijk vertoon. Met een accupakket van 30 kWh voorziet de elektromotor de Prototype 9 met 150 pk en 320 Nm koppel. De wagen sprint in 5,5 seconden naar de honderd kilometer per uur. De kans op een productiemodel is natuurlijk zo goed als nul, maar wat zou het toch gaaf zijn om een dagje te mogen sturen met de elektrische Prototype 9.






Renault 5 Prototype



Het Franse Renault stamt inmiddels uit 1898. Het merk heeft in al die jaren dan ook een rijke historie opgebouwd. De Renault 5 kan gerust worden geplaatst in het rijtje met iconische Renaults. Daarom kon het merk het niet laten om een moderne interpretatie van het klassieke model aan de wereld te tonen.







Details van de Renault 5 Prototype zijn helaas nog niet bekend gemaakt maar de ‘5’ is onderdeel van een groot toekomstplan van Renault waarbij het merk zich richt op duurzaamheid en vergroening. Renault wil tegen 2025 in totaal 14 nieuwe auto’s tonen, waarvan minstens de helft voorzien zal zijn van een volledig elektrische aandrijving. De overige 7 zullen op de markt worden gebracht als hybride of Plug-In Hybride versies. Het is te hopen dat Renault deze compacte elektrische stadauto op de markt brengt, al laten de Fransen nog niks los over eventuele productieplannen. 






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *