Maakt de transportsector al stappen met de elektrificatie?


Het vermogen van de elektrische accu wordt alsmaar beter. Accu’s worden lichter en kleiner, de actieradius van elk nieuw model is weer hoger dan de vorige versie en de trekkracht van de EV neemt snel toe. Zo is



een reis met caravan



tegenwoordig goed te doen. Maar

hoe staat het dan met de transportsector

?

Dat producenten van vrachtwagen zich ook bezig houden met de

elektrificatie

van hun productassortiment zal allicht voortkomen uit het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar het is vooral gedreven door de vraag uit de markt en de voordelen om emissievrije zones, met stille transporten, te kunnen betreden.

We nemen een kijkje bij

Scania

.

Scania truck vooraanzicht

Scania



Scania timmert sinds kort aan de weg met vrachtwagens met vaste opbouw en als aanhangertractor, voorzien van verbeterde accu´s en sterk verbeterde oplaadmogelijkheden. Het is in eerste instantie vooral gericht op de regio.





Het gewicht van de lading speelt bij de trucks uiteraard een veel grotere rol. Scania belooft bij een accucapaciteit van 468 kWh, een actieradius van 350 km bij een belasting van 40 ton en een actieradius van 250 km bij 64 ton. Het vermogen van de elektrische aandrijving is 460 kW continue. Het volledig opladen duurt 90 minuten bij een laadvermogen van 375 kW.

De accupakketten worden bij Scania zelf geassembleerd. Voordeel is dat het goed is afgestemd op locatie van de geplaatste laadinterface. De verwarming en het koelsysteem is er op aangepast om het batterijpakket en toebehoren op perfecte bedrijfstemperatuur houden en het cabineklimaat optimaal te houden.

Transportsector


Bij elektrisch vrachtwagenvervoer komt meer kijken dan alleen het op tijd laden. Veel hangt af van de routes die je rijdt ten opzichte van je bereik, klimaatomstandigheden, gewicht van de lading en de beschikbare laadinfrastructuur. Genoemde aspecten spelen tevens een rol bij de investering die gedaan moeten worden in de aan te schaffen laadapparatuur en -software.

Al met al is de elektrificatie in het vrachtwagenwereldje best wel complex. Voor zowel de producent als de afnemer is het een riskant avontuur om de eerste stappen te zetten. Doe je de juiste dingen. Maak je de goede keuzes. Daarom veel respect en waardering voor de ondernemers van zowel de vraag- als aanbodzijde in deze sector!

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *