Peugeot e-208, wat maakt dit model tot een succes?



Het lijkt alsof we aandelen

Peugeot

in handen hebben of anderszins welk belang dan ook. Niets van dat. Peugeot is gewoon goed op weg met de uitrol van hun elektrische modellen. Dit conform hun



lange termijnstrategie ten aanzien van emissievrij rijden



. En dat verdient aandacht.







De elektrische modellen worden gebracht onder de fraai bedachte marketingleus, ‘met 5-nullen rijcomfort’. Dit staat voor: geen ruis, niet schakelen, geen trillingen, nul uitstoot en geen brandstofgeur. Je zou zeggen: ‘en dat geldt voor alle elektrische auto’s’, maar kom er maar op.







Dit weekend zetten we Peugeot in de schijnwerpers. Vandaag behandelen we de

e-208

. Morgen volgt de SUV-variant, de Peugeot e-2008.


Peugeot e-208



De e-208 is sinds begin 2020 op de markt. Eind vorig jaar kwam er een update van het model,



het elektrisch sneller kunnen laden






was een belangrijke verbetering. 







Opvallend aan het design is dat de wat lange motorkap contrasteert ten opzichte van het geheel van de auto die toch wat meer aan de lage kant is. Aan de voorzijde valt de verchroomde grill in carrosseriekleur op. Zowel de voor- als achterkant is voorzien van full ledverlichting. Aan de achterzijde heb je twee typen spoilers (afh. van de uitrusting) die óf voor een lager verbruik óf voor een betere wegligging is bedoeld. Bij de GT-versie van dit model is een panoramadak optioneel verkrijgbaar.








Het dashboard is voorzien van de elektronica die men tegenwoordig bij een EV mag verwachten. Het digitale instrumentenpaneel wordt de i-cockpit genoemd. De naam is een tikkeltje overdreven, maar hoogwaardige technologie is zeker wel aanwezig.





De prijzen van deze middenklasser variëren vanaf € 32.250 tot € 36.450 voor de GT-versie.


Ervaringen



De ion-lithium batterij van 400V bevindt zich onder de vloer. Dit zie je veel terug ook bij andere automerken. Het bespaart weer wat kofferruimte. De capaciteit van de accu is 50kWh. Peugeot geeft als 362km op als actieradius bij een volle accu. Dit streefgetal wordt in de praktijk in twijfel getrokken. In ieder geval bij koud weer valt het bereik ver terug.





Ook zijn er nog wat andere negatieve ervaringen zoals de toch wel beperkte binnenruimte (voor mensen boven de 1,80m). Ook zijn er incidentele meldingen van problemen bij het laden door een defect onderdeel.





Toch hebben de positieve ervaringen en enthousiaste reacties onder een groot aantal rijders duidelijk de overhand. Het model is zeker een succesvol product te noemen.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *