Draadloos opladen elektrische auto | waarom niet?





Draadloos opladen

is een veelvoorkomende technologie. Bij draadloos laden, ofwel inductieladen, denk je waarschijnlijk aan het draadloos opladen van je telefoon, tandenborstel of de inductie kookplaat in de keuken. Maar

waarom is inductieladen nog geen gemeengoed

bij het opladen van elektrische auto’s? Wat zijn de voor- en nadelen van draadloos opladen?






Wat is inductieladen?



Bij inductieladen kun je een apparaat opladen met behulp van magnetische velden. Hierdoor worden draden of kabels overbodig. De overdracht vind plaats door een magnetisch veld tussen twee elektrische circuits, een zender en een ontvanger. Zowel de zender als ontvanger zijn voorzien van magnetische spoelen. De energie die vrijkomt in de vorm van wisselstroom (AC) zal worden omgezet naar gelijkstroom (DC). Naast inductieladen zijn benamingen als draadloos laden, stekkerloos opladen of laden zonder kabels veel voorkomend. De officiële benaming is echter Dynamic Wireless Power Transfer.







Feitelijk is er niet direct een beperking in de afstand tussen de zender en ontvanger, zolang het magnetisch veld maar sterk genoeg is. Toch blijkt in de praktijk dat een afstand van een meter ongeveer het maximale is. De meest voorkomende toepassing is het gebruik van een laadplaat waar apparaten opgelegd kunnen worden om te laden.




De voordelen van draadloos opladen



Het grootste voordeel van draadloos opladen is natuurlijk het feit dat een laadkabel overbodig is. Wanneer we inductieladen betrekken op auto’s heb je dus niet langer die zware laadkabel nodig die de verbinding maakt tussen de auto en de laadpaal. Je hoeft de kabels daarnaast niet op te bergen en los te koppelen.







Daarnaast stelt draadloos opladen je in staat om het laden te starten zonder naar buiten te moeten. Wanneer de weersomstandigheden tegen zitten wil je natuurlijk het liefst met een bakje koffie op de bank zitten in plaats van naar buiten om in de regen de oplaadkabel aan te sluiten.






Inductieladen in de praktijk



Zet je alle voordelen op een rijtje dan zou je zeggen dat iedere autofabrikant overstapt op draadloos opladen. Toch is dat nog niet echt het geval. Maar inductief laden wordt wel toegepast in andere sectoren. Bijvoorbeeld bij trams in grote steden, voor het opladen van elektrische bussen en in sommige gevallen bij andere transportvoertuigen zoals heftrucks.






Waarom gebruiken auto’s geen inductielader?



Nederland is één van de meest vooruitstrevende landen op het gebied van elektrisch rijden en opladen. Je zou daarom verwachten dat inductieladen volop in gebruik zou zijn. Er zijn een aantal redenen waarom draadloos laden nog geen gemeengoed is.







Allereerst is bij inductieladen van een elektrische auto veel meer stroom benodigd dan voor het opladen van smartphones of andere huishoudelijke apparaten. Het duurt daarom een stuk langer om EV’s te kunnen laden. En een lange wachttijd is niet iets waar de consument op zit te wachten.







Ondanks dat een inductielader gebruik maakt van gelijkstroom voorziet dit dus niet in een toename van de laadsnelheid. Dit heeft vooral te maken met het maximale laadvermogen. Dit is op het moment nog tussen de 20 en 25 kW terwijl snelladers met bekabeling inmiddels laadvermogens van 350 kW of meer kunnen leveren.







Een oplossing zou kunnen zijn om inductieladen niet toe te passen in de vorm van openbaar laden maar juist voor thuis gebruik. Toch is ook dit nog altijd niet iets wat vaak voorkomt. Dit heeft alles te maken met de prijs. Niet alleen de prijs van een inductielader, die overigens rond de 2.500 euro ligt, maar evengoed de prijs van de auto.







Het geschikt maken van elektrische voertuigen is namelijk een dure aangelegenheid voor autofabrikanten. Slechts een handjevol fabrikanten implementeert de optie tot draadloos laden in hun auto’s. De consumentenprijs van auto’s die draadloos kunnen laden stijgt daarom. Terwijl het nu juist de trend is om de prijs van elektrische auto’s te laten dalen.






De toekomst, inductieladen of laden met laadkabel?



Is inductieladen dan een technologie die enkel voor huishoudelijke apparaten voorbestemd blijft? Dat hoeft niet. Autofabrikanten steken namelijk flinke bedragen in het ontwikkelen van nieuwe of verbeterde technologieën. Wanneer de prijs van een inductielader en de ontwikkelingskosten voor autofabrikanten dalen is het een prima alternatief op laden met een laadkabel. De tijd zal het leren.






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *