MG Marvel R 2021

Het terugkeren van MG in Nederland ging gepaard met het eerste elektrische model van het merk, de MG ZS EV. Deze krijgt er nu een groter familielid erbij in de vorm van de MG Marvel R.

Dit artikel komt direct uit het EV 2022 jaarboek

MG Marvel R
MG Marvel R

DC laden en verborgen deurhendels? Check!

De nieuwe MG Marvel R zal uitkomen in het uiterst competitieve C-segment. Met de MG ZS EV wist het vooral op prijs en praktisch gebruik op te vallen. Dat zal voor de Marvel R echter niet genoeg zijn gezien de concurrentie erg groot is. De basis beloofd echter goed te zijn met een 70 kWh accupakket en een DC-snellaad vermogen van 92 kW. Hiermee kan de Marvel R van 5 tot 80 % opladen in ongeveer 43 minuten.

Geen grensverleggende cijfers maar de Marvel R loopt ook zeker niet achter. Het WLTP bereik van 402 km is daarentegen iets aan de lage kant. Als wij dit vergelijken met zijn grootste concurrent de Kia e-Niro, dan zien we dat deze met een vergelijkbaar accupakket tot 455 km komt. Niet direct een groot verschil, maar het is al genoeg om in dit segment over het hoofd gezien te worden.

Extern AC opladen
Extern opladen mogelijk

Het ontwerp van de MG Marvel R scoort goed als wij een spelletje EV-design bingo spelen. Een doorlopende lichtbalk voor en achter? Check. Deurhendels die verdwijnen in de deur? Check. Dichte velgen en een laadpoort achterin? Check en check. Zeker dat laatste is een grote verbetering tegenover de ZS-EV. Verder komt de Marvel R met een mogelijkheid om externe apparatuur te voorzien van 2.5 kW aan stroom.

Sprinter

Interieur MG Marvel R
Interieur MG Marvel R

Het ontwerp van de Marvel R is een grote stap voorwaarts voor het merk. Dit geldt ook voor het interieur dat voor een groot deel bestaat uit touchscreen. In de middenconsole bevindt zich namelijk het multimediasysteem dat bediend wordt op een 19.4 inch scherm. Het bereik mag dan wellicht iets achter blijven, maar bij de stoplicht sprintjes rent de Marvel R voorop. De 288 pk van de Performance versie geeft de Marvel R een 0 -100 km/u tijd van slechts 4,9 seconden. Indrukwekkende cijfers die vergelijkbaar zijn met de Volvo XC40 P8 Recharge, alleen dan voor 9.000 euro minder.

Praktisch gemak

Bagageruimte MG Marvel R
Bagageruimte 357 liter

De Marvel R is op de meeste aspecten dus vergelijkbaar met zijn concurrentie, alleen daar ligt nou precies het gevaar. Op de acceleratiecijfers na lijkt de auto niet echt ergens in uit te blinken. Op praktisch gemak is de 357 liter kofferbak voldoende, maar wel minder ruim dan de 451 liter van de Kia e-Niro. De 92 kW oplaadsnelheid is op niveau van de concurrentie, maar de vergelijkbaar geprijsde Enyaq iV zit al op 100 kW en heeft tevens een groter bereik.

Een interessant feitje is dat de Marvel R in China al een voorganger heeft, De Roewe Marvel X kwam daar in 2018 al uit en zal vervangen worden door de Marvel R.

De toekomst

MG logo op Marvel R
Het nieuwe MG

Het tweede volledig elektrische model van MG doet een hoop dingen goed. Zowel op prijs als op acceleratievermogen weet de Marvel R indruk te maken. Ook het ontwerp is weer helemaal van deze tijd, echter ligt daar wellicht ook het gevaar. De Marvel R heeft niet langer de unieke positie dat de kleinere MG ZS EV had, door veel ruimte voor weinig geld te bieden. Sterker nog op praktische ruimte lijkt MG dit keer juist een beetje te teleurstellen. Het zal dus interessant worden om te zien of de Marvel R het Nederlandse publiek wederom weet te verwonderen.

EV 2022 jaarboek
EV 2022 jaarboek

Dit artikel komt uit het aankomende EV 2022 jaarboek. Vol met informatie en leuke feitjes over EV’s, een blik op de toekomst van elektrisch rijden, en tests van meer dan 70 voertuigen!

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *