Hoe werkt de Tesla Autopilot precies?




Kennen we KITT nog? De zelfrijdende en pratende Pontiac Firebird uit 1982 die debuteerde in de populaire televisieserie Knight Rider in de jaren 80? Een auto voorzien van kunstmatige intelligentie leek toen nog ver van de realiteit. Toch bleek de brabbelende sportwagen een voorbode voor een techniek die pas vele jaren later toegepast zou worden in personenauto’s: autonoom rijden. En in dit specifieke artikel de Autopilot van Tesla.






Wat is Autopilot?



Of je nu in bezit bent van een elektrische auto of niet, de kans is groot dat je de naam Autopilot wel eens hebt horen vallen. Maar wat is het precies? Het Autopilot systeem van Tesla is een reeks samengevoegde rijhulpsystemen die het zelf-rijden van een Tesla mogelijk maken. Remmen, accelereren en sturen kan de auto middels Autopilot volledig overnemen van de bestuurder. 







Het systeem wist behoorlijk wat tongen los te maken. Niet in de eerste plaats doordat het eigenzinnige Tesla en diens veelbesproken CEO Elon Musk altijd voer voor discussie vormen. Hoewel het systeem is gericht op veiligheid en juist het aantal ongelukken moet zien te voorkomen deed vrijwel ieder ongeval met een Tesla de vraag rijzen of Autopilot op dat moment werd toegepast.






De geschiedenis van Tesla Autopilot



Een lesje geschiedenis kan nooit kwaad. Tesla besprak haar plannen over de zelfrijdende functie al in 2013. Als het in vliegtuigen kan, moet het in auto’s ook kunnen verklaarde Musk. In oktober 2014 kregen klanten de optie om Autopilot te selecteren. Destijds was dit nog niet gericht op volledig autonoom rijden maar zou semiautonome rij- en parkeermogelijkheden omvatten.







Alle Tesla’s die vanaf september 2014 van de productieband rolden waren voorbereid op de nieuwe versie van Autopilot. Deze kwam in de vorm van een hardware update in oktober 2015. Hierbij liet Tesla ook duidelijk haar doel weten met betrekking tot autonoom rijden. Vrij snel volgenden de eerste updates. Niet alleen om het systeem te verbeteren maar ook om gebruikers te wijzen op de risico’s. Velen waren in de veronderstelling dat sturen niet meer nodig was. Dit werd gecorrigeerd in de update van november 2016.







Tesla verklaarde dat alle nieuwe auto’s die vanaf oktober 2016 werden geleverd waren voorzien van de benodigde sensoren en computer hardware, bekend als hardware versie 2. Voor HW2 ontstond de mogelijkheid tot automatisch van rijstrook wisselen zonder behulp van de bestuurder en verkeersbewuste cruise control. Het systeem werd voor het eerst toegepast in februari 2017. 







In maart 2019 begon Tesla met het produceren van voertuigen met het HW3 systeem. Dit betrof de nieuwe versie van de volledig zelfrijdende computer. 


Hoe werkt Tesla Autopilot?



Gaaf natuurlijk, een zelfrijdende auto, maar hoe werkt het eigenlijk? En waarom is het systeem zoveel geavanceerder dan systemen van andere merken? Dit alles heeft te maken met de voorbereiding. Alle Tesla’s die tegenwoordig de fabriek verlaten zitten bomvol camera’s en sensoren. Ook wanneer je Autopilot niet als optie verkiest komt de auto nog altijd met de voorbereiding. 







De hardware van iedere Tesla bestaat uit acht 360-graden camera’s, 12 ultrasone sensoren, naar voren gerichte radar, hulpmiddelen voor beeldverwerking, een boordcomputer en meer. Dit systeem kan in alle richtingen tegelijk kijken en het ondersteunt uiteindelijk de zelfrijdende capaciteiten. Gezamenlijk kunnen de camera’s en sensoren tot 250 meter ver kijken.







De sensoren meten continu de afstand tot andere voertuigen. 



Door de ingestelde marge weet de auto hoeveel afstand bewaard moet worden tot andere weggebruikers. De camera’s zullen op hun beurt zorgen voor de herkenning van belijning, borden en zelfs personen en dieren. Uiteraard is het systeem


geprogrammeerd


 om situaties te herkennen er er op te anticiperen en reageren.



Drie camera’s zijn te vinden achter de voorruit. De overzichtcamera heeft een bereik tot 60 meter en is voorzien van een 120 graden fisheyelens. De camera detecteert verkeerslichten, obstakels die het pad afsnijden en objecten in de directe omgeving. De camera is vooral gericht op de bebouwde kom en lage snelheden.



De hoofdcamera is gezicht voor meerdere toepassingen en heeft een bereik van 150 meter. De afstandscamera vult aan met een focus op elementen op verdere afstand. Deze camera is vooral van toepassing op hogere snelheden en op de snelweg.






De 90 graden zijcamera’s houden op de snelweg auto’s naast de auto in de gaten om te reageren op onverwachte bewegingen en houden daarnaast verkeersdeelnemers op rotondes en kruispunten in de gaten. De naar achter gerichte zijcamera’s zijn goed voor de blinde hoeken aan beide kanten van de auto. Handig voor het veilig invoegen en automatisch wisselen van rijstrook.







De achteruitrijcamera helpt bij het parkeren en kijkt naar aanstormend verkeer op snelwegen of bij het wachten voor een stoplicht. Het geheel zal worden aangevuld met een radar die, bij slechtere weersomstandigheden alsnog objecten en voertuigen kan detecteren, en ultrasone sensoren die middels geluidssignalen een extra controle uitvoeren.






Volledig autonoom rijden in Nederland



De hardware van iedere nieuwe Tesla maakt feitelijk volledig autonoom rijden mogelijk. Het systeem is klaar om te rijden zonder tussenkomst van de bestuurder. Of dit ook mag is een volgende stap. Op dit moment is het volledig autonoom rijden zonder tussenkomst van de bestuurder in Nederland, en ook veel andere landen, wettelijk gezien nog niet mogelijk. Ze bestuurder blijft altijd verantwoordelijk en dient op te letten. Of, en wanneer dit gaat veranderen in de wetgeving is nog onduidelijk. 






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *