Manifesto het studiemodel van Dacia

Opmerkelijke actie van

Dacia

door nadrukkelijk naar buiten te treden met een niet-alledaags onderwerp, nl. hun

studiemodel de Manifesto

geheten. Toch past het binnen de filosofie van Dacia. Het wil zich onderscheiden zijn binnen de auto-industrie door grenzen te verleggen bijv. op het gebied van design.

Strikt genomen toon je een studiemodel om te verkennen wat er zoal aan mogelijkheden zijn en de reacties uit het brede publiek te peilen. Dat laatste gaat bij de Manifesto zeker lukken. Het scifi-achtige ontwerp trekt sowieso veel bekijks en dat is allemaal bijvangst voor het Roemeense automerk. En het moet gezegd, de Manifesto toont veel interessante noviteiten om over na te denken. Goed voorbeeld hiervan is het

openluchtconcept

.

Wij zijn benieuwd of het de wending krijgt die de autobouwer voor ogen heeft en nog belangrijker of het wordt omarmd door de automobilist.

Manifesto, het model



Het studiemodel is een open SUV-concept en heeft een verlichte grille waar Dacia’s nieuwe embleem opvallend goed uit de verf komt. Speciaal materiaal is gebruikt voor de carrosserie-onderdelen. Het heet Starkle en is gemaakt van 20 procent gerecycled plastic.


 

De Manifesto heeft een eenvoudig bedienbaar digitaal instrumentenpaneel. Je hebt een smartphone nodig voor de bediening van het infotainmentsysteem. Dit concept is niet nieuw gezien het ook al is toegepast bij op de Sandero, Sandero Stepway, Logan en Jogger.




De grote luchtloze banden zijn van massief rubberen en daardoor lekvrij en duurzaam omdat ze bijzonder lang meegaan. Ook dit oogt wat futuristisch, maar is als gedachte uitermate interessant.






Openluchtconcept


Het meest opvallende aan het model is toch wel het openluchtconcept. De Manifesto heeft geen deuren, ramen of voorruit. Het interieur is volledig waterbestendig, zodat passagiers zich geen zorgen hoeven te maken bij natte weersomstandigheden.

Dacia wil met de Manifesto naar het ruige, robuuste buitenleven. Dat zie je niet alleen terug in het ontwerp van de auto met kenmerken die je ook bij de Jeep of Landrover herkent (buggy-style, 4-wielaandrijving, robuuste grote wielen) maar ook bij het interieur. Stoelhoezen kun je ook gebruiken als slaapzak. De koplamp kan worden verwijderd en als zaklantaarn worden gebruikt. Onder de koplamp is een elektrische lier gemonteerd.

Het multifunctionele dak kan worden uitgeklapt. Het bevat verstelbare dakdragers waarmee allerlei soorten bagage vervoerd kan worden. Door de verstelbare dakdragers is het mogelijk het dak om te vormen tot een slaapplaats.

Ook V2L is mogelijk bij de Manifesto. Het betreft een verwijderbare batterij aan de achterkant van het model, die elk apparaat kan voeden via een huishoudelijk stopcontact en USB-slots. Zeker handig op plaatsen waar geen stroom voor handen is.

Conclusie



We zien de toepassing van het openluchtconcept niet zo snel zien gebeuren. Voor de avonturier die er graag op uit trekt is het model super interessant. Maar of het een breed publiek bedient is maar de vraag.




Het zal nooit de bedoeling zijn geweest de Manifesto als zelfstandig model naar de markt te brengen, maar ongetwijfeld zul je een aantal elementen bij andere modellen terug gaan zien. Zo zijn de multifunctionele dakdragers al toegepast bij de Sandero Stepway en Jogger.




Niettemin veel waardering voor Dacia. Het stelt zich kwetsbaar op door ideeën en experimenten te delen met het publiek en daarmee gebruikers aan het denken te zetten.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *