Lancia keert terug met premium elektrische auto´s




Je zou het tegenwoordig haast vergeten maar Lancia bestaat nog altijd. Evenals de meeste Italiaanse autofabrikanten zoals Ferrari en Alfa Romeo heeft ook Lancia een rijke historie met bijzondere modellen. Van technische hoogstandjes tot fantastische ontwerpen en een waardig rally verleden. Daar is tegenwoordig bijzonder weinig van over. Het merk is op sterven na dood en probeert nog krampachtig de eeuwenoude

Lancia Ypsilon

aan de man te brengen in thuisland Italië. Gelukkig valt Lancia tegenwoordig onder de Stellantis-vlag en die durft nog een poging te wagen. 


Lancia krijgt kansen van Stellantis



Net als voor Alfa Romeo heeft Stellantis grootse plannen voor Lancia. Nu kennen we deze grootspraak natuurlijk van de beide merken al enkele jaren maar onder de Stellantis-vlag en diens portemonnee zou het deze keer toch best eens een kans van slagen kunnen hebben. We houden moed zullen we maar zeggen. 







Goed, welke plannen heeft Stellantis dan precies met Lancia? Het merk moet een soort Mercedes gaan worden, zo verkondigt Lancia CEO Luca Napolitano tegenover

Automotive News Europe

. Gaat dat betekenen dat vrijwel iedere niche-markt gevuld gaat worden? Of verschijnen er A-klasses met Lancia logo? Nou nee. Volgens Napolitano heeft Lancia het in het verleden verkeerd aangepakt. Het merk heeft zich altijd gericht op volume. Ofwel, kleinere marges en inspelen op massa. Dat gaat het merk nu helemaal anders doen, en wel op de Mercedes manier. 





Mercedes heeft zich namelijk gericht op het verhogen van de winst per auto. En dat is precies wat Lancia nu gaat kopiëren.







Elektrische auto’s van Lancia



Met alleen meer winst per auto kom je er tegenwoordig niet. De technologie staat niet stil en ook Lancia moet aan de bak om bij te blijven. Gelukkig kunnen ze dankbaar gebruik maken van de kennis, kunde en aandrijvingen in de Stellantis-schappen. Lancia zal zich gaan richten op het produceren van volledig elektrische auto’s. Als eerste zal (eindelijk) de opvolger van de Ypsilon verschijnen in 2024. Dat zal minimaal een Plug-in Hybride worden of op z’n best een volledig elektrische auto. Evenals met het huidige model wil Lancia met de nieuwe compacte hatchback de premium-markt betreden. Een alternatief op een Mini Cooper of Audi A1, om maar wat te noemen.







Later volgen ook andere Lancia’s. In 2026 moet een compacte crossover verschijnen en in 2028 zal een nieuwe hatchback arriveren. Daarnaast investeert het merk in zo’n 100 nieuwe verkooppunten in 60 Europese steden. Dit zullen geen directe Lancia dealers worden maar een gedeeld verkooppunt met de andere merken binnen de Stellantis groep.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *