Is snelladen slecht voor een elektrische auto?




Voor degene die niet thuis kan laden of veel lange ritten maakt is een snellader de uitkomst. Even een halfuurtje snelladen en een bakje koffie drinken en je kan de rit weer vervolgen. Een bijkomend voordeel is dat het een stuk goedkoper is dan benzine of diesel. Ideaal, zou je zeggen. Maar zou je nog zou vaak gebruik maken van een snellader als blijkt dat deze de levensduur van de accu flink aanpast? Autovanmorgen.nl zocht uit of dit daadwerkelijk het geval is en zet de feiten en fabels op een rij.






Hoe slecht is het snelladen van een EV voor de batterij?



Iedereen met een smartphone kent het wel. Na de aankoop gaat de batterij met gemak de hele dag mee maar naar twee jaar moet de telefoon toch een stuk vaker aan de lader. Het opladen van de telefoon kan invloed hebben op de levensduur van de batterij. Feitelijk geldt dit voor alle apparaten met een batterij en dus ook elektrische auto’s.







Maar in tegenstelling tot telefoons en laptops gaan de Lithium-Ion batterij van een elektrische auto veel langer mee. Wanneer er nog slechts de helft van de batterijcapaciteit zou overblijven zou dit flinke invloed hebben op de restwaarde van EV’s. Gelukkig beseffen autofabrikanten dit zelf ook en doen er alles aan om de levensduur van een batterij zo veel mogelijk te verlengen. Voor het opladen passen de fabrikanten de nodige veiligheidssystemen toe om schade te voorkomen. 







Wie wel eens gebruikt heeft gemaakt van een snellader zal het vast zijn opgevallen: de laadsnelheid neemt drastisch af wanneer de batterij voor meer dan 80% geladen is. Daarnaast duurt het ook een stuk langer om de auto van 0% tot zo’n 15% te laden. Daarnaast zijn auto’s vaak uitgerust met actieve koeling en zijn snelladers bij een laadvermogen van meer dan 150 kW uitgerust met watergekoelde laadkabels. Dit zijn



 voorbeelden van veiligheidssystemen welke een fabrikant toepast om de accu te besparen en de levensduur te behouden. 






Hoewel snelladen dus niet direct schade toebrengt dankzij de toepassing van veiligheidsystemen kan laden met gelijkstroom wel worden gezien als extra belasting voor het accupakket. Feitelijk is langzamer laden dus beter maar dit betekent niet dat snelladen slecht is. W



e zullen het niet ontkennen, in de loop van de tijd zal de batterij iets afnemen in capaciteit. Maar dankzij het gebruik van verschillende


veiligheidssystemen


 zal de afname in bereik in de praktijk niet direct merkbaar zijn. En je kunt nog een stap voorzichtiger zijn wanneer je het laadpercentage zoveel mogelijk tussen 20% en 80% houdt.





Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *