Officieel: dit is de Subaru Solterra EV




Een tijdje geleden konden we al enigszins kennismaken met het exterieur van de gloednieuwe Subaru Solterra. Maar vanaf vandaag is de auto helemaal officieel. De Solterra EV is de eerste volledig elektrische auto van het merk. Een crossover welteverstaan. Helemaal hip en dus volledig elektrisch. Wat kunnen we verwachten van deze nieuwe EV? 






Highlights Subaru Solterra EV



  • Volledig elektrisch



  • Actieradius tot 460 kilometer (WLTC)



  • 71,4 kWh accupakket



  • 150 kW max. laadvermogen (DC)



  • Vierwielaandrijving met offroad-modus


Subaru Solterra EV



Subaru is een merk wat in Nederland redelijk in de vergetelheid is geraakt. De meeste mensen zullen het merk nog kennen van de Impreza WRX STI die overal ter wereld rally’s wist te winnen. Het merk staat tevens bekend als een autofabrikant met enorm betrouwbare auto’s. Nu zijn de huidige elektrische auto’s op de wegen niet onbetrouwbaar te noemen maar de Solterra EV is een welkome toevoeging. 







Allereerst is de auto een vierwielaandrijver. De auto heeft de beschikking over twee elektromotoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras. Gezamenlijk zijn deze elektromotoren goed voor 214 pk. Meer dan voldoende voor in Nederland. De auto weegt 2.022 kg maar sprint desondanks in 7,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Daarnaast is de vierwielaandrijving in te stellen voor verschillende ondergronden. Echt offroad rijden moet dus mogelijk zijn. 




Actieradius en opladen Subaru Solterra EV



Meer is altijd beter, zo geldt voor elektrische auto’s. En daarmee doelen we niet op de prijs maar op de actieradius en het laadvermogen. Te beginnen met de actieradius. De auto is voorzien van een 71,4 kWh groot lithium-ion accupakket daarmee moet een actieradius van 460 kilometer (WLTC Japan) mogelijk zijn. We zetten bewust tussen haakjes dat het de Japanse WLTC betreft, die komt namelijk geenzins overeen met de WLTP die men in Europa hanteert. Verwacht volgens de WLTP methode een range van zo’n 330 tot 370 kilometer.







Gelukkig zijn de maximale laadvermogens wel overal ter wereld gelijk. Ook daarmee scoort de Solterra een prima voldoende. Aan een snellader kan de elektrische crossover met een maximaal laadvermogen van 150 kW binnen 30 minuten tot 80% geladen worden. Over opladen met AC-techniek rept Subaru vooralsnog met geen woord. We gokken voorzichtig dat de Europese versie de beschikking krijgt over een 3-fase lader.


Prijs en levertijd



Mocht je nou willen weten hoe de naam tot stand is gekomen dan geven we hierbij wat handige uitleg. De naam Solterra is ontstaan door de woorden “Sol” en “Terra”, Latijnse woorden voor respectievelijk de “Zon” en de “Aarde”, samen te voegen. Volgens het merk moet de 4,69 meter lange en 1,86 meter brede auto niks ten onder doen voor het echte Subaru gevoel. 







En wanneer kun je met de fluisterstille EV met Subaru badge de offroad wegen van Nederland gaan verkennen? Nou, op z’n vroegst in de loop van 2022. We zullen nog even geduld moeten hebben op een precieze leverdatum voor de Nederlandse markt evenals de Nederlandse prijzen. Natuurlijk lees je het als eerste op Autovanmorgen.nl






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *