Nieuwe Mercedes EQS komt 770 kilometer ver




Zeg maar dag tegen Range-Anxiety! De elektrische Mercedes-Benz EQS heeft altijd voldoende range.



Het is al weer 9 jaar geleden dat het innovatie Tesla Motors onder leiding van de eigenzinnige Elon Musk de Tesla Model S aan de wereld toonde. Na een reeks faceliften lijkt de auto nog altijd modern en de actieradius onverslaanbaar. Echter, voor wie op het punt staat zijn statige limousine met Tesla badge in te ruilen krijgt er een nieuwe optie bij in de vorm van de Mercedes EQS.







De EQS is kortgezegd opvallend. Zeker in two-tone lak maakt het nieuwe vlaggenschip indruk. Toch is het niet uitsluitend uiterlijk vertoon. De nieuwe Benz zit namelijk bomvol techniek en is uitgerust met een flinke actieradius.




Highlights van de Mercedes-Benz EQS


  • Volledig elektrisch

  • Actieradius tot 770 kilometer

  • Twee varianten

  • Bidirectioneel laden (voor Japan)



Snel of extra snel?



Evenals de eerder geïntroduceerde



Audi Q4 e-tron



richt Mercedes zich op een breder klantenbestand door meerdere varianten te introduceren. De eerste versie is de EQS 450+. Met 333 pk en 568 Nm koppel kom je in principe niks te kort. Een sprintje naar 100 kilometer per uur neemt slechts 6,2 seconden in beslag.







Maar er is altijd een baas boven baas. En voor diegene is er de EQS 580 4MATIC. Dankzij 524 trappelende elektrische paarden, 855 Nm koppel en vierwielaandrijving duurt diezelfde sprint naar 100 km/h nu slechts 4,3 seconden. In beide gevallen is de topsnelheid begrensd op 210 km/h. De actieradius van de gloednieuwe Mercedes komt uit op

770 kilometer

. Mercedes heeft overigens ook een versie met 762 pk bevestigd. Of deze versie de befaamde AMG badge gaat dragen is nog onbekend.


Snelladen en thuisladen



Op het gebied van opladen volgt Mercedes ook de wensen van de markt op. Zowel de EQS 450+ als de EQS 580 4MATIC heeft het prima voor elkaar. Een 3 fase lader met een maximaal laadvermogen van 11 kW is standaard. Daarmee is het 115 kWh grote accupakket binnen 11 uur en 45 minuten geladen. De drukke zakenman kan ook gebruik maken van een snellader. Met een maximaal laadvermogen van 200 kW duurt het ongeveer een half uur om tot 80% te laden.







Voor Japanse kopers komt het Duitse merk overigens met een extra functionaliteit. In dat land krijgt de EQS de beschikking over bidirectioneel opladen. Ofwel, de auto krijgt de optie om stroom uit de accu´s terug te leveren aan het net.


Interieur



Het elektrische broertje van de bekende S-klasse kent ook in het interieur geen gebrek aan luxe. Het eerste wat opvalt is het enorme glaspaneel met meerdere schermen. Dit MBUX Hyperscreen, zoals Mercedes het noemt, is gedekt achter een stuk glas. Wees gerust, wie het scherm iets teveel van het goede vind hoeft deze optie niet aan te vinken. Overigens is het touchscreen wat standaard komt alsnog geen lachertje. Deze meer 12,8 inch en 12,3 inch voor het stuur. Verder zien we een overdaad aan leer, verschillende schermen voor de achter passagiers en houtafwerking.







Vol trots vermeld Mercedes dat de auto is uitgerust met 350 sensoren die continu de omgeving in de gaten houden maar ook de weersomstandigheden en inzittenden. Met behulp van kunstmatige intelligentie leert de limousine het rijprofiel van de bestuurder kennen en weet zich er in situaties op aan te passen.







Optioneel kan er gekozen worden voor een meesturende achteras. Hierbij is een draaicirkel van 10,9 meter mogelijk. De techniek zit overigens standaard in iedere EQS en kan ook achteraf, tegen bijbetaling, worden geactiveerd. Een andere leuke optie is Drive Pilot. Dit stelt de auto in staat om in files of langzaam rijdend verkeer het rijden over te nemen.






Prijs, bijtelling en levertijd



Er is nog weinig bekend gemaakt over leveringen, prijzen en uitvoeringen. De EQS moet nog deze zomer op de markt komen. De prijzen zullen in een later stadium volgen.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *