Nu het nog kan: Abarth 500, een betaalbare hot hatch




Tegenwoordig is niet alleen de brandstofmotor met uitsterven bedreigd, maar ook de compacte stadsauto’s hebben het zwaar. De reden hiervoor is dat autofabrikanten simpelweg te weinig marge maken op de kleine auto’s. Een compacte stadsauto is relatief duur om te ontwikkelen maar moet juist voordelig zijn. Dit terwijl een crossover of SUV vrijwel dezelfde ontwikkelingskosten kent maar een grote marge voor de autofabrikant heeft vanwege de hogere aanschafprijs. De auto die we vandaag behandelen in ‘Nu het nog kan’ heeft is niet alleen een

betaalbare hot hatch

maar is tevens een

compacte stadsauto

. We hebben het natuurlijk over de

Abarth 500

!






Klein maar fijn



De huidige generatie Fiat 500 is tegenwoordig uitsluitend als volledig elektrische auto te verkrijgen. Dit model wordt verkocht naast het uitgaande model, welke alleen nog als Hybrid in de prijslijst staat. Het historisch verantwoorde Abarth kennen we van hun creaties met als basis de Fiat 500. Nu de brandstofmotor plaats maakt voor een elektromotor zal ook



de volgende Abarth volledig elektrisch zijn



. De Fiat 500 is en was een enorm succes. En dat geldt ook voor de Abarth 500. Wereldwijd zijn ontelbaar veel uitvoeringen uitgebracht. Voor de liefhebber die op zoek is naar een sportieve stadsauto is het daarom een uitstekende keuze. 







De huidige Abart 500 is gebaseerd op de Fiat 500 en sinds 2008 op de markt. Dankzij een 1,4 liter benzinemotor gekoppeld aan een turbo is de hot hatch voorzien van minimaal 136 pk en 206 Nm koppel. De voorwielaangedreven auto is relatief zuinig met een opgegeven verbruik van 1 op 15,4. In de loop der jaren verschenen er steeds meer uitvoeringen van de Abarth 500. De basisversie van de 3-deurs hatchback kreeg in juni 2015 een vermogensupgrade naar 140 pk. Daarmee was het mogelijk om de slechts 1.010 kg wegende Abarth in 7,9 seconden naar de 100 km/h te lanceren. De topsnelheid bedroeg 205 km/h.




Krachtiger


Al snel volgden ook de Abarth 500C, de Cabro-versie. Deze kreeg dezelfde motorisering en specificaties. Om de Abarth 500 te onderscheiden van die van de buurman werden de nodige pakketjes geïntroduceerd. Zo kon je de 500 krijgen als Custom, Elaborabili, Assetto Corse, Competizione, Turismo, Pista, Biposto, Fuori en verschenen er speciale uitvoeringen in samenwerking met Maserati en Ferrari.



Tegenwoordig is de Abarth 500 verkrijgbaar als Abarth 595 of Abarth 695. In beide gevallen krijg je de welbekende 1,4 liter Rubo met respectievelijk 165 of 180 pk. Als ‘Turismo’ krijgt de Abarth de nodige cosmetische toevoegingen. Voor de sportieve rijder is er de ‘Competizione-pack’. Door deze optie aan te vinken ontvang je onder andere een mechanisch sperdifferentieel. Optioneel is het bommetje verkrijgbaar met een Monza uitlaatsysteem. Plezieriger dan dit gaat het haast niet worden. De mini-Ferrari werd standaard geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak, precies hetgeen wat deze auto nodig heeft. Optioneel is een automaat verkrijgbaar. Deze raden we absoluut af. De gerobotiseerde automaat is traag en aarzelt enorm.

Wat kost het tegenwoordig?


De Abarth 500 is nooit een goedkope auto geweest. Desalniettemin is de auto goed verkocht en zijn er voldoende leuke exemplaren te vinden op het internet. De eerste exemplaren van de eerste bouwjaren komen in zicht vanaf ongeveer 10.000 euro. Jongere exemplaren met minder kilometers zijn beschikbaar vanaf ongeveer 18.000 euro. Wil je de karakteristieke uitlaatgeluiden van de Abarth extra goed kunnen horen dan is de cabrio de betere optie. Deze zijn aanzienlijk duurder dan de gesloten versie. De eerste exemplaren komen in beeld vanaf zo’n 24.000 euro.



Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *