Is elektrische rijden tegenwoordig duurder dan rijden op brandstof?




Afgelopen week verscheen een artikel in

de Telegraaf

met als titel “Elektrisch rijden is nu duurder dan op benzine”. De krant stelt dat door de stijging van de energieprijzen bezitters van een elektrische auto meer betalen dan bezitters van een benzine auto. Klopt dat wel?

Is elektrische rijden tegenwoordig duurder dan rijden op brandstof?


De feiten op een rij



Het zal niemand ontgaan zijn dat de energieprijzen flink zijn gestegen. Een snelle blik op verschillende energie vergelijkingssites leert ons dat er op dit moment vrijwel geen vaste contracten worden aangeboden. Daarnaast stijgt het aantal huishoudens met een variabel energiecontract. Uit een analyse van de


Autoriteit Consument en Markt (ACM)


blijkt dat op dit moment 56 procent van de huishoudens een variabel contract heeft. Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,775 euro per kWh. Dit is een forse stijging ten opzichte van augustus 2021. Toen stond de dagprijs op gemiddeld 0,2403 euro per kWh. Waar voor benzinerijders de benzineprijs van belang is geldt de stroomprijs als belangrijkste factor voor EV-bezitters.







In de basis lijkt de Telegraaf dan ook een punt te hebben. Het aantal variabele contracten neemt toe en steeds meer huishoudens kampen met een stijgende energierekening. Bezitters van een elektrische auto’s ondervinden de nadelen van een hogere energieprijs. Toch is enige nuance op z’n plaats. 






Benzine versus stroom



Allereerst ondervinden niet alleen EV-bezitters de nadelen van stijgende prijzen. Ook aan de pomp betalen benzine- en dieselrijders al lange tijd meer voor een litertje peut. Een liter benzine kost vandaag 2,18 euro, diesel is zelfs duurder met een literprijs van 2,20. Het loont om niet langs de snelweg te tanken, waardoor een benzineprijs van ongeveer 2 euro per liter mogelijk is. Maar hoe zit dat met een elektrische auto? Betalen EV-bezitters inmiddels allemaal 0,775 euro per kWh?







Nee, integendeel. Om te beginnen heeft de resterende 44 procent van Nederland nog altijd een vast contract. Mensen met een vast contract hebben geen last van de hoge stroomkosten en betalen nog altijd rond de 0,24 euro per kWh. Daarmee is elektrisch rijden fors goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Daarnaast is er een groeiend aantal huishoudens in het bezit van zonnepanelen. Uiteraard vergt de aanschaf van zonnepanelen een investering maar juist de gestegen stroomprijzen is de terugverdientijd korter dan ooit. 







Bezitters van elektrische auto’s met een laadpaal aan huis in combinatie met zonnepanelen zijn helemaal voordelig uit. De opgewekte zonnestroom kan namelijk direct worden toegepast voor het opladen van de auto. Uit onderzoek van mei 2022 blijkt dat inmiddels ruim 1 op de 5 woningen in Nederland is voorzien van zonnepanelen. Onder elektrische rijders blijken zonnepanelen al helemaal populair. Volgens Maarten van Biezen, bestuurslid bij de Vereniging Elektrisch Rijden (VER) is bijna 70 procent van de Nederlanders met een elektrische auto ook in bezit van zonnepanelen.








De daadwerkelijke stroomkosten



Terwijl een grote groep EV-rijders beschikt over zonnepanelen en hierdoor bijna gratis kan rijden is er nog altijd een groep zonder zonnepanelen en een variabel contract. Hoewel de gestegen stroomprijs absoluut niet prettig is blijkt dat in de praktijk de prijzen van variabel contracten niet zo hoog liggen als de genoemde dagprijzen. Dit geldt enkel in geval van een overstap naar een andere energieleverancier. De stroomprijzen van mensen met een variabel contract zijn dus weliswaar gestegen maar in de meeste gevallen niet tot 0,775 euro per kWh. 







Is dit wel het geval dan loont het om gebruik te maken van openbare laadstations. De prijs van een kWh bij de snelladers van Fastned staat op dit moment op 0,68 euro. Aan een reguliere AC-laadpaal zijn de stroomkosten nog lager. Hier betalen rijders veelal tussen de 0,30 en 0,45 euro per kWh. Daarmee is elektrisch rijden ook voor deze groep autobezitters nog altijd goedkoper dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. 






Reden tot zorgen?




Desalniettemin zijn de stijgende stroomkosten niet bevorderend voor de transitie naar elektrisch rijden.





 In 2030 worden er in Europa enkel nog elektrische auto’s aan de man gebracht. Blijven de stroomkosten verder stijgen dan zal het financiële voordeel van een elektrische auto verder afnemen. Elektrische auto’s profiteren op dit moment nog van een gunstige bijtelling en hoeft er geen wegenbelasting te worden betaald. Deze voordelen zullen in de loop van de jaren verder afnemen. 







We kunnen concluderen dat elektrisch rijden nog altijd goedkoper is dan rijden op benzine of diesel. Slechts in enkele gevallen, met een ongunstig variabel contract zonder zonnepanelen, is elektrisch rijden duurder. Wel lijkt dit het moment om zonnepanelen aan te schaffen, ongeacht de aandrijving van de auto. En is dat niet mogelijk? Check dan de prijzen van openbare laadpunten en maak hier gebruik van. Het zou mooi zijn dat ook

D


e Telegraaf 

de transitie naar elektrisch rijden gewoon maar accepteert.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *