Is snelladen slecht voor de accu van mijn elektrische auto?




Wie in het bezit is van een volledig elektrische auto heeft vast wel eens gebruik gemaakt van een snellader. Even een korte koffie pauze, de auto aan de laadpaal en na een halfuurtje kun je weer met een bijna volle accu op pad. 



En …. nog altijd voordeliger dan benzine of diesel. Kortom, alleen maar voordelen. Of toch niet? Er zijn berichten te lezen over snelladen en hoe dit de levensduur van de accu kan aanpassen. Kloppen deze berichten en

is snelladen daadwerkelijk schadelijk voor de accu van mijn elektrische auto?


En tast snelladen de levensduur van mijn batterij aan?





FastNed locatie Oostende (B)

Hoe slecht is het snelladen van een batterij voor de EV?



Iedereen met een smartphone kent het wel. Na de aankoop gaat de batterij met gemak de hele dag mee maar naar twee jaar moet de telefoon toch een stuk vaker aan de lader. Het opladen van de telefoon kan invloed hebben op de levensduur van de batterij. Feitelijk geldt dit voor alle apparaten met een batterij en dus ook elektrische auto’s.







Maar in tegenstelling tot telefoons en laptops gaan de Lithium-Ion batterij van een elektrische auto veel langer mee. Wanneer er nog slechts de helft van de batterijcapaciteit zou overblijven zou dit flinke invloed hebben op de restwaarde van EV’s. Gelukkig beseffen autofabrikanten dit zelf ook en doen er alles aan om de levensduur van een batterij zo veel mogelijk te verlengen. Voor het opladen passen de fabrikanten de nodige veiligheidssystemen toe om schade te voorkomen. 







Wie wel eens gebruikt heeft gemaakt van een snellader zal het vast zijn opgevallen: de laadsnelheid neemt drastisch af wanneer de batterij voor meer dan 80% geladen is. Daarnaast duurt het ook een stuk langer om de auto van 0% tot zo’n 15% te laden. Daarnaast zijn auto’s vaak uitgerust met actieve koeling en zijn snelladers bij een laadvermogen van meer dan 150 kW uitgerust met watergekoelde laadkabels. Dit zijn



 voorbeelden van veiligheidssystemen welke een fabrikant toepast om de accu te besparen en de levensduur te behouden. 






Hoewel snelladen dus niet direct schade toebrengt dankzij de toepassing van veiligheidsystemen kan laden met gelijkstroom wel worden gezien als extra belasting voor het accupakket. Feitelijk is langzamer laden dus beter maar dit betekent niet dat snelladen slecht is. W



e zullen het niet ontkennen, in de loop van de tijd zal de batterij iets afnemen in capaciteit. Maar dankzij het gebruik van verschillende


veiligheidssystemen


 zal de afname in bereik in de praktijk niet direct merkbaar zijn.





Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *