Laadpaal aan huis, kies ik een vaste laadkabel of een socket?






Ben je in de markt voor een



laadpaal aan huis




dan zijn er flink wat mogelijkheden. Niet alleen zijn er behoorlijk wat



aandachtspunten om op te letten



, zoals het laadvermogen, ook de keuze voor wel- of geen vaste laadkabel speelt een rol. Maar wat is hierin de verstandigste keuze? Wij zetten de voor en nadelen op een rijtje.





Een laadpaal met vaste laadkabel


Sommige thuisladers zijn uitsluitend te krijgen met een vaste kabel. Deze oplaadkabel zit gemonteerd aan de laadpaal en kan niet worden meegenomen om elders te gebruiken. Andere leveranciers bieden zowel laadpalen met een socket aansluiting als een vaste laadkabel. Voor beide mogelijkheden zijn voor en nadelen te noemen. We trappen af met de laadpaal met vaste laadkabel.



Het grootste voordeel van een dergelijke lader met vaste kabel is natuurlijk het gebruikersgemak. Bij thuiskomst hoef je niet nog eens de kabel uit de auto te halen en in te pluggen in zowel de auto als de laadpaal. Simpelweg inpluggen in de auto en het laden zal starten. Het kan een hoop irritatie voorkomen wanneer het weer eens regent en je eerst de kabel moet zien te vinden.




Nadelen zijn er echter ook. Ondanks dat de



Type 2 aansluiting



steeds meer de standaard aansluiting lijkt te worden zijn nog niet alle auto’s met deze aansluiting uitgerust. Besluit je een andere auto of een tweede elektrische auto aan te schaffen met een Type 1 aansluiting is het laden niet mogelijk. De stekker zal simpelweg niet passen en het ombouwen is een prijzige optie.







Ten tweede zit je gebonden aan de lengte van de kabel. Niet iedere laadpoort zit bij ieder automerk op dezelfde plek. Bij het veranderen van auto kan het daarom voorkomen dat de kabel niet lang genoeg is. Iets wat met een losse laadkabel simpel op te lossen is met een langere kabel. Met een vaste kabel, gemonteerd aan de laadpaal, is dat een stuk lastiger. 






Een laadpaal met socket aansluiting


De tweede optie is om te kiezen voor een laadpaal met socket aansluiting. Deze aansluiting is bij iedere laadpaal gelijk. Ongeacht merk. De aansluiting is namelijk universeel. Dit heeft zo zijn voordelen. Verwacht je bezoek van een vriend of familielid met een elektrische auto die een andere aansluiting heeft dan jouw EV dan is opladen geen probleem. Ongeacht de aansluiting van de auto is de laadpaal-zijde aan een losse laadkabel altijd gelijk.



Daarnaast kunnen bovengenoemde nadelen van een laadstation met vaste laadkabel worden voorkomen. Een nieuwe auto aangeschaft met andere aansluiting? Geen probleem voor een socket-laadpaal. Een nieuwe auto met een laadpoort aan de andere kant? Een nieuwe, langere, laadkabel lost je probleem op. 



Het grootste voordeel is daarom dat de aansluiting universeel is en geschikt voor iedere elektrische of Plug-In Hybride auto. Ook in de toekomst, want de socket-aansluiting is in Europa de norm voor alle laadpalen zonder vaste kabel. En daarbij komt dat je de laadkabel kan gebruiken die bij de auto zit. Diezelfde laadkabel kan ook worden gebruikt bij openbare laadpalen.



Zijn er dan ook nog nadelen? Toch wel. Een model met socket vergt meer werk. Kom je thuis dan zal je de kofferbak moeten openen, de laadkabel moeten pakken en moeten aansluiten. Wanneer je weer op pad gaat moet je dit proces herhalen maar dan andersom. En hoewel de meeste auto’s standaard zijn uitgerust met een losse oplaadkabel is dat lang niet overal het geval. Losse laadkabels voor elektrische auto’s zijn relatief prijzig.




Is



draadloos opladen



dan toch niet zo’n slecht idee? Dat valt nog te bezien. Bij het uitzoeken van een thuislader is het wel verstandig om goed na te denken over wat het beste aansluit bij je wensen. Vergeet hierbij niet dat je huidige elektrische auto hoogstwaarschijnlijk niet je laatste zal zijn. Een toekomstgerichte laadpaal is wel zo prettig.




Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *