Is de productie van een EV werkelijk zo vervuilend?



Je hoort het steeds vaker. De mening dat een EV vervuilender is dan een brandstofauto. Er wordt gezegd dat er heel veel CO2 vrijkomt bij de productie van een EV. Het komt vaak voor als tegengeluid van mensen die nog (lang niet) toe zijn aan een elektrische auto. Een ieder zijn eigen mening, zo simpel is het. Voor de elektrificering is het van belang dit soort geluiden in de kiem te smoren. En dat kan alleen door duidelijk te verschaffen hoe het nu werkelijk zit.

Vooropgesteld, ja het klopt. Bij de productie komt veel meer CO2 vrij dan bij de brandstofauto. Vraag is dan natuurlijk, hoeveel dan? Hiervoor heeft Argonnen, een Amerikaans onderzoeksinstituut, een model voor opgezet. Neem de Tesla Model 3. Een koper zal vaak gedacht hebben dat hij of zij het milieu een enorme dienst bewijst. Blijkt wel dat je daarvoor eerst bijna 22.000 km moet rijden voor je per saldo minder uitstoot dan een benzineauto, aldus de berekeningen uit het model.

CO2 komt bij de EV vooral vrij door de winning en verwerking van mineralen van de accu’s en de productie van energiecellen.

Voor de model 3 is dus specifiek uitgerekend waar het break-even punt ligt, maar het is veel werk en complex om dit voor alle elektrische voertuigen te doen. De terugverdientijd hangt af van veel factoren. Om een paar basisscholen te noemen: de grootte van de batterij van de EV, het brandstofverbruik van een benzineauto en hoe de stroom die wordt gebruikt om een ​​EV op te laden.

 


Toch is het belangrijk met dit werk door te gaan. In de eerste plaats voor de kopers die het milieu een zeer zwaarwegende factor meegeven bij het bepalen van hun keus. Ook is het van belang om hier transparant over te zijn. Al was het alleen al om hier een goed onderbouwde discussie over te kunnen voeren met harde feiten en cijfers. verder wijst het voordeel zeer duidelijk uit naar de stekkerauto. Want in de lifecycle van een auto wordt een veelvoud aan kilometers gereden ten opzichte van het break-even punt.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *