Eurotest: Tesla Model 3 vs. Audi A4 benzine






Het is weer tijd voor een nieuwe



Eurotest




! Waar een aantal jaar geleden op vrijwel iedere straathoek een Audi A4 te vinden was heeft de Duitse limousine inmiddels plaatsgemaakt voor de elektrische Tesla Model 3. De Model 3 is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De zakelijke markt kiest massaal voor een



gunstige bijtelling




en



subsidieregelingen



. Maar is zo’n Tesla Model 3 ook als particuliere koper interessant? Of moet je toch kiezen voor een Duitse premium badge en een Audi A4 met benzinemotor aanschaffen?









In de Eurotest zoeken wij het voor je uit! We laten het milieu aspect van een elektrische auto achterwege en richten ons uitsluitend op het kostenplaatje. 



Welke auto is financieel gezien het meest voordelig om te kopen? We kijken hierbij onder andere naar de aanschafprijs, afschrijving, onderhoudskosten en de tank- of stroomkosten.



De prijzen in dit artikel zijn van maart 2021.





Liever geen Tesla of Audi? Bekijk onze



andere vergelijkingen



.



De waarden.


We zouden het makkelijk kunnen maken en puur naar de aanschafprijs kijken maar daar ben je natuurlijk niet mee geholpen. Een auto kost (helaas) meer dan de aanschafprijs tijdens zijn levensduur. Onderhoud, tankkosten, verzekeringen en wegenbelasting zijn daarin de grootste kostenposten. We beperken ons daarom niet tot slechts één of twee waardes maar gaan een stapje verder voor een realistisch vergelijk.




In het artikel gaan we uit van gemiddelde waarden op basis van



cijfers van het CBS



:




  • Gemiddelde literprijs benzine (Euro 95) in 2020: €1,562



  • Gemiddelde prijs per kWh (huishouden) in 2020: € 0,2163



  • Gemiddelde prijs per kWh (publiek laden) in 2020: € 0,35



  • Gemiddelde prijs per kWh (snelladen) in 2020: € 0,59



  • Gemiddeld jaarkilometrage particulier in 2020: 11.500 kilometer per jaar



  • Bezit van de auto: 24 maanden



  • Aantal schadevrije jaren: 5


De auto’s



Waarom kiezen we voor een Tesla Model 3 en Audi A4 Limousine? Beide auto’s zijn populaire auto’s op de Nederlandse markt. Daarnaast hebben de auto’s veel overeenkomsten. De afmetingen zijn vrijwel gelijk. 4,694 mm lang, 1.849 mm breed en 1.443 mm hoog voor de Model 3 ten opzichte van 4,726 mm lang, 1.842 mm breed en 1.427 mm hoog voor de A4 Limousine. 



Voor de particuliere koper die tussen al het crossover en SUV geweld op zoek is naar een oude vertrouwde sedan doet er daarom goed aan om beide opties te overwegen.






Voor een eerlijk en onafhankelijk vergelijk gebruiken we geen fictieve waardes maar vergelijken we twee auto’s die op het moment van schrijven daadwerkelijk te koop staan. Zowel de Audi als Tesla hebben hetzelfde bouwjaar, een bijna gelijke kilometerstand. Daarbij vermelden we, vanuit privacy overweging, het kenteken van de auto’s niet.





  • Tesla Model 3 Standard Range Plus (elektrisch)




  • 50 kWh 275 pk elektromotor



  • Bouwjaar 2020


  • Automaat


  • 13.000 kilometer



  • Uitvoering: Standard Range Plus


  • Vraagprijs: € 49.549,00

  • Audi A4 Limousine 35 TFSI Launch Edition Sport (benzine)

  • 1.5 TFSI 150 pk benzinemotor

  • Bouwjaar 2020

  • Automaat

  • 16.000 kilometer

  • Uitvoering: Launch Edition Sport

  • Vraagprijs: € 39.850,00


Realistisch verbruik en actieradius



Hoewel met de invoering van de WLTP meetmethode voor personenauto’s het opgegeven verbruik een stuk realistischer is dan de vorige methode is de fabrieksopgave nog altijd niet de meest betrouwbare. In de praktijk is het verbruik afhankelijk van veel factoren. De rijstijl maar ook de weersomstandigheden kunnen allemaal invloed hebben op de uiteindelijke actieradius. Voor beide auto’s gaan we daarom uit van een realistisch praktijk verbruik. 







De Tesla Model 3 doet de aftrap. Met een realistisch verbruik van 15,3 kilowatt (kW) per 100 kilometer en een bruikbare accucapaciteit van 47,5 kWh komen we uit op een actieradius van 310 kilometer. De Audi A4 met 1.5 benzinemotor heeft een gecombineerd verbruik van 5,6 liter per 100 kilometer. Ofwel, 1 op 17,9. In combinatie met de brandstoftank van 54 liter is een actieradius van 964 kilometer haalbaar.


De laadkosten van de Tesla Model 3



Maar met welke auto kun je het meeste besparen op brandstof? We berekenen de kosten over 11.500 kilometer per jaar, dit is volgens het CBS het gemiddelde aantal kilometers van een particuliere autobezitter in 2020. Aangezien we uitgaan van 2 jaar bezit van de auto komt het aantal kilometers op een totaal van 23.000.






Het overgrote deel van de elektrische auto’s in Nederland gaat thuis aan de stekker. De meeste berijders zullen daarom nooit een snellader van dichtbij zien. Toch is het niet realistisch om publiek laden en snelladen niet meer te nemen in de berekenen. Af en toe is het gebruik van een publieke lader eenmaal noodzakelijk. 


We gaan er daarom van uit dat de Tesla 70% van de tijd thuis zal opladen, 20% van de tijd gebruikt maakt van een publieke AC-lader en 10% de auto middels een snellader voorziet van stroom.






Totale kosten voor thuisladen



70% zal thuis worden geladen, dit komt neer op 16.100 kilometer. Wie 100 kilometer wil rijden in de Model 3 verbruikt 15,3 kWh. Voor 16.100 kilometer is er dus 2.463,3 kWh nodig. Het gemiddelde kWh-tarief voor een huishouden in 2020 is bepaald op € 0,2163. De totale kosten voor thuisladen (2.463,3 x 0,2163) komen uit op

€ 532,81 

voor twee jaar.









Totale kosten voor openbaar laden (AC)




Daarnaast zal 20% van de tijd worden geladen aan een openbare AC-laadpaal tegen een gemiddeld tarief van € 0,35 per kWh. 20% komt neer op 4.600 kilometer per jaar. Het verbruik is nog altijd 15,3 kWh per 100 km. Om 4.600 kilometer te kunnen rijden is dus 703,8 kW nodig. De totale kosten voor opladen aan een openbare AC-laadpaal (703,8 x 0,35) komen daarom uit op



€ 246,33

voor twee jaar


.










Totale kosten voor snelladen (DC)




Prijstechnisch gezien is het beter om een snellader zoveel mogelijk te vermijden. Snelladen is namelijk veruit de duurste optie om te laden. Daartegenover is het wel de snelste manier om de auto te voorzien van een volle lading. In geval van de Tesla is het zelfs mogelijk om binnen slechts 20 minuten de auto van 10 tot 80% te laden.







De gemiddelde prijs per kWh bij een snellader in 2020 ligt op € 0,59 per kWh. De Model 3 zal 10% van de totale 23.000 kilometer worden gevoed door een DC-snellader. Ofwel, 2.300 kilometer. Met het verbruik van 15,3 kWh/100km is er 351,9 kWh doormiddel van de DC-snellader geladen. De kosten voor het snelladen bedragen daarom (351,9 x 0,59) 



€ 207,62

voor twee jaar


.





Tellen we alle kosten bij elkaar op komen we op een totaal van


€ 986,76

voor twee jaar

. Dat komt neer op minder dan 500 euro per jaar aan laadkosten. Netjes!






De tankkosten van de Audi A4 Limousine 1.5 TFSI



Een groot voordeel van een auto met stekker is natuurlijk dat je deze kunt opladen waar en wanneer je maar wilt. In de nacht thuis opladen, bij een klant aan een publieke laadpaal of langs de snelweg bij een snellader, het kan allemaal. De A4 is met zijn benzinemotor aangewezen op tankstations. Evenals de prijzen bij verschillende laadpalen variëren geldt dat ook voor tankstations. De lokale pomphouder en snelwegpomp kunnen in prijs flink verschillen. We gaan daarom uit van een gemiddelde brandstofprijs, wederom op basis van cijfers van het CBS. In 2020 kwam het gemiddelde uit op een prijs van 1,562 euro.


Met een realistisch verbruik van 5,6 liter per 100 kilometer en een totaal aantal kilometers van 23.000 per twee jaar resulteert dit in een brandstofconsumptie van 1.288 liter benzine. Daarmee komen de kosten op een totaal van



 



€ 2.011,86

over een looptijd van twee jaar.

De goedkoopste in verbruik



Tja, wil je besparen op brandstofkosten dan is de Tesla Model 3 je nieuwe vriend. De Amerikaanse elektro-sedan is namelijk meer dan de helft minder kwijt voor het opladen dan de Audi A4 aan benzine. In totaal bespaar je ruim 1.025 euro!


Motorrijtuigenbelasting (MRB)




Maar we kijken met ons onderzoek verder dan uitsluitend de brandstofkosten. Ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) is een belangrijke kostenpost voor voertuigen in Nederland. Althans, voor auto’s met een verbrandingsmotor. Elektrische auto’s zijn namelijk



vrijgesteld van MRB



. De totale kosten voor de elektrische Tesla Model 3 zijn daarom


€ 0,00


per jaar.









Aan de hand van de




rekentool van de Belastingdienst



berekenen we de MRB voor de benzine Up! We selecteren onder andere dat de bestuurder woonachtig is in Nederland en selecteren de provincie Utrecht als woonplaats. Daarnaast dienen we het massa ledig voertuig, ofwel leeggewicht, van de Audi A4 op te geven. Hiervoor gebruiken we de



RDW kentekencheck



. Deze geeft een massa ledig voertuig op van 1470 kilogram. De Belastingdienst toont vervolgens een motorrijtuigenbelasting van € 214,00 per kwartaal of 3 maanden. 


Dit komt neer op



€ 1.712

voor twee jaar


.

Verzekering



Ook het verzekeren van een auto is niet gratis. Om de premie te berekenen gebruiken we de website



autoverzekering.nl



. Voor een maandtarief dient het kenteken, de postcode, huisnummer en geboortedatum opgegeven te worden. We gebruiken hiervoor een fictief adres ergens in de provincie Utrecht en een geboortedatum van 01-01-1980.




Bij het aantal schadevrije jaren vullen we ‘5’ in, bij het aantal kilometers selecteren we ‘7000 tot 12.000 kilometer per jaar’ en we selecteren bij beide auto’s ‘Voertuigvolgsysteem’. Vervolgens selecteren we een All Risk (Volledige Casco) gezien de waarde van beide voertuigen.



De uitslag is opvallend. Vaak zijn elektrische auto’s enkele tientallen euro’s duurder dan een benzine of dieselauto. Bij de Tesla Model 3 is dat niet het geval. We verwachten dat dit te danken is aan de vele camera’s rond de auto en de nodige veiligheidssystemen. De premie voor de Model 3 komt uit op 


€ 127,35 per maand. Voor twee jaar verzekering ben je in totaal 


€ 1.528,20


kwijt


.



De Audi A4 Limousine volgt met een premie van 


€ 195,81 per maand. Ook hier kozen we voor een eigen risico van nul euro. In twee jaar tijd dien je in totaal


 



€ 2.349,72

over te maken aan de verzekeraar


. Verdere voorwaarden zijn eveneens zo goed als gelijk.

Onderhoud



Een andere grote kostenpost voor auto’s met een benzine of dieselmotor is het onderhoud. Dit geldt voor elektrische voertuigen een stuk minder. Doordat een EV uitgerust is met veel minder bewegende onderdelen is er minder slijtage en dus minder onderhoud nodig. Maar dit sluit een elektrische auto niet uit van een bezoekje aan de werkplaats. 







De Tesla heeft geen verplichte onderhoudsinterval. Wel raad het merk aan om zo nu en dan een interieurluchtfilter te vervangen en remvloeistof te testen. Ook een Aircoservice is om de 6 jaar is aanbevolen. Hoewel Tesla terughoudend is met de daadwerkelijke kosten valt er op verschillende fora iets te lezen over een onderhoudsplan. In de basis is dit een contract voor een aantal jaar waarbij Tesla de auto blijft onderhouden. 







Aangezien ook hier niks te vinden is over de kosten van een dergelijke controle namen we contact op met Tesla. Het merk wist ons te melden dat de Tesla Model 3 geen onderhoudsbeurten nodig heeft. De aanbevolen onderwerpen kunnen worden gezien als controle. Over de prijzen van het onderhoudsplan wist Tesla enkel een prijs van 2.500 euro voor vijf jaar te noemen. Deze geldt echter voor de Model S en niet voor de Model 3. We kunnen daarom niet anders concluderen dan dat de kosten voor onderhoud in de twee jaar bezit

€ 0,00

bedragen.







Audi is een stuk transparanter als het gaat om onderhoudstarieven, deze zijn namelijk gewoon via de website van Audi te vinden en te



downloaden



. De onderhoudsinterval voor de Audi is 15.000 kilometer of 1 jaar voor een kleine beurt en 30.000 kilometer of iedere twee jaar voor een grote beurt. Volgens de prijslijst kost de laatste 485 euro. Daarbij komt de olieservice voor 275 euro. 





Gezamenlijk komen de onderhoudskosten voor de Audi A4 uit op

€ 760,00




In beide gevallen gaan we ervan uit dat er geen aanvullende werkzaamheden benodigd zijn zoals schade reparatie of het vervangen van koplampen.





Afschrijving



Afschrijving, helaas ontkom je er niet aan. Zowel de Tesla als de Audi krijgen te maken met afschrijving. Eigenlijk is dit niet meer dan logisch gezien het feit dat de auto bij vervanging twee jaar ouder is en 23.000 kilometer meer heeft gelopen.







Het vaststellen van de afschrijving is lastig. Je kunt simpelweg moeilijk inschatten wat de auto naar twee jaar nog zal opbrengen.


Om een zo realistisch beeld te krijgen gaan we opzoek naar een Tesla Model 3 en Audi A4 van bouwjaar 2018 en ongeveer 38.000 kilometer. Deze auto zijn namelijk precies twee jaar ouder dan de auto´s in dit vergelijk en hebben ongeveer 23.000 kilometer mee gelopen dan de kilometerstand waar de auto´s in deze Eurotest mee beginnen. Uiteraard kijken we naar uitvoeringen die zo goed mogelijk overeenkomen.



Voor de Tesla vinden we een geschikte kandidaat met 39.500 kilometer. De vraagprijs voor deze auto betreft € 45.850,00. De vraagprijs voor de Model 3 uit dit vergelijk komt uit op € 49.549,00. Een snelle berekening leert ons dat de afschrijving over twee jaar voor de Tesla daarom

€ 3.699,00

bedraagt (49.549 – 45.850).



De Audi A4 vind eveneens een metgezel. Een 2018 Audi A4 1.4 TFSI 150 pk in S-line uitvoering met S-tronic automaat. Vrijwel gelijk aan de auto in dit vergelijk dus. De vraagprijs voor deze Duitser is € 29.950,00. Daarmee komt de afschrijving van de Audi op een niet malse

€ 9.900,00

(39.850 – 29.950). Dat is flink meer dan de Tesla.

Conclusie: welke auto moet ik kopen?



Natuurlijk zijn er bij het kopen van een auto meer dingen belangrijk dan uitsluitend het financiële plaatje. De looks moeten je aanstaan, de auto moet rijden zoals jij dat wil en de zitpositie moet voldoen aan jouw eisen. Maar in de Eurotest kijken we niet naar de mogelijkheid tot personalisatie, afwerking of de zitpositie. We kijken naar het financiële plaatje van de Audi A4 en de Tesla Model 3. En daarbij kan er maar één winnaar zijn. We zetten alle kosten voor beide auto’s op een rijtje op basis van 24 maanden.








De winnaar van deze Eurotest is de Tesla Model 3. Verassend genoeg met slechts een minimaal verschil. Dit ondanks het feit dat de Tesla een voorsprong had op het gebied van motorrijtuigenbelasting en onderhoud. Toch wint de elektrische auto op vrijwel alle vlakken ruimschoots van de A4. Enkel de aanschafprijs is flink hoger dan de Audi. Zeker wanneer we de huidige



2.000 euro subsidie



voor particuliere aanschaf meerekenen is de Tesla een interessante optie. Voor welke sedan zou jij kiezen?





Volgende week in



de Eurotest




testen we wederom twee vergelijkbare voertuigen waarvan eentje elektrisch en eentje met een benzinemotor. Benieuwd welke auto’s we volgende week zullen behandelen? Houd onze website in de gaten! Heb je tips, toevoegingen of heb je een model wat je graag in de Eurotest wilt zien? Stuur ons een berichtje via



info@autovanmorgen.nl





Disclaimer: de in dit artikel genoemde berekeningen dienen als voorbeeld. De daadwerkelijke cijfers kunnen afwijken door bijvoorbeeld de rijstijl of aanschafprijs. Het artikel is onafhankelijk en de uitslag was vooraf niet bekend. Het artikel dient zich enkel als informatief artikel. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan het artikel.



Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *