Gecupte banden | wat kun je er tegen doen?




Dankzij de steeds groter wordende velgen- en bandenmaat ontstaat ook een nieuw probleem. Voor velen overigens al een algemeen bekend probleem. Zaagtandslijtage of beter bekend als

gecupte banden

. Het vervelende geluid wat de banden produceren kan ontzettend irritant zijn en je haast dwingen de banden te wisselen. En dat terwijl het profiel nog lang mee had gekund.

Wat kun je doen tegen gecupte banden?


Gecupte banden oorzaak



Cuppende banden kunnen verschillende oorzaken hebben. De voornaamste oorzaak van cuppen is het krachtenspel op de wielen tijdens het rijden. Meestal vind het cuppen plaats op de banden die niet worden aangedreven. Bij een voorwielaandrijver dus bij de achterwielen en bij een achterwielaandrijver komt het probleem vaker voor bij de voorwielen. In het geval van voorwielaandrijving willen de achterwielen door hun stand naar binnen toe terwijl de auto de banden eigenlijk weer naar buiten dwingt. Dit is te danken aan de afstelling van de fabrikant om de auto meer stabiliteit te geven wanneer deze rechtdoor gaat. Het gevolg kan zijn dat de banden onregelmatig slijten en kunnen gaan cuppen.







Uiteraard kunnen een aantal factoren bijdragen aan cuppende banden. Een verkeerde uitlijning bijvoorbeeld, het (sportieve) rijgedrag) of een te lage bandenspanning hebben allemaal behoorlijke invloed.


Wat kun je doen tegen cuppende banden?



Maken de banden eenmaal dat nare geluid? Dan is er eigenlijk niks meer aan te doen. Je kunt natuurlijk doorrijden, de band is immers niet in slechte staat maar geeft enkel een vervelend geluid door de schuine slijting. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de banden te laten verwisselen. Heel soms wil het ook helpen om de banden van positie te wisselen. 







Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook zeker voor cuppende banden. Regelmatig je bandenspanning controleren en deze eventueel iets harder oppompen dan gebruikelijk vermindert de kans op een gecupte band aanzienlijk. De adviesspanning van een autofabrikant is vaak te laag omdat fabrikanten zich meer richten op comfort dan een gelijkmatig slijtagepatroon van de band. Het met zo’n 10-15% verhogen van de bandenspanning kan het verschil maken. 







Daarnaast kan het aanpassen van de rijstijl ook van invloed zijn en is een goede uitlijning van groot belang. Toch is ook de bandenfabrikant een schuldige in deze. Er kan veel verschil zitten in het type fabrikant en band welke gevoelig kan zijn voor cuppen. Win daarom advies in welke banden geschikt zijn voor jouw voertuig en vraag een bandenspecialist naar de juiste band. Natuurlijk kan even Googelen ook geen kwaad.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *