Laadpalen Europa | hoe staat Nederland er voor?



Dat Nederland één van de koplopers is op het gebied van elektrisch rijden en laadpalen zal geen verrassing zijn. Al in een vroeg stadium werd



hybride techniek




gestimuleerd door verschillende



financiële voordelen,




waaronder een korting op de



bijtelling





. De Toyota Prius, Volkswagen Passat GTE en Mitsubishi Outlander PHEV kwam je op vrijwel iedere straathoek tegen.













Ook wordt van overheidswege de druk opgevoerd om nog meer laadpalen te plaatsen zoals de



streefaantallen in parkeergarages



.













De gunstige bijtelling voor Plug-In Hybrides is inmiddels verdwenen en de PHEV’s hebben plaats gemaakt voor volledig elektrische auto’s. Inmiddels heeft vrijwel ieder zelf respecterend merk één of meerdere elektrische voertuigen in de showroom staan. Sommige merken zijn zelfs volledig afgestapt van verbrandingsmotoren en leveren uitsluitend auto’s met een elektrische aandrijflijn. Met het toenemende aantal stekkerauto’s nam ook de groei van de laadinfrastructuur toe. Maar hoe staat Nederland er tegenwoordig voor?


Range Anxiety



Range anxiety, ofwel ‘laadangst’ was een aantal jaar geleden nog een populaire term. De



actieradius




in de



eerste generaties EV’s



was nog niet toereikend en het netwerk van openbare laadpalen was nog niet dekkend. Bestuurders van elektrische auto’s konden het meemaken: de laatste paar kilometer van een batterij en met zweethandjes op zoek naar een laadpaal. Media omschreef het als ‘range anxiety’.






Tegenwoordig moet je flink je best doen om alsnog met een lege accu te komen staan. De actieradius van elektrische auto’s neemt enorm toe, de efficiëntie van de auto’s is beter en de laadinfrastructuur is flink uitgebreid.


Hoeveel laadpalen telt Nederland?



Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. In 2018 moest Nederland het nog doen met 37.000 openbare laadpalen. In 2020 telde Nederland inmiddels 58.000 publieke laders. Bij 1350 van deze laders was het mogelijk om te laden op gelijkstroom ofwel, snelladen. De stand per maart 2021 is verbluffend. In enkele maanden is het aantal laders toegenomen met bijna 4000. Per 1 maart 2021 zijn er namelijk

61.974

openbare laders in Nederland te vinden.


Record aantal publieke laders in Europa




Nederland is overigens niet het enige land waar flink geïnvesteerd wordt in laadinfrastructuur. Afgelopen december verkondigde de Europese Commissie dat er in de komende jaren



drie miljoen openbare laadpunten



bij moeten komen. Dat is fors meer dan het huidige aantal. En dat aantal zit tevens al op recordhoogte. Europa telt namelijk meer dan


235.000 openbare laadpalen


. Ruim 30.000 laadpunten beschikken over de mogelijkheid tot snelladen.








Nederland is koploper op het gebied van publiek toegankelijke laadstations. Buurland België moet het namelijk doen met slechts 8.000 laders, Duitsland volgt met 43.000 ‘Stromtankstellen’. De Duitser voorzien wel in de meeste snelladers, namelijk ruim 3400 stuks. Ook Frankrijk streeft Nederland voorbij in het aantal snellaadstations met ruim 2000 stuks. 







Het totale aantal laders in Frankrijk is op het moment zo’n 45.000 stuks. Italië kent met ongeveer 13.000 laders ook nog een relatief beperkt netwerk hoewel het nog altijd een stuk beter gesteld is dan in Oostenrijk, wat slechts 7.000 laders kent. 







De aantallen uit dit artikel zijn overigens de publieke laadpalen. Deze zijn vaak toegankelijk met een laadpas of app.




Thuisladers





of laadpalen bij kantoorpanden



zijn niet meegeteld. Voor wie een thuis laden niet mogelijk is kennen verschillende gemeentes de optie op een gratis laadpaal aan te vragen. Weten hoe dat werkt?



Bekijk het artikel hier



.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *