Ford GT40 | opnieuw een elektrische klassieker van Everrati




Het gaat hard met het ombouwen van klassieke auto naar een elektrische auto. Vooral






Everrati






timmert daarbij goed aan de weg. Het Engelse bedrijf






voegt deze keer de Ford GT40 toe






aan een indrukwekkende rij van






klassiekers die worden omgebouwd naar een elektrische auto


. Dus (sport)auto’s die worden voorzien van een elektrische aandrijving. Om er een paar uit de rij te noemen:






Alfa Romeo GT Junior


,






Opel Manta GSe






en natuurlijk de






Porsche 911 (964) Wide Body


.



De klassieke EV-conversiebusiness is dus booming. En gelukkig maar, want oude auto’s krijgen daarmee een tweede leven. De cylinders gaan er uit, grote en krachtige batterijen komen ervoor in de plaats. Everrati doet het huzarenstukje met de Porsche 911 (964) nog eens over, nu met de Ford GT40.



De (gebruikte) GT40 is geen origineel van Ford, maar een exemplaar van Superformance. Superformance bouwt nog altijd vervolg GT40-auto’s onder licentie. De afspraak is dat wanneer de ontwikkeling van de auto is voltooid, er een andere voortzetting mag komen, bijvoorbeeld een ​​V8-aangedreven GT40 of, zoals hier, een conversie van Everrati.

Rijtest met de elektrische Ford GT40 van Evarrati

Ford GT40 aandrijflijn


De aandrijflijn in het midden van de voltooide auto krijgt een motor van 800 pk, gekoppeld aan een batterij van 60 kWh. Dat brengt hem van 0 naar 100 km/u in minder dan 4,0 seconden en haalt het een snelheid van meer dan 200 km/u. Everrati schat in dat het voertuig 200 kilometer ver komt op één keer de accu laden. Snel opladen kan ook. Van 20% naar 80% lukt in 45 minuten.




Gezien de krappe ruimte in de GT40 was het voor Everrati een behoorlijke uitdaging om uit te vinden waar er plaats moest komen voor het elektrische systeem. Zo is de vloer van de auto te laag om de batterijcellen onder te brengen. Dit bracht hen tot een interessante batterijoplossing: ze zitten in de dorpels. Voor een rijtest zie onderstaande video.


Ford GT40 in productie



De GT40 die nu rond rijdt is nog een testversie waar al veelbelovende  resultaten mee worden behaald. Uiteindelijk moet de GT40 in productie. Van een restomod is dan geen sprake. Restomod is een samenvoeging van



rest



aureren en



mod


ificeren. Met de GT40 gaat dit niet op. De GT40 is een echte nieuwe auto.



Voordat de elektrische GT40 uit de productiehal rolt gaat nog een hele tijd duren. Mocht het iets voor je zijn, neem dan een flinke zak met geld mee. Incl. belastingen en heffingen etc. kost de auto in Engeland al rond de 550.000 dollar (585.000 euro). Toch schijnt er nu al veel  belangstelling voor te zijn.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *