Regeerakkoord 2022: de belangrijkste punten voor de automobilist




Je zou het haast vergeten maar we zitten in Nederland al een behoorlijke tijd zonder regering. We hebben dan ook een flinke tijd moeten wachten op een nieuwe coalitie. Nu zijn er dan eindelijk knopen doorgehakt en gaat de bekende coalitie van VVD, D66, CDA en ChristenUnie dan toch samen verder. Daarmee is kabinet Rutte IV een feit en is het ook tijd voor een regeerakkoord. Wat gaat er in 2022 veranderen voor de automobilist? We zetten het op een rijtje.


Kilometerheffing in 2030



Laten we beginnen met het goede nieuws: de regering is van plan om de BPM en MRB af te bouwen om deze op den duur zelfs helemaal te laten verdwijnen. klinkt goed toch? Nou, uiteraard zal er een alternatief voor in de plaats moeten komen. Met de razendsnelle opkomst van elektrische voertuigen (en daardoor het verlies van BPM en MRB) zal een nieuwe manier van belasting worden geheven. In 2030 moet namelijk het rekeningrijden worden ingevoerd. 







Betalen per kilometer dus. De reden dat dit niet eerder zal worden ingevoerd is omdat de MRB en BPM langzaam maar zeker afgebouwd zal moeten worden om geen problemen te krijgen met de restwaarde van bestaande voertuigen. De vraag is of autorijden daarmee goedkoper gaat worden voor de burger. Maak je minder gebruik van je auto dan betaal je ook minder, dat is het plan. Maar volgens Paul de Waal van BOVAG moet er ook goed worden gelet op de kleine lettertjes. “We hebben altijd hard ingezet op lastenneutraal werken. De automobilist mag er onderaan de streep niet op achteruitgaan. In het akkoord spreekt men nu van lastenneutraal voor de óverheid. En dat is wat anders.” g



eeft de Waal aan.





Streven naar elektrisch wagenpark in 2030



Elektrische auto’s zijn populair. Uiteraard deels gedreven door de zakelijke voordelen van een auto zonder verbrandingsmotor. Maar die populariteit moet volgens het kabinet nog verder groeien. Daarom is het streven gesteld om in 2030 uitsluitend elektrische voertuigen aan de man te brengen. Lees wel, het betreft een streven. Geen keihard verbod op de verkoop van brandstofauto’s dus. En dat is opvallend aangezien de EU deze wens wel duidelijk heeft uitgesproken. 







In de komende jaren blijft de financiële stimulering voor elektrische auto’s. Details worden er niet gedeeld en er wordt met geen woord gerept over een eventuele verlaging of bevriezing van de bijtellingspercentages. Wel staat in het regeerakkoord vermeld dat de komende jaren ook flink zal worden geïnvesteerd in het verder uitbreiden van het laadnetwerk.






BPM-vrijstelling bestelwagens vervalt per 1 januari 2024



Voor de liefhebber van bestelauto’s is er minder goed nieuws te melden. De BPM vrijstelling die een bedrijfswagen nu geniet zal komen te vervallen. Deze zal vanaf 1 januari 2024 worden afgebouwd in drie stappen naar nul in 2026. Vanaf dat moment geldt een regulier BPM-tarief voor bestelauto’s. Voor elektrische bestelauto’s blijft de BPM-vrijstelling wel gelden. Dan toch maar een elektrische bedrijfswagen overwegen?






Verlaging maximum snelheid



In sommige steden zal je straks eerder geneigd zijn om de fiets te pakken. Dat is niet alleen omwille van de steeds strenger wordende milieueisen in steden maar deels ook door het plan wat de overheid presenteert in het regeerakkoord om de maximum snelheid in verschillende steden te verlagen van 50 km/u naar 30 km/u.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *