Kan ik een elektrische auto opladen aan een stopcontact?




Anders dan een auto met brandstofmotor is het niet nodig om een EV te voorzien van benzine of diesel. Maar om geruisloos kilometers te kunnen maken moet de batterij van de auto wel worden geladen. Hiervoor zijn meerdere opties. Je kunt gebruik maken van een laadpaal aan huis of een snellader langs de snelweg.

Kun je een elektrische auto ook opladen aan een regulier stopcontact?


Auto opladen aan een stopcontact, kan dat?



Om maar direct met de deur in huis te vallen: ja, het is mogelijk om een elektrische auto via het stopcontact op te laden. Er zijn echter een aantal punten waar je rekening mee moet houden. Het gebruik van de juiste kabel kan namelijk het verschil maken. Daarnaast zal je rekening moeten houden met een veel langere laadtijd.







Of het opladen van een elektrische auto aan het stopcontact ook in jouw situatie raadzaam is hangt af van verschillende factoren. We nemen ze stuk voor stuk even met je door.


Laadkabel voor elektrische auto opladen aan het stopcontact


Om een elektrische auto op te laden via het stopcontact is een andere laadkabel nodig dan de laadkabel die men gebruikt voor het opladen aan een laadpaal of snellader. Een stopcontact heeft immers een andere aansluiting dan een laadpaal. Hiervoor bestaan twee soorten laadkabels. 



De eerste stopcontact laadkabel is een zogenoemde Mode 1 kabel. Deze kabel heeft aan de ene zijde een aansluiting voor een regulier stopcontact en aan de andere zijde een aansluiting voor de laadpoort van de auto. Dit kan een Type 1 of Type 2 aansluiting zijn, afhankelijk van het type voertuig. In de praktijk komt een Mode 1 kabel niet zo vaak voor. En dat heeft een reden, door het gebrek aan beveiliging is de laadkabel niet bepaald veilig. We raden de Mode 1 kabel enkel aan in geval van nood wanneer je met een lege accu staat en er geen laadpaal in de buurt te vinden is.



De tweede optie is een Mode 2 stopcontactlaadkabel. Feitelijk 


verschilt deze kabel niet veel van de bovengenoemde Mode 1. Het grote verschil is in dit geval dat de kabel wel beveiligd is met een stroombegrenzer. Wanneer er teveel spanning op de kabel staat en overbelasting dreigt kan het laden worden gestopt, de stroombegrenzer zal dit in de gaten houden. Een Mode 2 kabel komt in de meeste gevallen standaard met de aanschaf van een elektrische auto, evenals een reguliere laadkabel.



Is een elektrische auto opladen aan het stopcontact gevaarlijk?



De meest voorkomende manier van opladen is doormiddel van een laadpaal. Een laadpaal is namelijk in staat om het juiste laadvermogen af te geven aan de auto zodat deze een stuk sneller geladen is. Daarnaast is een laadpaal voorzien van de nodige beveiliging om overstroom en overbelasting tegen te gaan. Bij een correcte installatie zal de lader ook op een aparte groep zijn aangesloten in de meterkast.







Maar maakt dat het opladen aan het stopcontact onveilig? Niet perse. Echter, een stopcontactlader kent slechts minimale beveiliging. De kans op overbelasting is daarom groter. Met de stroombegrenzer in een Mode 2 kabel worden de meeste overbelastingen voorkomen maar helemaal toereikend is het niet. 







De kabel die wel als onveilig gezien kan worden is de eerder genoemde Mode 1 kabel. Door het gebrek aan veiligheid weet zowel de auto als het stopcontact niet wat de maximale stroomtoevoer kan zijn. Overbelasting is daardoor aannemelijk. En in extreme gevallen is zelfs brand mogelijk.







Het is aan te raden om een elektrische auto alleen aan een stopcontact op te laden wanneer er geen andere laadmogelijkheid is. En daarbij: gebruik een laadkabel van goede kwaliteit. Dit geldt overigens niet alleen voor stopcontactladers maar ook voor reguliere laadkabels. 




Kan iedere elektrische auto aan het stopcontact opladen?


Ja, iedere elektrische auto of Plug-In Hybride auto die kan worden geladen middels een laadkabel kan ook worden opgeladen aan het stopcontact. Er zijn een aantal auto’s die geen mogelijkheid hebben om via een stopcontact te laden. Dit zijn Hybride of MILD hybride voertuigen. Deze auto’s laden zichzelf op door het remmen of door de brandstofmotor. Hiermee is opladen aan een snellader of laadpaal ook niet mogelijk.



Hoe snel gaat het opladen van een elektrische auto aan een stopcontact?



Een ander nadeel van opladen aan een stopcontact is de laadsnelheid. Deze ligt een flink stuk lager dan wanneer je gebruik zult maken van een laadpaal of een snellader. Dit heeft alles te maken met het beperkte laadvermogen. Een stopcontact kan namelijk slechts 2,3 kW aan stroom leveren in het beste geval terwijl bij een laadpaal vaak laadvermogens tot 22 kW mogelijk zijn. In het geval van een snellader kan dit zelfs oplopen tot 150 tot 250 kW.







Let wel, het maximale laadvermogen is natuurlijk afhankelijk van het type auto. Veelal zijn Plug-In Hybrides beperkt tot een laadvermogen van maximaal 3,7 kW aan een laadpaal en hebben ze geen optie tot snelladen. Goedkopere EV’s zijn vaak voorzien van een 1-fase lader met een vermogen van maximaal 7,4 kW terwijl duurdere auto’s vaak een 11 kW of zelfs 22 kW onboard lader hebben met de optie tot snelladen.







Dat neemt niet weg dat het verschil in laadtijd behoorlijk is. We nemen de nieuwe Hyundai IONIQ 5 als voorbeeld. Met maximaal laadvermogen van 11 kW zal het ongeveer 7,5 uur duren voordat de Hyundai geladen is middels een laadpaal. Aan een snellader kan de gloednieuwe EV een piek van 232 kW bereiken. Het opladen tot 80% duurt vervolgens slechts 18 minuten! Zou je de Hyundai IONIQ 5 opladen aan het stopcontact dan zal de laadtijd ruim 37 uur bedragen.




Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *