Elektrische auto automaat | Autovanmorgen.nl




Waar de een het gemak van een automatische versnellingsbak verkiest boven een handbak zweert de ander bij zelf schakelen. Handgeschakelde auto’s kunnen voor sommigen waarde toevoegen aan de rijbeleving. De juiste verhouding tussen de koppeling en het gas, het draagt allemaal bij volgens de autoliefhebber. Hoewel de handgeschakelde versnellingsbak al langer op zijn retour lijkt, draagt de transitie naar elektrische auto’s daar flink aan bij. Waarom is dat?

Heeft de elektrische auto altijd een automaat?

Of zijn er ook elektrische auto’s met een handbak?


Meerderheid rijders elektrische auto kiest voor een automaat



Er was een tijd dat automatische versnellingsbakken traag en duur waren. In de tijd dat de automaat overschakelde naar een andere versnelling was je autorit al achter de rug. Maar de automaat is de afgelopen decennia enorm verbeterd. Automaten met dubbele koppeling zorgden voor vloeiende overschakelingen en waren razendsnel. Daarbij werd de automaat steeds goedkoper. 







Dit was eveneens terug te zien in de verkoopaantallen. Waar in 2018 nog slechts 40% van de nieuwe auto’s beschikte over een automaat is het aantal in 2020 flink opgelopen. Afgelopen jaar werd 53% van de nieuwe auto’s voorzien van een automaat. Overigens was dit niet het eerste jaar dat de automaat in de meerderheid was. Ook in 2019 won de automaat met 51%.


Elektrische auto met handbak



Maar kun je elektrische auto’s ook met een handbak krijgen? Het antwoord is nee. Op een paar kleine custom-bouwwerken na hebben elektrische auto’s altijd een automaat. De reden daarvoor is de elektromotor. In tegenstelling tot een reguliere verbrandingsmotor zijn verschillende versnellingen niet nodig. Een elektromotor werkt bij iedere snelheid. Een elektrische auto heeft daarom geen versnellingen en is dus feitelijk een automaat.







Hoewel het voor de meeste mensen niet anders zou aanvoelen dan een benzine- of dieselauto met automaat kan de oplettende bestuurder de verschillen wel merken. Waar bij een reguliere automaat de schakeling toch vrijwel altijd voelbaar is, al is het heel minimaal, merk je bij een EV met automaat geen enkele vertraging.







Daarnaast is er nog het koppel. De elektromotor heeft meteen maximaal koppel. Koppel is het draaimoment, zeg maar het moment dat de wielen optrekken. Het maximale koppel zorgt er voor dat de wagen supersnel in beweging wordt gebracht. Bij een EV is dit maximale koppel altijd meteen beschikbaar, bij de brandstofauto hangt dit sterk af van het toerental en daarmee altijd wat extra vertraging bij het optrekken.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *