Totem Automobili – het verhaal achter de Alfa Romeo GT Electric





Heiligschennis of één van de gaafste elektrische auto’s van het moment? Alfa Romeo, een merk dat voor velen wordt beschouwd als de grondlegger van

cuore sportivo

, ofwel het sportieve hart van de autowereld. Dankzij het karakter, temperament, elegante lijnen en sportiviteit staan de modellen bekend als echte rijdersauto’s. Oud Top Gear presentator Jeremy Clarkson zei ooit: “You can’t be a true petrolhead until you’ve owned an Alfa Romeo”.






Na een reeks belangrijke innovaties en historische momenten van het Italiaanse merk is het huidige modellengamma van Alfa Romeo nogal beperkt. Met enkel de fraai gelijnde Giulia en te dure Stelvio in de prijslijsten wisten Nederlandse dealers slechts een enkeling te overtuigen. Terwijl vrijwel iedere autofabrikant de ene na de andere elektrische auto op de markt brengt blijft het fluisterstil in de Alfa Romeo stal in Turijn. Een land wat de iconische auto’s van het merk nog altijd kan waarderen is thuisland Italië. En het zijn nou juist de Italianen van Totem Automobili die de doeken trokken van de eerste elektrische Alfa.






 


Dit is het verhaal achter de bijzondere Totem Automobili Alfa Romeo Giulia Electric.





Een ‘restomod’ in vol ornaat



Vroeger was alles beter. Met bulderende motoren, handgeschakelde versnellingsbakken en de geur van benzine. De tijd waarin merken de mooiste creaties lieten zien uit de hand van iconische auto-ontwerpers. Waar ‘verduurzaming’ nog niet in het woordenboek was opgenomen en tanken nog betaalbaar was. Sommige autoliefhebbers kijken met weemoed terug op het verleden. Maar was het allemaal zoveel beter?







In de afgelopen jaren heeft de autowereld flinke stappen gemaakt. Van slimme veiligheidssnufjes, zelfrijdende auto’s en elektrische aandrijflijnen. Een goede ontwikkeling maar voor de echte

petrolhead

is het soms een flinke zoektocht naar de juiste metgezel. Er zijn echter oplossingen in de vorm van zogenoemde restomods. De combinatie van restaureren en modificeren van een klassieker is wat een restomod vormt. De Singer 911 is misschien wel de beste belichaming van het het hedendaagse restomodden. Met de onmiskenbare vorm van de klassieke Porsche 911 en moderne techniek en veiligheid is het een ware droom op wielen. Wat de Singer nog niet kent is een elektrische aandrijflijn. 







En dat is waar het Italiaanse Totem Automobili het verschil maakt. Met een passie voor Alfa Romeo’s en een flinke dosis vakmanschap werd het idee voor de restomod op basis van een van de meest fascinerende Italiaanse auto’s ooit geboren: de Alfa Romeo GT junior.


Klavertje vier



Riccardo Quaggio, werd geboren in Treviso, een stad gelegen in de Noord Italiaanse regio Veneto. In 2018 besloot de Italiaan zijn taak als automotive designer voor FCA naast zich neer te leggen en Totem Automobili op te richten. Het doel van het bedrijf was om een moderne creatie van de Alfa Romeo GT Junior uit 1965 te creëren.







De basis van de GT Junior bleef behouden tijdens het ontwerpen van de elektrische GT. Zo kreeg de tweedeurs auto de sportieve en karakteristieke kenmerken van de GTA , de meest sportieve uitvoering van de GT Junior geproduceerd van 1965 tot 1971. Hedendaags heeft Alfa Romeo de afkorting GTA wederom afgestoft voor de heetste versie van de moderne Giulia.







Nadat de laatste lijnen van het definitieve ontwerp werden gezet werd het tijd om de auto daadwerkelijk te produceren.


Handwerk en vakmanschap




De donorauto werd volledig gestript. Het frame van de auto werd flink verstevigd gezien de toename van het vermogen door de elektromotoren. Slechts 10% van het oorspronkelijke chassis blijft intact. Vrijwel de gehele carrosserie werd opnieuw opgebouwd uit koolstofvezel. Voor de achterwielen maakt Totem gebruik van een multilink-setup terwijl de voorwielen gebruik maken van een MacPherson ophanging.











De echte Alfisti kan gerustgesteld worden door het feit dat de Italianen uitsluitend GT Juniors 1330 en 1600 in enorm vervallen staat werden gebruikt. Heiligschennis of niet, de kans dat deze auto’s ooit nog de Italiaanse bergwegen zouden aanschouwen was aanzienlijk klein. Stukje bij beetje werd de GT Electric door 18 gepassioneerde Italianen met de hand opgebouwd. Ieder onderdeel van de auto werd zorgvuldig onder de loep genomen. Het resultaat: ruim zesduizend manuren!



Als nieuw



De brede koets, nieuwe koplampen en achterlichten zijn slechts enkele delen van de transformatie. Het grote verschil vind plaats achter de de stoelen. Daar werd namelijk een 50,4 kWh accupakket geplaatst met een elektromotor op de achteras. Voor het ultieme comfort werd gebruik gemaakt van instelbare Bilstein dempers. 







De oorspronkelijke bumpers maakten plaats voor een een strak design met geïntegreerde bull-bar voor extra stevigheid en veiligheid. Het gehele chassis heeft daarnaast een kataforese behandeling ondergaan om levenslange corrosiebestendigheid te garanderen.







Ook het interieur werd volledig onderhanden genomen. De sublieme afwerking is goed terug te zien in de overdaad aan leer en aluminium. Het iconische karakter van de Alfa bleef behouden terwijl moderne aanpassingen werden doorgevoerd zoals elektrisch bediende ramen en keyless entry. Het op maat gemaakte audisysteem van Audio Development kreeg een vintage look en moet volgens Totem de hoogst mogelijk audiokwaliteit bieden.






Het Alfa Romeo DNA



Een belangrijk onderdeel bij de ontwikkeling van de Totem Automobili GT Electric was de rijervaring. Deze moest niet onderdoen voor de originele GTA. Er werd daarom veel aandacht besteed aan de stoelen. Deze worden speciaal op maat gemaakt voor iedere klant en worden vervaardigd uit koolstofvezel en leer. Dit geldt eveneens voor het stuurwiel. Het geborsteld aluminium en echt leer maken het geheel stijlvol en bijzonder. De positie van het stuur zal, net als de stoelen, volledig worden afgestemd op de nieuwe eigenaar voor de optimale positie.







Maar daar stopt het bedrijf niet. De versnellingspook is verbonden met een controller die zowel het gevoel als geluid van een mechanische versnellingspook nabootst. Daarbij is de elektrische Alfa voorzien van 13 exterieurspeakers die, naar wens, een op maat geluid kan produceren. Er is de keuze uit verschillende V6 en V8 geluiden of het geluid van de originele GTA. Als kers op de taart voorziet Totem de auto ook van launch control en een heuse driftmodus.






Duizelingwekkende cijfers



Dankzij het gebruik van koolstofvezel en een accupakket wat slechts 350 kilogram weegt zijn de prestaties verbluffend. De GT Electric heeft de beschikking over 518 pk en 940 Nm koppel. De sprint van nul naar honderd kilometer per uur neemt slechts 3,4 seconden in beslag. Volgens het bedrijf moet de sportwagen tot 320 kilometer op een enkele lading kunnen komen. 







In 2020 vonden de eerste afleveringen van de auto plaats. Totem Automobili is voornemens om maximaal 20 exemplaren te produceren. De restmods zijn echter weggelegd voor de gefortuneerden gezien de vanafprijs van minimaal 430.000 euro voor belastingen. 








Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *