Hybride supercars | de plug-in top 3





Bij een



Plug-In Hybride








denk je al snel aan de Mitsubishi Outlander PHEV of Volkswagen Golf GTE. Maar de



hybride techniek



heeft inmiddels ook zijn weg gevonden naar autofabrikanten zoals Ferrari, McLaren en Porsche. Voor de Nederlander met diepe zakken die wil


besparen op de BPM



is zo’n hybride sportwagen een prima alternatief.







Daarom zetten wij de volgende drie leukste opties op een rij:




  • McLaren Altura





  • Ferrari SF90 Stradale





  • Porsche 918 Spyder




McLaren Artura


We beginnen met de meest recente auto uit dit lijstje. De gloednieuwe McLaren Artura werd in februari 2021 onthuld en is met 680 pk alles behalve traag te noemen. De aandrijflijn is een 3 liter V6 motor met twee turbo’s. Het is de eerste V6 na een lange reeks achtcilinders. Het blok is goed voor 585 pk en 585 Nm. Maar daar stopt het feestje niet. De benzinemotor is gekoppeld aan een 95 pk sterke elektromotor. Het gezamenlijke vermogen komt uit op 680 pk en 720 Nm koppel.



De elektromotor wordt aangestuurd door een 7,4 kWh accu. Volledig elektrisch rijden met de McLaren Artura kan in ‘EV-modus’ tot 30 kilometer. Het opladen aan een stopcontact duurt ongeveer 3 uur. De McLaren is gebouwd op het nieuwe McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) platform. Dit platform is geschikt voor plug-in hybride aandrijvingen en zal ook als basis dienen voor toekomstige McLarens.



Met een leeggewicht van 1.495 kilogram is de Artura een stuk lichter dan een groot aantal concurrenten zonder hybride techniek. Dit heeft zo zijn uitwerking op de prestaties. Van 0 naar honderd is in 3 seconden mogelijk. Diezelfde sprint naar de tweehonderd duurt 8,3 seconden. Wie het aandurft kan ook de 0-300 km/u testen, volgens McLaren moet dit in 21,5 seconden achter de rug zijn. De topsnelheid bedraagt 330 km/u.



Dankzij de hybride-techniek is de gemiddelde C02-uitstoot van de McLaren Artura slechts 129 g/km. In Nederland levert dat een bpm-voordeel op. Hoewel de uitstoot overeenkomt met een doorsnee middenklasse is dat prijstechnisch, ondanks het bpm-voordeel, nog niet het geval. In Nederland kost de supercar namelijk € 235.500,-.



Ferrari SF90 Stradale


Voor sommigen kan de transitie naar elektrische mobiliteit even wennen zijn. Dit geldt evengoed voor de gefortuneerden onder ons. Mocht de V6 Plug-In Hybride van McLaren de dicht in de buurt komen van een Tesla dan is de oplossing beschikbaar in de vorm van de Ferrari SF90 Stradale. De bloedsnelle Italiaan is eveneens een Plug In Hybride maar combineert deze met een 4 liter grote V8.



De V8 wordt bijgestaan door drie elektrische motoren. Zonder alle elektrohulpmiddelen zou het vermogen uitkomen op 780 pk en 800 Nm. Maar gecombineerd met de elektromotoren stijgt het totaalvermogen naar een duizelingwekkende 1.000 pk. Binnen 2,5 seconden verschijnt de 100 km/u op het dashboard. vanuit stilstand naar de 200 km/h uur is in 6,7 achter de rug. De koek is pas op bij 340 km/u. 



De twee extra cilinders hebben hun uitwerking op het gewicht. Met 1.540 kg is het zeker niet zwaar maar op dit gebied wint de McLaren. Ook de elektrische actieradius is iets minder dan de McLaren. De 7,9 kWh accu is in staat om 25 kilometer volledig elektrisch af te leggen. Dit is mogelijk tot een snelheid van 135 km/u. Wat 1.000 pk kost in Nederland? Minimaal € 455.827,-.





Porsche 918 Spyder


Supercars met hybride techniek zijn niet nieuw. In 2013 kon je als zakelijke rijder



profiteren van bijtellingsvoordeel





. De Volvo V60 PHEV en Opel Ampera warden geliefde leasetoppers in Nederland. Voor wie wat uniekers wenste en toch wilde profiteren van 14% bijtelling kon opteren voor de Porsche 918 Spyder. Echter vragen we ons af of dit destijds een daadwerkelijke beweegreden voor kopers is geweest.







Hoe dan ook, de Porsche 918 Spyder was een unieke Plug-In Hybride supercar. Een 4,6 liter V8 benzinemotor werd bijgestaan door twee elektromotoren. Eentje op de vooras en eentje op de achteras. Het systeemvermogen kwam uit op 887 pk en 800 Nm. De Duitste supercar wist daarmee in 2,8 seconden naar de honderd te sprinten. Volledig elektrisch duurde deze sprint 7 seconden.







De toekomstige klassieker kon een topsnelheid bereiken van 340 kilometer per uur. Volledig elektrisch kon de Porsche zo’n 30 kilometer afleggen. De C02 uitstoot kwam uit op 79 gram/km en dankzij een dragende structuur van carbon fiber woog de 918 slechts 1.640 kg. En dat voor een cabrio! De prijs in 2013 bedroeg een niet malse €780.450 inclusief btw.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *