Mercedes EQS 53 AMG is eerste volledig elektrische AMG




Nu ook Mercedes-Benz volop meedoet in de wereld van elektrisch rijden konden we er op wachten dat ook de sportieve AMG modellen uiteindelijk de V8 zouden moeten inruilen voor een accupakket. Nadat we vorige week konden kennismaken met de eerste plug-in hybride AMG,



de Mercedes-AMG 4-door GT 63 E Performance



(wat een naam), is het vandaag tijd voor de eerste volledig elektrische AMG. Maak kennis met de EQS 53 AMG 4MATIC+






Eerste elektrische Mercedes-AMG


Een ware primeur, dat is de EQS 53 AMG 4MATIC+. Uiteraard dient de gloednieuwe en recent onthulde EQS als basis voor deze sportieve variant. Het was geen geheim dat Mercedes uiteindelijk zou komen met een elektrische AMG. De specificaties liegen er niet om. Goed, de brullende V8 heeft plaats moeten maken voor een 107,8 kWh accupakket maar in absolute aantallen valt er bijzonder weinig te klagen.



Allereerst de 0-100 km/u sprint. Deze is in 3,8 seconden achter de rug. Tenminste, dat is zonder het optionele AMG Dynamic Plus pakket. Selecteer je deze optie wel dan is het mogelijk om binnen 3,4 seconden naar de honderd te sprinten. Mits de accu voor minimaal 80% opgeladen is. Middels het pakket stijgt ook de topsnelheid van 220 km/u naar 250 km/u.



De EQS 53 AMG heeft twee elektromotoren. Eentje op de vooras en de andere op de achteras. Dankzij de 4MATIC viervieraandrijving ligt de auto als een blok op de weg. Dat is ook wel nodig gezien het standaard vermogen van 658 pk. En ja, we zeggen standaard, met het AMG Dynamic Plus pakket stijgt niet alleen de sprinttijd en topsnelheid maar is ook meer vermogen beschikbaar. Dit stijgt namelijk naar een duizelingwekkende 761 pk en 1020 Nm koppel! 



Actieradius Mercedes EQS 53 AMG


Heeft dit alles ook invloed op het rijbereik? Nou, wie het vermogen continu flink aanspreekt zal niet bijzonder ver komen. Echter, dat is met een benzine-AMG ook absoluut niet het geval. Mercedes gaf voor de reguliere EQS een bereik van maximaal 770 kilometer op. In 53 AMG trim blijft daar 526 tot 580 kilometer van over. Dat is weliswaar minder maar nog altijd valt er weinig over te klagen.



Een belangrijk gegeven van de AMG modellen is natuurlijk beleving. Het geluid is daar een groot onderdeel van. Door het gebrek aan ene benzinemotor komt dit natuurlijk wel te vervallen. Mercedes heeft daar een oplossing voor bedacht in de vorm van een ‘krachtig en sonoor’ geluid wat te horen is over de speakers. Met het Dynamic Plus pakket komt daar zelfs een extra geluid bij.



Verder moet een AMG natuurlijk te herkennen zijn aan het unieke design en flinke bumpers. Dat is in het geval van de EQS 53 AMG toch wat minder. Door de verticale strepen in de ‘grille’ heeft het Merk toch het herkenbare AMG-front willen aanbrengen en een subtiele spoiler laat eveneens weten dat je hier niet met een standaard EQS van doen hebt.

Het interieur van de EQS AMG


In het interieur zijn meer verschillen merkbaar ten opzichte van de





nieuwe Mercedes-Benz EQS



. Daar zien we AMG-sportstoelen met logo’s, een carbon look inleg en het AMG sportstuur met alcantara. Verder zien we de nodige rode accenten zoals de stiksel en zal het grote LCD scherm automatisch dimmen wanneer een bestuurder afgeleid kan worden. Dit alles is mogelijk via een camera in het interieur.




Of de EQS 53 AMG het voorlopige topmodel blijft is nog even afwachten. In de wereld van benzine AMG’s kennen we namelijk nog extra modellen zoals de 63 en 63S. Wie weet volgt er dus nog een extra sportieve EQS 63 AMG.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *