Elektrische auto’s met trekhaak, dit zijn de opties






 


Nederland is een land van aanhangers, fietsendragers en caravans. In de vakanties trekken we er massaal op uit met ons hotel op wielen, in de weekenden monteren we de fietsendrager en op een vrije dag rijden we naar de bouwmarkt met de aanhanger. En dan komt de dag dat je besluit een nieuwe auto aan te schaffen of te leasen. Anno 2021 kun je er dan bijna niet meer omheen: elektrisch rijden. Maar kan een elektrische auto wel een aanhanger trekken?










Een elektrische auto met trekhaak, kan dat?




Geruisloos en comfortabel onderweg met een elektrische auto en een caravan. Het klinkt als vooruitgang. Het is misschien nog geen alledaags beeld op de Nederlandse wegen maar een elektrische auto met trekhaak is absoluut mogelijk. Dankzij het onmiddellijk beschikbare koppel van volledig elektrische voertuigen is in de basis een EV zelfs een betere optie dan een brandstofauto. Toegegeven, evenals bij benzine- en diesel voertuigen kan niet iedere auto evenveel trekken. Daarnaast kan het zijn dat de EV wel in staat is om een aanhanger te trekken maar nog geen Europese typegoedkeuring heeft. Dit heeft alles te maken met het feit dat het trekken van een aanhanger of caravan voor de meeste merken geen prioriteit is.










Wat voor gevolgen kan dit hebben voor de actieradius?




Een tweede reden dat veel elektrische auto’s een trekhaak niet in de optielijst hebben staan is simpelweg omdat dit gevolgen heeft voor de actieradius. Een fietsendrager buiten beschouwing gelaten worden aanhangers en caravans voornamelijk gebruikt voor lange ritten. Door het extra gewicht en de weerstand komt het er op neer dat je van snellader naar snellader kunt rijden. 







Is het dan echt zo erg? Nou dat valt wel weer mee. Je zult begrijpen dat het simpelweg niet echt rendabel is om een EV met een relatief beperkte actieradius, bijvoorbeeld een MG ZS EV, te combineren met een trekhaak. Er blijft dan wel heel weinig bereik over. Maar wanneer je kiest voor een elektrische auto met een ruim bereik dan maakt die honderd kilometer minder ook niet zoveel meer uit. Een Tesla Model X bijvoorbeeld. Maar niet alleen in het hoge en dure segment EV’s zijn auto’s met trekhaak mogelijk.






Deze elektrische auto’s hebben wél een trekhaak







1.

 



Jaguar I-Pace – Max. 750 kilo



Met een actieradius van 415 kilometer kun je best een eind komen met de I-Pace. De I-Pace EV400, zoals de officiële benaming voor het vernieuwde model luid, is nog niet echt een uitblinker in trekgewicht. Met 750 kilogram is een fietsendrager of aanhanger wel mogelijk. Het voordeel is dat een trekhaak te bestellen is bij de Jaguar dealer. Een snelle blik in de prijslijsten geeft hiervoor een prijs aan van iets meer dan 2200 euro. Qua kogeldruk kan de trekhaak maximaal 45 kilogram aan.




2.


Tesla Model 3 – Max. 910 kilo





De populairste auto van 2019, de Tesla Model 3, kan natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje. De Model 3 is leverbaar met een trekhaak! Deze dient wel bij de bestelling aangevinkt te zijn, achteraf monteren van een trekhaak op de Tesla is namelijk niet mogelijk. De trekhaak optie kost 1.080 euro. Op het moment is de optie enkel beschikbaar voor de Standard Range Plus of Long Range AWD variant. Met een trekgewicht van 910 kilogram en een kogeldruk van 55 kg loopt de Tesla voor op de duurdere Jaguar I-Pace.





3.



Audi e-tron – Max. 1.800 kilo



We maken een grote sprong in trekgewicht met de Audi e-tron. De elektrische SUV is standaard uitgerust met trekhaak voorbereiding. Voor een bedrag van 953,48 euro monteert Audi een afneembare trekhaak op je e-tron. Met deze trekhaak is het mogelijk om een aanhanger, fietsendrager of caravan van maximaal 1.800 kilogram te trekken. De kogeldruk is maximaal 80 kg.




4.



Mercedes-Benz EQC – Max. 1.800 kilo



De tweede Duitser in dit lijstje volgt zijn concurrent, de Audi e-tron, met eenzelfde trekgewicht. In tegenstelling tot de Audi is de Mercedes EQC optioneel leverbaar met een elektrisch wegklapbare kogelkop. De trekhaak bij de EQC is in staat om maximaal 1.800 kilo te trekken. De prijs voor dit alles bedraagt 1162 euro volgens de configurator van Mercedes Nederland. De kogeldruk vermeld de Duitse autofabrikant helaas niet.




5.

 


Tesla Model X – Max. 2.268 kilo

 




Heb je een caravan en ben je op zoek naar een elektrische auto? Dan is de Model X eigenlijk de enige echte optie. De elektrische SUV heeft namelijk de meeste trekcapaciteit van alle EV’s die op het moment leverbaar zijn. De Model X mag namelijk bijna zijn eigen gewicht trekken. Ofwel, 2.268 kilogram. De kogeldruk is tevens meer dan de eerder genoemde auto’s in dit lijstje, namelijk 90 kilogram. Prijzen zijn helaas niet terug te vinden in de configurator. Reken op een iets hoger bedrag dan de 2.200 euro die de Trekhaak op de Tesla Model 3 moet kosten.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *