Maak kennis met de 619 pk sterke elektrische BMW iX M60



In maart konden we kennismaken met het



nieuwe elektrische vlaggenschip




van BMW, de iX. Tot op heden kon je kiezen uit de BMW iX xDrive40 en iX xDrive50 met respectievelijk 400 kilometer en 600 kilometer actieradius. De liefhebber van brute kracht en korte sprinttijden moest nog even geduld hebben. Maar vandaag is het dan eindelijk zover. BMW presenteert de iX M60. Uiteraard volledig elektrisch en onderhanden genomen door de M-sport afdeling van BMW.






Highlight BMW M60



  • Volledig elektrisch



  • Actieradius tot 566 kilometer (WLTP)


  • 619 pk en 1.015 Nm koppel


  • Tweede elektrische M-product



  • 11 kW onboard AC-lader



  • 200 kW DC snelladen


BMW iX M60, de tweede elektrische M


In het persbericht omschrijft het Duitse merk de iX M60 als het beste van drie werelden. Allereerst is de auto elektrisch, betreft het een SUV en is het een BMW M. De auto is het tweede M-product naast de BMW i4 M50 en volgens het merk zeker niet de laatste. Samen met de i4 M50 moet dit het startschot zijn voor een hele reeks elektrische M-modellen.



De aandrijflijn van de auto is indrukwekkend te noemen. De iX M60 beschikt over twee elektromotoren. Eentje op de vooras en eentje op de achteras. Het gecombineerde maximale vermogen komt uit op 619 pk en een 1.015 Nm (!) koppel. Hou je vats, in de Sport-modus met geactiveerde Launch Control is er zelfs 1.100 Nm koppel ter beschikking. Daarmee is een sprint van 0-100 in slechts 3,8 seconden achter de rug en is een topsnelheid van 250 km/u mogelijk. De andere iX-varianten halen een maximale topsnelheid van 200 km/u.



Slimme vierwielaandrijving


Met het oog op efficiëntie krijg de nieuwe iX M60 slimme vierwielaandrijving. Dat wil zeggen, onder normale omstandigheden heeft de auto achterwielaandrijving. Hierdoor is er minder belasting en blijft een acceptabele actieradius behouden. In het geval van sportief rijden of wielslip zal ook de elektromotor op de vooras bijdragen om alle vier de wielen te voorzien. Verder krijgt de krachtige iX nieuwe ondersteltechnologie. Dankzij voorwielophanging met dubbele draagarmen, een five-link achteras, elektrische Servotronic variabele besturing en stabilisatorstangen op de achteras moet de enorme SUV aanvoelen als een echt M-product. 



Daarnaast is ook adaptieve luchtvering standaard en kan de stand per wiel individueel worden aangepast. Hierdoor moet de auto minstens zo comfortabel als sportief kunne rijden. De rijhoogte kan door de bestuurder worden aangepast en de BMW komt optioneel met speciaal ontwikkelde sportbanden.

Actieradius en opladen BMW iX M60


Met een BMW 320i kom je verder op een tank dan de krachtige BMW M3. Dat geldt eveneens voor de elektrische modellen. Waar de BMW iX xDrive50 de grens van 600 kilometer actieradius wist te doorbreken moet de iX M60 het doen met ‘slechts’

566 kilometer actieradius

. En dat is wanneer je de rechtervoet in bedwang weet te houden.  De 111,5 kWh accu kan in slechts 35 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen aan een 200 kW DC-snellader. Aan een reguliere AC-lader kan een laadvermogen van 11 kW worden bereikt. 

Rijke standaarduitrusting



Net als de andere modelvarianten beschikt de BMW iX M60 over de meest uitgebreide standaarduitrusting die BMW ooit heeft aangeboden op het gebied van rijhulpsystemen. Op termijn moet zelfs niveau 3 van autonoom rijden behaald kunnen worden. Verder ontvang je de nieuwste versie van BMW iDrive met remote software upgrades en kun je de iX M60 herkennen aan de remklauwen in blauw en het kenmerkende M-logo, BMW Individual Titanium Bronze Exterieur Line en M-logo’s in de nieuwe kleurencombinatie hoogglans zwart met titanium bronze. De enorme 



22-inch aerodynamische wielen met exclusief Titanium Bronze-design zijn optioneel verkrijgbaar.



Verder is de BMW iX M60 standaard uitegerust met BMW Live Cockpit Professional en BMW Natural Interaction voor spraakbediening. Ook Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, BMW Laser Light, Comfort Access, Active Seat Ventilation voor bestuurder en voorpassagier en het Heat Comfort Pack zijn standaard. Een geinige feature is de toevoeging van ‘motorgeluid’. Dit is ontwikkeld in samenwerking met Hans Zimmer en Renzo Vitale, BMW Group Creative Director Sound. Zowel tijdens het opstarten als het rijden moet het BMW IconicSounds zorgen voor een geedback en sprotief geluid. De geluiden kunnen worden aangepast op basis van de rijmodus. Zou de BMW de iX M60 voorzien hebben van een V8 geluid in sportmodus? 



Prijs, bijtelling en levertijd




Een vanafprijs van de gloednieuwe BMW iX M60 is vooralsnog onbekend. Verwacht een prijs van meer dan een ton. Het voorlopig topmodel, de



iX xDrive50 kost in Nederland al minimaal 105.431,00 euro



. De iX M60 zal daar nog een behoorlijke schep bovenop doen.  De zakelijke rijder kan profiteren van


16 procent bijtelling over de eerste 35.000 euro



. Over het overige bedrag mag 22 procent bijtelling worden afgedragen. De auto moet in de zomer van 2022 op de markt verschijnen.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *