Hoe veilig is een elektrische auto bij een ongeluk?




Een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom maken autofabrikanten auto’s telkens veiliger. Ook elektrische auto’s moeten voldoen aan de strenge veiligheidseisen. Hoe verhoudt een EV zich ten opzichte van een auto op fossiele brandstof op het gebied van veiligheid? En wat zijn de risico’s van de batterij? Kan een elektrische auto zomaar in de brand vliegen?


Hoe veilig is een elektrische auto?



Het is een veelbesproken onderwerp van de afgelopen jaren: de veiligheid van elektrische auto’s bij een ongeval. Grote koppen in het nieuws vertelden ons over spontaan ontbrandende batterijen en grote risico’s tijdens het opladen in parkeergarages. Maar klopt dat wel? 







Om antwoord te geven op die vraag bekijken we eerst de Europese standaard omtrent voertuigveiligheid. De veiligheid wordt namelijk getest aan de hand van crashtest. Via deze tests krijgt iedere auto een beoordeling aan de hand van sterren. Vijf sterren is voor ieder voertuig is maximaal haalbare. Auto’s worden in Europa getest voor de Euro NCAP (New Car Assessment Programme). Er worden verschillende testen met variabele snelheden uitgevoerd door dit bedrijf om zo echte scenario’s na te bootsen en de veiligheid van iedere auto goed te kunnen beoordelen. Het aantal sterren geeft uiteindelijk weer hoe veilig de auto is. In het kort: hoe meer sterren, hoe beter de veiligheid.







Kijkende naar de beoordeling van elektrische auto’s die vandaag de dag verkrijgbaar zijn valt het op dat deze vrijwel allemaal de hoogste score hebben gekregen van Euro NCAP. De Renault Zoe, Nissan Leaf, Tesla Model 3 en Audi e-tron kregen allemaal vijf sterren.







De score betekend dat de auto’s uitstekende prestaties bieden bij aanrijdingen en daarnaast zijn uitgerust met voldoende technologie om een ongeval te voorkomen, zoals bijvoorbeeld een noodremsysteem. Aan de hand van de testen kun je dus concluderen dat elektrische auto’s bij een ongeval net zo veilig zijn als auto’s op benzine of diesel.


Kan een batterij zomaar in brand vliegen?



Elektrische auto’s zijn natuurlijk anders opgebouwd dan brandstof auto’s. In plaats van een brandstoftank zijn EV’s voorzien van een batterij. Autofabrikanten steken veel tijd en geld in de ontwikkeling van een veilig batterijpakket. Komt het toch tot een aanrijding waarbij het batterijpakket kapot is dan is een elektrische auto wel een stuk complexer voor bergers dan een reguliere auto.







De Lithium-ion batterijen in het accupakket van een elektrische auto kunnen namelijk vlam vatten zonder dat er een vonk voor nodig is. Dit kan enkel gebeuren wanneer de Lithium Ion-batterij geraakt is en er hitte vrijkomt. Doordat de batterijen gevoelig zijn voor de hitte kan kortsluiting ontstaan en bij teveel opwarmen kan dit zorgen voor ontbranden van een cel. Dit kan op z’n beurt een kettingreactie veroorzaken waarbij cellen gaan branden. Dit kan zelfs ontstaan tot een aantal uur na het ongeval. Branduitbraken zijn overigens zeldzaam maar halen wel vaak het nieuws. Dit kan een vertekend beeld geven over de veiligheid van EV’s.







Een kanttekening van de brandveiligheid is dat autofabrikanten enorme progressie hebben geboekt op het gebied van brandveiligheid. Fabrikanten zoals Tesla en Nissan hebben een circuit ingebouwd dat de batterij uitschakelt wanneer de spanning boven de veilige limieten uitkomt. Daarnaast dienen batterijen ongevallen bij bepaalde snelheden te kunnen doorstaan zonder schade te veroorzaken.







De brandweer krijgt in Nederland steeds vaker te maken met strenge protocollen voor elektrische auto’s om zo de veiligheid te waarborgen en ook bergers leren gaandeweg om te gaan met een gecrashte elektrische auto.


Hoe veilig is het opladen?



Ook als het gaat over het opladen van een elektrische auto moeten fabrikanten voldoen aan strenge eisen. In Nederland zijn enkel openbare laadpalen toegestaan die opladen volgende



Mode 3



. Met deze Mode 3 komt er alleen spanning te staan op de laadkabel wanneer deze correct is aangesloten op de auto.







Daarbij zijn laadpalen veelal uitgerust met extra veiligheidsmaatregelen zoals een overstroombeveiliging en temperatuursensoren. Het opladen volgens Mode 3 verloopt via een communicatieprotocol. Indien de stekker onverwachts zal worden verwijderd zal het opladen inmiddels stoppen.







Je kunt bijdragen aan de veiligheid van het opladen door gebruik te maken van goede kwaliteit laadkabels en laadpalen die volgens de Europese norm zijn gebouwd en gekeurd. Gebruik daarnaast een laadkabel altijd op de juiste manier, dus zonder verlengstukken.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *