Hoe kan ik goedkoop opladen in tijden van stijgende energieprijzen?




De afgelopen maanden zijn de energieprijzen in rap tempo gestegen. Er gaat geen dag voorbij of we zien, naast de berichten van stijgende brandstofprijzen, een nieuwsartikel voorbijkomen over een verdere stijging van energietarieven. Niet alleen de gasprijzen lijken door een flink tekort tot wel vier keer zo duur te worden als voorheen ook de prijzen van een kilowattuur stijgen fors mee. Dit kan flinke gevolgen hebben voor de energierekening en in het bijzonder voor degene met een elektrische auto. Hoe kun je een elektrische auto alsnog goedkoop laden terwijl de energieprijzen alleen maar verder stijgen?






Energieprijzen blijven stijgen



Er lijkt geen einde te komen aan de stijging van de energieprijzen. Vrijwel dagelijks worden nieuwe records gebroken. Grote energieleveranciers bieden geen nieuwe energiecontracten meer aan, bestaande contracten staan onder druk en een aantal kleine energiemaatschappen zoals DGB Energie en Welkom Energie staan op omvallen of zijn reeds failliet verklaard. En juist nu is de vraag naar elektriciteit groter dan ooit. Met de komst van de elektrische auto en de toename van het aantal laadpalen is de behoefte voor elektriciteit de laatste jaren flink gestegen. 







Hoewel de elektrische auto nog altijd een waardig alternatief is op een auto met verbrandingsmotor en zelfs met de huidige prijzen voor elektriciteit het opladen van een EV nog steeds goedkoper is dan de eveneens gestegen brandstofprijzen merken veel huishoudens de stijging direct in de portemonnee. Waar we voorheen rond de 20 cent per kilowattuur betaalden, betalen we tegenwoordig tot soms 50 cent per kilowattuur. Ruim een verdubbeling dus en een daling lijkt nog altijd niet ingezet, maar wat kan je als bezitter van een elektrische auto doen?






Hoe zit het met je huidige contract?



Om te beginnen is het verstandig om je huidige energiecontract eens onder de loep te nemen. Feitelijk bestaan er twee soorten energiecontracten. Een vast contract, waarbij vaste tarieven en een looptijd zijn afgesproken, en een variabel contract waarbij de tarieven zijn gebaseerd op de huidige marktprijzen en er geen looptijd is afgesproken. Ben je in het bezit van een vast contract dan zal op dat contract ook de einddatum van het contract vermeld staan. Loopt het contract nog enkele maanden of jaren dan heb je in principe weinig zorgen. Een leverancier is namelijk verplicht de elektriciteit tegen de afgesproken tarieven te blijven leveren tot de einddatum van het contract. Ondanks de stijgende prijzen op de markt profiteer je dus nog altijd van de tarieven die je bij het aangaan van het contract het afgesloten.







Dit is anders bij een variabel contract. Met een dergelijk contract worden tweemaal per jaar de tarieven herzien wat kan lijden tot een enorme stijging van je energiekosten. Ben je in bezit van een variabel contract én een elektrische auto dan komen onderstaande tips waarschijnlijk goed van pas.






Help! Wat kan ik doen tegen de stijgende energieprijzen?



Het opladen van een elektrische auto kost elektriciteit en dus geld. Toch zijn er aantal manieren om de kosten te beperken en de auto alsnog volledig op te laden. Bekijk goed welke tarieven je op dit moment aan jouw energieleverancier betaald. Wanneer de kosten middels een variabel contract zijn gestegen kan het in sommige gevallen voordelig zijn om gebruik te maken van een openbare laadpaal. Openbare laadpalen zijn vaak voorzien van een vast tarief per kWh en kunnen, met het juiste abonnement of laadpas, zelfs lager uitvallen van de kWh-prijs bij je thuis. Let wel, de tarieven bij openbare laadpalen variëren enorm. De verschillen lopen van circa € 0,20 tot €0,60 per kWh en zijn vaak afhankelijk van het type laadpas. Het is aan te raden om je goed te verdiepen in verschillende abonnementen van laadpasjes via vergelijkingssites zoals



Laadpastop10.nl









Een andere optie is om de elektrische auto op te laden wanneer de stroomprijs lager is, bijvoorbeeld in de daluren. Veelal is dit van elf uur ’s avonds tot ongeveer 7 uur in de ochtend. Toch zijn ook de daluren op dit moment een stuk minder voordelig dan voorheen. Nog altijd liggen de tarieven ook in de daluren hoog maar de verschillen zijn wel merkbaar. We namen ruim tien energiemaatschappijen onder de loep en de verschillen tussen het dagtarief en daltarief liepen op tot 13 cent per kilowattuur.






Zijn zonnepanelen de redding?



Het is niet ondenkbaar dat de gebruikelijke tarieven voor elektriciteit niet meer zullen terugkeren naar het oude. Ook vaste energiecontracten lopen vroeg of laat een keer af en de vraag zal zijn wat de prijzen van nieuwe contracten op dat moment zullen zijn. Een lange termijn plan is daarom cruciaal. De installatie van zonnepanelen kan bijvoorbeeld een groot deel van de kosten wegenemen. Tel daarbij op dat een aantal slimme fabrikanten van laadpalen producten hebben ontwikkeld die direct in verbinding staan met de zonnepanelen en de keuze is snel gemaakt.







Een voorbeeld is



laadpalen fabrikant Myenergi



. Dit bedrijf, wat tevens een groot marktaandeel van thuisladers in Nederland kent, heeft een slimme laadpaal ontwikkeld die in staat is om groene stroom afkomstig van jouw zonnepanelen te herkennen en direct te gebruiken voor het opladen van een elektrische auto. Het ‘inkopen’ van stroom vanaf het net is daardoor niet langer noodzakelijk en dit is direct te merken in de portemonnee. De zonnepanelen zorgen voor goedkope groene stroom en de slimme laadpaal zorgt dat deze groene stroom direct zal worden toegepast voor het opladen van de auto.






Ik heb zonnepanelen, wat nu?



Aangezien de meeste elektrische auto’s thuis worden opgeladen en ook steeds meer huishoudens in bezit zijn van zonnepanelen is een correcte toepassing van de opgewekte zonnestroom van groot belang om onbalans in het elektriciteitsnet te voorkomen. De bovengenoemde laadpaal, de




Myenergi Zappi




, kan er voor zorgen dat er op elektriciteitskosten zal worden bespaard.





In de praktijk kent een thuislader echter een aantal uitdagingen. De hoofdzekering is niet toereikend, of de zonopbrengsten zijn minimaal. Daar heeft een laadpaal die gebruik kan maken van zonnestroom geen last van. Zelfs wanneer de hoofdaansluiting beperkt is tot 3×25 Ampère, iets wat de meeste huishoudens in Nederland zullen kennen, kan een laadpaal die zonnestroom kan gebruiken hogere laadvermogens aan. In het geval van de Zappi laadpaal kan zelfs een laadvermogen van 22 kW worden bereikt, ook wanneer de meterkast een beperkte aansluiting kent of zelfs een 1-fase aansluiting heeft.





En dan is er nog



Dynamic Load Balancing



. Wat voorkomt dat er overbelasting ontstaat wanneer andere verbruikers, zoals de wasmachine of magnetron, tegelijk met de laadpaal aan het werk zijn. Het systeem houdt rekening met de maximale capaciteit en de hoofdzekering. Maar hoe zit het tijdens daluren, wanneer de zonopbrengsten minimaal zijn? In het geval van de Zappi lader kan er worden ingesteld dat het laden pas actief is tijdens de daluren. Dus ook wanneer de zonopbrengsten minimaal zijn of er helemaal geen zonopbrengst is zal de laadpaal de goedkoopst mogelijke manier van opladen weten te vinden. 







Uiteindelijk blijken er dus best een aantal effectieve manieren om, ondanks de enorme prijsstijgingen van elektriciteit, een elektrische auto goedkoop op te laden. Heb je als EV-bezitter meer besparingstips voor mede EV-bezitters? Stuur deze dan naar de redactie via info@autovanmorgen.nl of laat een berichtje achter op onze social media kanalen.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *