Maak kennis met de NIO ET5 met 700 km actieradius




Nieuwkomer NIO heeft een nieuwe elektrische sedan gepresenteerd, de ET5. Goed nieuws: de auto moet ook naar Nederland komen.

Mocht je vergeten zijn wie de autofabrikant ook alweer is dan ben je niet de enige. Sterker nog, het kan zijn dat je nog nooit van het merk hebt gehoord. En dat is niet zo vreemd. Het Chinese merk is al eventjes actief als fabrikant van volledig elektrische auto’s. In Europa is het merk wel aanwezig maar op dit moment alleen in Noorwegen. Daar moet dus met de komst van de ET5 verandering in gaan komen.






Highlight NIO ET5



  • Volledig elektrisch



  • Actieradius tot 700 kilometer (CLTC)



  • 75 kWh en 100 kWh accupakket



  • 150 kWh batterij met 1.000 km bereik in aantocht







  • 170 kW max. laadvermogen (DC)



  • Optioneel 22 kW onboard AC-lader



  • Achterwiel- of viervielaandrijving


NIO ET5, een elektrische sedan





Terwijl vrijwel iedere autofabrikant het modellengamma druk aan het uitbreiden is met elektrische crossovers en sedan zijn er slechts een handjevol merken die een elektrische sedan in de prijslijsten heeft staan. De bekendste is misschien wel de



Tesla Model 3



. Maar ook de


BMW i4



,


Mercedes EQE




zijn heuse sedan. Aan de bovenkant van de markt staan ook nog de



Audi e-tron GT




,



Porsche Taycan




en



Lucid Air




. Oh, en binnenkort de



Lightyear One met Nederlands sausje



.













Een elektrische crossover of SUV is een logische keuze voor een fabrikant. De carrosserievorm is helemaal hip en er is lekker veel ruimte voor de accu’s. Bovendien zijn crossovers en SUV’s al relatief zwaar dus die laatste paar kilo maakt ook niet meer uit. Soms lijkt het er dan ook op dat de sedan op zijn retour is. Daar denkt NIO helemaal anders over. Dit merk aanschouwde het succes van de Tesla Model 3 en wenst dat graag dunnetjes over te doen.




NIO ET5: een Tesla Model 3 kopie?


In het ontwerp zien we duidelijk de nodige invloeden van de Tesla Mode 3. De daklijn, enorme voorruit en voorzijde doen direct denken aan het Amerikaanse merk. Ook de doorlopende achterlichten zijn stiekem best herkenbaar als de achterlichten van een Porsche. Al weet NIO er een leuke eigen naam aan te geven in de vorm van IlliumBlade. In het interieur zien we ook de nodige invloeden van Tesla. Een enorm centraal scherm en minimalistisch design. Kenmerkend is het ‘poppetje’ op het dashboard. Deze kun je de nodige opdrachten geven via de spraakbesturing. Voor je neus is tevens een groot scherm zichtbaar wat alle informatie over het rijden moet geven.



Ondanks de herkenningspunten is de ET5 een serieuze auto. Met een lengte van 4,79 en een wielbasis van 2,88 meter is het eigenlijk een D-segment auto. Met een systeemvermogen van 480 pk en vierwielaandrijving kom je niks tekort in Nederland. Dankzij de twee elektromotoren schiet de auto in 4,3 seconden naar de 100 km/u. En dankzij high-performance remklauwen moet de auto een remweg hebben van slechts 33,9 meter. 



De auto moet op de markt komen in verschillende smaakjes. Allereerst is er de Standard Range Battery met 75 kWh groot accupakket. Deze moet goed zijn voor 550 kilometer actieradius. Let wel, dit is volgens de Chinese CLTC-meetmethode. Volgens diezelfde club moet de Long Range Battery met 100 kWh accu de 700 kilometer actieradius kunnen halen. Tot slot moet er in een later stadium ook nog een 150 kWh Ultralong Range Battery verschijnen. Deze moet een diesel verslindende actieradius krijgen van 1.000 kilometer.

Prijs, bijtelling en levertijd


Gaat de elektrische NIO ET5 een succes worden in Nederland? Het zou best eens kunnen. De specificaties lijken op het eerste gezicht prima en in Europa beginnen we Chinese auto’s steeds vaker terug te vinden op de wegen. Veel komt dus aan op de prijs. Daar kunnen we kort over zijn: omgerekend kost de auto straks 45.595 euro, dat is wel in China. Een Nederlandse prijs is vooralsnog onbekend. In september van 2022 moet de auto op de weg verschijnen. Daarmee kun je volgend jaar profiteren van 16% bijtelling over de eerste 35.000 euro. Over het resterende bedrag mag 22% bijtelling worden afgedragen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *