Plug-In Hybrid Ferrari 296 GTB | Autovanmorgen.nl




Voor de gefortuneerde Nederlanders die brandstof te prijzig vinden: aanschouw de gloednieuwe Ferrari 296 GTB met V6 en elektromotor!




We bevinden ons in een bijzondere situatie. Auto’s lijken met de dag duurder te worden, huizenprijzen stijgen en vrijwel iedereen pinkt een traantje weg wanneer je na het tanken een torenhoog bedrag kunt afrekenen. Vanuit dat oogpunt lijkt de transitie naar de elektrische auto zo slecht nog niet. Toch zijn er een aantal automerken waar je liever geniet van een ronkende uitlaat, de geur van benzine en belachelijke sprinttijden. Eén van deze merken is Ferrari. Maar ook de Italiaanse fabrikant van volbloed sportwagens kan niet achterblijven. Daarom vandaag geen V8 of V12 maar een steigerend paard met V6, de

Plug-In Hybrid Ferrari 296 GTB

.






Plug-In Hybrid Ferrari 296 GTB | highlights


  • 2.9 Liter V6 met elektromotor

  • Totaalvermogen van 830 pk

  • Elektrische actieradius van 25 km

  • Topsnelheid van 330 km/u

  • 0 tot 100 km/u in 2,9 seconden







2.9 Liter V6 met 830 pk!



Wie heeft er vroeger geen poster van het iconische merk boven zijn bed gehad? En wie droomt er niet van om een dergelijk kanon te bezitten? Hoewel Ferrari’s nog altijd niet op iedere straathoek te vinden zijn dankzij de flinke prijskaartjes is het merk levendiger dan ooit. Met een flink aanbod van supercars tot hypercars weten de Italianen nog altijd meer petrolheads te overtuigen.







Vandaag trekt Ferrari de doeken van de 296 GTB. De auto betreft de ‘opvolger’ van de legendarische Dino. Hoewel opvolger misschien wat ver te zoeken is gezien het feit dat de Ferrari Dino al sinds 1979 uit productie is. We noemen het de opvolger omdat de nieuwe Ferrari 296 GTB net als de Dino een V6 aan boord heeft. 







Ferrari heeft de motor volledig nieuw ontwikkeld. Anders dan de V8 en V12 motoren staat de cilinderbanken 120 graden uit elkaar. Bij de 8- en 12 cilinders is dat 90 graden. Het is een waar kunstwerk geworden. De V6 heeft een inhoud van 2,9 Liter en wordt bijgestaan door een elektromotor. De zescilinder is voor zichzelf goed voor 663 pk. In combinatie met de elektromotor stijgt het vermogen naar een duizelingwekkende 830 pk.


Specificaties




De specificaties liegen er niet om. Wie de V6 en elektromotor flink de sporen geeft kan binnen 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u schieten. Wil je nog wat verder dan is een 0 tot 200 km/u tijd in 7,3 seconden mogelijk, dankzij de achttraps automaat met dubbele koppeling. Pas bij 330 kilometer per uur is de koek op.



Ook op het circuit staat het raspaardje zijn mannetje. Ferrari claimt dat de 296 GTB een rondetijd van 1:21 minuten heeft genoteerd op Fiorano, het testcircuit van de Italianen. Daarmee is Ferrari 296 GTB bijna 1,5 seconden sneller dan de 720 pk sterke Ferrari F8 Tributo.







Maar Ferrari denkt ook mee met haar Nederlandse klanten. Met de huidige benzineprijzen is een beetje plezier beleven met de 296 GTB een dure aangelegenheid. Al verwacht ondergetekende niet dat een ’typische Ferrari klant’ erg te lijden heeft onder stijgende benzineprijzen. Toch komt het merk met een oplossing. De Ferrari 296 GTB betreft namelijk een Plug In Hybride. 







Het is zelfs mogelijk om volledig elektrisch te rijden. Weliswaar slechts 25 kilometer en tot 135 km/u maar toch, het kan. De auto heeft een 7,5 kWh accupakket en weegt ‘slechts’ 1.470 kilo.


Assetto Fiorona, pretpakket voor het circuit



Mocht je nou op zoek zijn naar een circuitmonster en dit straatlegale beest net iets te soft klinken dan heeft Ferrari de oplossing. Onder de noemer Assetto Fiorano lanceert het merk een speciaal pakket voor de 296 GTB. Wie dit pakket aanvinkt krijgt onder meer speciaal op circuitgebruik afgestelde schokdempers en aerodynamische extraatjes die voor maximaal 10 kilo meer neerwaartse druk moeten zorgen. 



Door nog meer koolstofvezel te gebruiken zal het gewicht met iets meer dan 12 kilo afnemen.



Wat de Nederlandse prijs voor al dit leuks gaat zijn is nog niet bekend. Door de hybride techniek zal de Ferrari iets ‘korting’ krijgen op de BPM maar verwacht geen koopje. Voor de Italiaanse markt is al wel een prijs bekend. Daar dien je minimaal € 269.000 achter te laten bij de betere dealers. Inclusief het Assetto Fiorano pakket ben je minimaal € 302.000 armer. De eerste exemplaren zullen naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 geleverd worden.





Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *