Elektrische auto warm rijden | is dat nodig?




In het geval van een benzine of diesel auto is het verstandig om eerst de motor op te warmen voordat het gas erop gaat. Wanneer je direct na het starten jezelf als Max Verstappen waagt kan dit nadelige gevolgen hebben voor de levensduur van onderdelen in de auto. Met dure reparaties tot gevolg. Overigens is het afkoelen van de motor in geval van een turbomotor net zo belangrijk. Maar

geldt het eerst warm rijden ook voor elektrische auto’s?










Feitelijk hoef je een elektrische auto niet in dezelfde vorm op te warmen als een brandstofauto. In tegenstelling tot benzine- en dieselmotoren is de uitzetting van warmte bij een elektrische auto niet noodzakelijk. Een accu is in staat om vrijwel direct de juiste prestaties te leveren. Maar is warm rijden dan helemaal overbodig? Nou nee, er zijn nog altijd een aantal factoren die beter functioneren bij een hogere temperatuur.






Elektrische auto warm rijden ook voor banden en actieradius



Een reden waarom ‘warm rijden’ alsnog verstandig is bij een elektrische auto is de temperatuur van de banden. Koude banden kunnen zich heel anders gedragen dan warme banden. 







Een ander reden waarom warm rijden wel kan bijdragen is de invloed op de actieradius. De accu van een elektrische auto presteert het best bij temperaturen tussen de 15 en 25 graden Celsius. Aangezien de auto niet direct deze temperatuur bereikt verlopen de chemische reacties in het accupakket trager. Dit heeft invloed op de actieradius.







Veel autofabrikanten hebben hiervoor de oplossing gevonden in de vorm van een standkachel. Terwijl je auto nog aan het opladen is kun je een tijdstip opgeven van vertrek of middels een app aangeven dat de auto zich moet voorverwarmen. Zeker in



winterse omstandigheden



is dit absoluut aan te raden om voldoende actieradius te behouden.







Overigens bestaat een elektrische auto uit meer onderdelen dan alleen een accupakket. Sommige onderdelen presteren simpelweg beter bij hogere temperaturen, zoals het differentieel of de eventuele luchtvering. Hoewel het daadwerkelijk warm rijden dus niet echt noodzakelijk is kan het wel voordelen met zich meebrengen.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *