Elektrisch rijden in de winter: gebruik deze tips




De komende week zal Nederland worden bedekt onder een dikke laag sneeuw. Met daarnaast temperaturen ver beneden het vriespunt hebben deze koude, winterse omstandigheden nadelige invloed op de prestaties van auto’s. Veel factoren, zoals koude temperaturen, ijzige wegen en sneeuw kunnen allemaal invloed hebben maar voor een elektrische auto kan het extra spannend zijn, want hoe zit dat met het vastvriezen van de laadkabel? En wat blijft er over van de actieradius? Hier zijn enkele tips om met jouw elektrische auto de winter goed door te komen.


Tip 1: Stel een timer in voor het voorverwarmen



Veel elektrische auto’s zijn uitgerust met een standkachel. Een standkachel zorgt ervoor dat je de auto op afstand kunt voorverwarmen. In sommige EV’s is dit gemakkelijk te regelen via de app of het multimediascherm in de auto. In de meeste gevallen kun je een vast tijdstip instellen waarop de auto moet beginnen met verwarmen of wanneer je wenst te vertrekken. De auto zal zelf berekenen, op basis van de buitentemperatuur, wanneer het verwarmen moet beginnen. 








Bonustip

: start alleen met voorverwarmen wanneer de auto nog aan de laadpaal gekoppeld staat. Zodoende zal de elektrische auto de stroom uit de lader gebruiken en niet de accu. 


Naast het feit dat je meer bereik overhoud is je auto altijd lekker warm wanneer je de straat uit rijdt.





Tip 2: Neem een laadkabel mee


Heb je normaal gesproken voldoende actieradius wanneer je de auto enkel thuis oplaadt dan is het in de winter alsnog verstandig om een laadkabel mee te nemen. Mocht je onverhoopt met minder actieradius te maken krijgen kun je gebruik maken van de openbare laadstations.



Tip 3: Gebruik stoelverwarming


Stoelverwarming is een veelvoorkomende optie bij elektrische voertuigen. Naast dat het aangenaam kan zijn met de lage temperaturen heeft dit ook een praktische reden. Stoelverwarming vergt namelijk veel minder stroom dan de reguliere autoverwarming. Door enkel stoelverwarming (en indien mogelijk stuurwielverwarming) te gebruiken kun je, volgens een test van de ANWB, tot wel 25% van je accu besparen.




Tip 4: Gebruik minder elektronica


Wie wel eens op wintersport is geweest is het misschien opgevallen: de batterijduur van elektronische apparaten, bijvoorbeeld een telefoon, is veel korter dan bij warmer weer. Dit geldt ook voor elektrische auto’s. In de meest extreme gevallen kan dit leiden tot een afname in bereik tot wel 30%. Een manier om dit te beperken is door zo min mogelijk elektronica te gebruiken. Dit kan de radio of navigatie zijn. Probeer daarnaast ook te voorkomen dat je stroom verbruikt door een telefoon op te laden in de auto. 

Tip 5: Houd de stekkeraansluiting droog.


Is het mogelijk om de auto binnen te zetten dan is dit aan te raden. Dit zorgt er niet alleen voor dat de accu minder afkoelt, met minder actieradius verlies tot gevolg, maar het kan ook vervelende situaties, zoals het vastvriezen van de laadkabel voorkomen. Mocht dit niet mogelijk zijn zorg er dan voor dat de stekkeraansluiting droog blijft. Mocht het toch misgaan en de laadkabel vastvriezen bel dan de pechhulp dienst van het desbetreffende automerk of de wegenwacht. Zelf handelen met bijvoorbeeld een föhn kan zeer gevaarlijk zijn.




Tip 6: Zorg voor goede winterbanden


Wanneer je dit lijstje leest lijkt het misschien alsof elektrische auto’s veel meer zorgen ondervinden bij winterse omstandigheden dan benzine- en dieselvoertuigen. Toch is dat niet altijd het geval. Elektrische auto’s presteren soms zelfs beter dan auto’s op brandstof. Dit heeft alles te maken met het ontwerp. Bij auto’s is het zwaartepunt essentieel voor een goede wegligging en tractie. Doordat de batterijen laag bij de grond zijn geplaatst bij EV’s zorgt dit voor een goede verdeling en draagt het bij aan een beter weggedrag in de winter. Toch is investeren in goede winterbanden geen overbodige luxe, zeker in het geval van veel sneeuw of ijzel. Winterbanden zijn in Nederland weliswaar niet verplicht maar zorgen wel voor veel meer grip. JE verliest dus minder energie en kunt zodoende langer profiteren van de actieradius.

Tip 7: Eco-modus? Gebruik ‘m!


Is jouw elektrische auto voorzien van een Eco-modus? Pas deze dan zoveel mogelijk toe in de winter. Een Eco-modus is een uitstekende functie om het vermogen van de auto te verlagen en het batterijbereik te vergroten.




Tip 8: Download apps met een overzicht van openbare laadpalen


Dit is natuurlijk de vuistregel voor iedere EV-rijder maar misschien in de winter wel extra belangrijk. Door een aantal handige apps te downloaden hou je altijd inzichtelijk wat de dichtstbijzijnde openbare laadpaal is, mocht je onverhoopt met een lege accu komen te staan.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *