JAC iEV7s (2021) rijtest




Seres, MG en Aiways, zomaar een aantal Chinese merken die de stap naar de Europese markt wagen met een elektrische auto onder de magische bijtellingsgrens van 40.000 euro. Autofabrikant JAC sluit zich eveneens aan in het rijtje met de iEV7s. Weet de Chinese crossover de concurrentie voor te blijven?







Dat de elektrische auto flink wat teweeg heeft gebracht in de autowereld is geen verrassing meer. Verschillende merken, waaronder Tesla, hebben meermaals bewezen dat het mogelijk is om een geduchte speler te worden tussen de bestaande orde. Ook Chinese merken wagen zich op de Europese markt. Waar de een het onder de vleugels van Volvo probeert, schuiven andere merken de Chinese roots niet onder de banken of tafels. Autovanmorgen.nl nam de proef op de som en ging op pad met de JAC iEV7s.







JAC iEV7s



Wie aan elektrische auto’s denkt kan zich vast een aantal merken en modellen voor de geest halen. De kans dat de JAC iEV7s zich in dit rijtje mengt is erg gering. Erg vreemd is dat natuurlijk niet, JAC is een nieuwkomer op de Europese markt. De Belgische importeur E-Drive, onderdeel van Leie Mobility Group, zag wel brood in een dergelijke crossover met stekker. E-Drive is voornemens om de auto’s ook naar Nederland te halen en te verkopen via ongeveer 15 aangewezen dealerbedrijven. 







Op het eerste gezicht lijkt de JAC iEV7s, die binnenkort een naamswijziging zal ondergaan naar JAC ES2, een directe concurrent op de MG ZS EV en Seres 3. Toch is dit niet direct het geval. Met een lengte van 4,1 meter is de JAC een stuk kleiner dan de MG en Seres, welke beide respectievelijk 4,3 meter lang zijn.







Het grootste verschil is wellicht merkbaar in de bagageruimte. Waar de MG 448 liter aan bagage kwijt kan en de Seres zelfs 526 liter is de JAC beperkt tot een bagageruimte met een inhoud van slechts 250 liter. Lichter is de iEV7s wel, al scheelt het slechts enkele kilo’s.






Specificaties, prestaties en actieradius



De Chinese crossover is uitgerust met een 43,5 kWh accupakket waarvan 39 kWh bruikbaar. Het totale vermogen van de elektromotor komt uit op 116 pk en 270 Nm koppel. Wie een JAC aanschaft zal zich niet druk maken over de invoering van de maximale snelheidslimiet van 100 km/u op de Nederlandse wegen. Bij 132 kilometer per uur houdt de stekkerauto het namelijk voor gezien. De sprint van 0 naar 100 neemt 12 seconden in beslag. 







Toch is de JAC allerminst traag. Dankzij het direct beschikbare koppel van de elektromotor komt de auto goed mee in het verkeer. De JAC voelt zich merkbaar beter in de stad dan op de snelweg. Toch is, dankzij de beschikking over cruise control, het prima vertoeven op de snelwegen. 




Op een enkele lading moet de iEV7s zo’n




300 kilometer




ver komen. In de praktijk komt dit neer op een realistische actieradius van zo’n 220 tot 250 kilometer.



Het interieur



Het interieur kenmerkt zich door het gebruik van kunstleder en rode stiksels. Om het geheel wat aan te kleden is het kunstleder, naast de stoelen ook te vinden op een deel van het dashboard. De overige interieurdelen zijn opgebouwd uit goedkopere plastics.







Het sportief ogende stuurwiel ligt prettig in de hand en een deels digitale klokkenwinkel toont de informatie over de actieradius en snelheid. Het 8 inch infotainment systeem moet voorzien in de nodige informatie over de auto, bluetooth telefoonvoorbereiding en een smartphone integratie. Dit is echter niet het geval. Het systeem werkt hopeloos traag en schittert door gebrek aan informatie.







Hoewel het systeem een touchscherm betreft verloopt ook dit niet altijd vlekkeloos. Trage applicaties en een lastige integratie met een telefoon irriteert snel. Daarbovenop komt dat het vooralsnog niet mogelijk is om het besturingssysteem in te stellen op Nederlands. Hierdoor ben je gebonden aan Chinees of Engels. Handig, voor wie zijn Chinese taalvaardigheid wenst te verbeteren. Uiterst onhandig voor een ieder zonder talenknobbel.







De rijpositie is niet heel veel beter. De stoelen, die standaard zijn uitgerust met stoelverwarming, zijn duidelijk niet ontworpen met de lengte van de gemiddelde Nederlander in het achterhoofd. Er zijn weinig mogelijkheden om de stoel naar wens te verstellen waarbij het ook niet helpt dat het stuur uitsluitend in hoogte verstelbaar is. Daarentegen is het zicht rondom uitstekend en is stuurwielbediening gemakkelijk in omgang.







Het is duidelijk dat JAC er alles aan heeft gedaan om te verbloemen dat de auto op een aantal belangrijke punten te kort schiet. Wellicht was het beter geweest om in plaats van een 360-gradencamera en namaak-carboninleg de auto te voorzien van een aantal veiligheidssystemen. Behalve een beperkt aantal airbags heeft de elektro-crossover geen enkel veiligheidssysteem.






Het rijden



Kan de JAC iEV7s de tekortkomingen beperken met het rijden? Eigenlijk wel! De vering van de auto is bovengemiddeld goed en het stuurgevoel is direct. Verwacht geen rijeigenschappen van een achterwiel aangedreven BMW maar een duidelijk en voorspelbaar gedrag. De auto is comfortabel en prima geïsoleerd om windgeruis tegen te gaan. Pas bij snelheden boven de 100 km/u nemen de wind- en rijgeluiden toe.








In de bochten is de JAC minder op z’n plek. Door het hooggeplaatste accupakket voelt de auto minder in balans dan op de rechte stukken. Dat vergeet je overigens direct wanneer er een stoplicht nadert. In tegenstelling tot veel Europese elektrische auto’s heeft JAC het



regeneratief remmen



goed begrepen. De auto remt zeer geleidelijk af op de elektromotor. 




Een groot pluspunt is dat de Chinese crossover niet direct voelt als een volledig elektrische auto maar dit uiteraard wel is. De rijeigenschappen zijn daarom niet erg spannend maar zullen voor veel mensen overtuigend genoeg zijn om de overstap van benzine of diesel naar elektrisch te maken.





“In tegenstelling tot veel Europese elektrische auto’s heeft JAC het regeneratief remmen goed begrepen”


Realistisch bereik en het opladen



Anders dan de eerder genoemde MG ZS EV is de JAC iEV7s uiterst accuraat als het aankomt op rijbereik. Zowel tijdens korte ritten in de stad als langere stukken op de snelweg blijft de auto zeer precies weergeven hoeveel kilometer er nog gereden kan worden. Zelfs tijdens de lentedag met een temperatuur oplopend tot 22 graden Celsius en de airconditioning op standje vrieskast blijft het opgegeven bereik met gemak haalbaar. Hier kunnen veel merken nog iets van leren.







Wat betreft het opladen kent de JAC twee opties. Aan een reguliere AC laadpaal neemt het opladen ongeveer 7 uur in beslag. Met een maximaal laadvermogen van 6,6 kW is het laadvermogen beperkt maar niet onacceptabel. Op het gebied van snelladen kent de auto wel flinke tekortkomingen. Met een maximaal DC-laadvermogen van slechts 40 kW duurt het opladen tot 80% ruim een uur. Tijdens onze laadsessies bij verschillende snelladers bleek dit laadvermogen in de praktijk zelfs beperkt tot een magere 35 kW.






De prijs



Prima rijeigenschappen maar toch ook een aantal forse tekortkomingen. Wat mag de hippe Chinese crossover dan kosten? De auto is in Nederland verkrijgbaar vanaf

€ 29.900,-

inclusief btw. Een interessant prijskaartje voor de leaserijder die wil profiteren van de volledige 12% bijtelling dit jaar. Voor dat bedrag ben je overigens niet aangewezen op stoffen bekleding en een plastic stuur. Nee, de JAC komt in slechts één uitvoering op de markt. Zaken als kunstleder, 360 graden camera’s, cruise control, airconditioning en licht metalen velgen zijn altijd standaard evenals 3 jaar fabrieksgarantie. Een kleur kiezen is wel mogelijk.







Daarmee is de elektrische JAC iEV7s fors goedkoper dan de eerder genoemde Seres 3, die voor € 37.995,- de showroom mag verlaten. De MG ZS EV is met een vanafprijs van € 30.985,- duurder dan de JAC maar heeft een iets interieur dat nieuwer en beter afgewerkt is dan de JAC. Daarbij is het snellaadvermogen ook hoger bij de MG. Bovendien bieden zowel de Seres als MG meer ruimte en een betere zitpositie. Gelukkig komt JAC op korte termijn met de grotere ES4 die meer binnenruimte en rijbereik moet bieden. 


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *